Motorsåg och handhållet

Mäta svärdlängd?

29 inlägg 40312 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407414 Så var det klart! Här är den:
1473795045_sagen.jpg


När jag väl var färdig och satte på svärdskydden så ser jag att det står 13" på det, så jag hade liksom facit inom räckhåll hela tiden. Men tack för hjälpen! Nu har jag lärt mig något nytt igen!

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

totte  
#407421
Skogsola skrev:Hur långt snöret eller kedjan är i centimeter eller tum har han inte minsta nytta av att veta. :lol:
Vet han hur många länkar han har så får han rätt kedja. Vet han hur långt svärd han har kan han möjligen få rätt kedja på chans.


Jo om du vet delningen så går det att räkna ut. Längden / (delningen x 2) så får du ett ungefärligt mått på antal drivlänkar. Ett sätt att få en uppskattning av vad man har om kedjan saknas och man inte vet svärdslängden.

.325 = 8,3 mm
3/8 = 9,3 mm (inte exakt 3/8 tum alltså, något mindre)
.404 = 10,3 mm

Nu är det ju inte aktuellt i det här fallet som ju löst sig bra ändå.

Mycket trevlig såg, applåderar att den tas väl om hand! ^:)^ :-BD

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407426
totte skrev:
Mycket trevlig såg, applåderar att den tas väl om hand! ^:)^ :-BD


Tack! Det är en underbar såg. Mitt största problem är att jag har för lite att såga. Jag sågar upp ved med den när jag har stockar att såga upp till ved, men det är lite för sällan. Någon gång fäller jag ett träd på tomten, men träden växer ju så långsamt. Ibland startar jag den bara för att få höra ljudet. Och ibland har jag lust att gå ut i skogen här bakom huset och okynnessåga ner ett träd. Vad skulle straffet bli för sånt? Det kanske är värt det. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407436 Hitta inte på något sådant bus. :grin: Det finns gott om folk här på forumet som kan anvisa dig en plats där du kan få såga hur mycket du vill.

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407470 Nejdå, jag ska hålla mig i skinnet. Jag får väl köpa ett stycke skog istället, så jag har något att såga ner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

markalyckan  
#407478 Jag hade bytat både svärd o kedja bara kollat så att kedjan passar i drevet.

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407480 Finns tre saker man måste ha rätt i val av kedja. Det är: Delning, Drivlänksantal, Spårvidd.
Utöver det är det intressant att veta modell, typ och tillverkare, men det är inte tvunget.

Det är lite som bildäck. Finns massor olika, men ett par som blir riktigt bra om de är rätt för bil och fälg.

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407481
markalyckan skrev:Jag hade bytat både svärd o kedja bara kollat så att kedjan passar i drevet.

Kör du bara en kedja per svärd?

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407484
Pan skrev:Nejdå, jag ska hålla mig i skinnet. Jag får väl köpa ett stycke skog istället, så jag har något att såga ner.

Så ska det låta!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

markalyckan  
#407505 Nä men jag uppfattade att sågen var gammal och svärd byte man inte så ofta förr som man gör nu. Så tänkte jag.

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407537 Det är nog inte fel tänkt.
Svärden byttes mer sällan för att de ofta höll längre. Däremot var det lika noga då som nu att lära sig när de ska bytas och varför, likaså drev o kedja.

Avatar Fallback

Re: Mäta svärdlängd?

Pan  
#407556 Kanske dum fråga (jag har väl redan visat mig så dum att det inte spelar någon roll längre :lol: ), men hur vet man när det är dags att byta svärd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

JensSkoog  
#407565 Kolla att svärdspåret fortfarande är så djupt att drivlänkorna inte bottnar, att spåret inte har bräddat sig så kedjan "dansar" i det, och att glidebanan är bra utan hack. Ofta kan man se att det fins avskalning och det är inte bra. Fila bort grader om det finns.

Användarvisningsbild

Re: Mäta svärdlängd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407571 Ojämnheter, skador, böjningar, på svärdsbana. Glapp, slitage, avsaknad av kugg etc i noshjul.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).