Öppna kategorin

Intäkter från uthyrning av lokal?

6 inlägg 3726 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Intäkter från uthyrning av lokal?

grimm  
#407350 Hej!

Jag kommer inom kort flytta in på en lantbruksfastighet där det finns en del ytor jag (till en början) inte kommer utnyttja själv, så som maskinhall lador etc. Både varm och kall. Har fått frågan om att hyra ut lite ytor och det är eventuellt ett alternativ.. Jag försöker därför hitta några uppgifter på vad folk brukar ta betalt för att hyra ut? Har varit i kontakt med LRF om det finns någon schablonsiffra men de kunde ej hjälpa.

Någon här som har erfarenhet av detta?

Fastigheten är belägen i Hälsingland.

MVH



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Intäkter från uthyrning av lokal?

Bax  
#407352 En snubbe här i trakten tar ca 150-200:-/mån för en kallplats för t.ex. båt, husvagn.
Men marknaden är ju mindre här än vid kusten/städer.

Avatar Fallback

Re: Intäkter från uthyrning av lokal?

qw12  
#407363 Jag skulle göra så här:
Kolla annonser på annonssajter o lokalpress.
Om de uppgifter du hittar, handlar om bättre standard, gör en uppskattning vad det kostar att uppgradera din lokal till motsvarande nivå, och räkna sedan "baklänges" till din standard.
Kolla även annonser i helt andra områden. Det ger trots annat läge, en fingervisning om tillgång o efterfrågan.


Jag gissar att, bortsett från standard och läge, är tillgänglighetsfaktorer viktiga (framfart, storlek portar etc. Man kan komma till lokalen när man vill osv. Del av bygnnad ja/nej, osv ).

Förmodligen är hyresinkomster inte arbetsfria, inte ens från enkla lokaler.

Avatar Fallback

Re: Intäkter från uthyrning av lokal?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407380 Sen ska du nog ha bra koll vad det är för några du hyr ut till så de inte bara drar dit en massa skit som du får röja ut senare alternativt att de eldar ner lokalen med att svetsa på bilar etc

Användarvisningsbild

Re: Intäkter från uthyrning av lokal?

grimm  
#407467 Tack för ert engagemang!

qw12: Precis det är nog ingen dum idé.. min standard är ändå ganska OK. Stora portar, högt i tak och nybyggda lokaler. Däremot kallhyra. Får se vad andra i bygden ligger på för nivåer.

gnisten83: Ja självklart.. helst vill jag vara bekant sedan tidigare med de som kommer florera i området. Oskötsamma typer går bort direkt.

Bax: OK ja de är någonstans i dessa prisnivåer jag antar man hamnar. Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Intäkter från uthyrning av lokal?

Bax  
#407473 Se till att ha riktigt försäkrat utifall hela skiten brinner ner, med andra människors egendom där inne.
Står där en husvagn, båt eller bil vet man aldrig om batterierna är avlägsnade t.ex.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).