Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61305 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Hema  
#407258 Eller kyrkan, men hur vore det för dem "fienden" att ge ut någon form av rekomendationer. Vad bör maxstorleken på ett kalhygge exempelvis vara? Hur länge behöver man håll på sig innan man tar grannhyggen osv.? Eller är endast blädning/kontinuitetsbruk det enda som är ok?

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407259
Hema skrev:Eller kyrkan, men hur vore det för dem "fienden" att ge ut någon form av rekomendationer. Vad bör maxstorleken på ett kalhygge exempelvis vara? Hur länge behöver man håll på sig innan man tar grannhyggen osv.? Eller är endast blädning/kontinuitetsbruk det enda som är ok?


Läste några siffror på nätet och tror Svea skog ägde mest...

Deras rekommendation är nog hyggesfritt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#407263 Jovisst men det är endå det privata skogsbruket man vill åt är väl någon förtäckt skepnad av kommunistisk konfiskation av privat skog.Skogsmullar.Rödvinskommunister miljöpartister är samma skrot och korn bara att den andra är mer radikal en den andra.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407266
röjar kalle skrev:Jovisst men det är endå det privata skogsbruket man vill åt är väl någon förtäckt skepnad av kommunistisk konfiskation av privat skog.Skogsmullar.Rödvinskommunister miljöpartister är samma skrot och korn bara att den andra är mer radikal en den andra.


Tror det stora problemet i denna debatten precis som i den om vargen...
Många ser det inte som en livsstil att bruka skogen...dom tror det bara handlar om pengar eller som jakten bara handlar om att döda...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Hema  
#407268
röjar kalle skrev:Jovisst men det är endå det privata skogsbruket man vill åt är väl någon förtäckt skepnad av kommunistisk konfiskation av privat skog.Skogsmullar.Rödvinskommunister miljöpartister är samma skrot och korn bara att den andra är mer radikal en den andra.

Du riktigt känner hur du kom med fakta istf känslomässiga åsikter som öppnar upp för en debatt som kanske kan leda till något mer konstruktivt än dagens låsläge? ;)

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

lundqvist.r  
#407271 Fienden skulle alltså vara de s k miljömupparna? Tja, så kanske man kan se det. Men jag undrar nog mer om landets skogsägare inte har anledning att se sig om efter andra vänner än de man tror sig ha. Att storbolagens intressen skulle vara desamma som mina har jag nämligen svårt att tro. Långsiktighet och överlevnad väger lätt om det inte är lönsamt på kort sikt.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#407272 När jag röjde ledningsgator på Ingarö i Stockholmsskärgård träffade man på många rabiata trädkramare kunde väl aldrig föreställa mig att trän kan röra upp så mycket känslor helt rabiata. :sad:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#407273 Och våra politiker är upptagna med det gamla vanliga bruset medan detta vidriga övergrepp fortgår :YMPARTY:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407275 Jag vet bara inte hur dom tänker...många verkar vara emot allt och kanske hoppas att vi ska kunna leva som för 60-70 årsedan...
En romantisk bild av ett Sverige som en gång fanns...
Jag skulle inte ha något emot det...men då måste man få bruka sin mark...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Hema  
#407276 Jag tror att vi inom 10år kommer att ha tillgång till helt nya maskiner mer självgående och då kommer dagens "problem" mer eller mindre vara lösta. Kanske att skogen inte får vila då maskinerna kan arbeta på dygnet runt..

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#407279 Sen kan det vara att privata skogar är fortfarande inte förstörda så man vill mota Olle i grind så att säga.Kan kanske vara kul att se en riktig skog.Och inte bara föryngringsytor. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407282 Varit med där i drygt ett halvår, enligt skydda skogen så vill de ha 20% skyddad produktiv skog, sedan ökad miljöhänsyn på resten av marken. Tror att de nämnde ca 40% skulle kunna brukas med trakthyggesbruk och ca 40% med hyggesfritt... Kan ha varit 50% med trakthyggesbruk också.

En del av dem inser att det är svårt att hålla på med hyggesfritt i tallskog, har bett om bilder ett antal ggr på hur det ser ut med hyggesfritt i en tallskog men sådana bilder verkar de ej ha tillgång till.

Bevarande framför skapande av naturvärden verkar också vara melodin de kör på. Så brist på gamla granskogar kommer vi nog aldrig behöva oroa oss för i framtiden.

De hänvisar alltid till 20% skyddad produktiv skogsmark men de visar ej upp vilka forskningsstudier som det baserar sig på...

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407283
1473712880_14199244_1136921106398205_1350247910469290601_n.jpg


Jag frågade henne varför de har skogsbruk på bilden och inte en stad?
Hon svarade att hon inte tänkt så mkt på vad bilden föreställde
utan mer på texten.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

jonsered95  
#407289 Imponerad av dig T Landström att lugnt och metodiskt diskutera och ifrågsätta istället för att brusa upp! De e så man vinner en diskussion och förtroende av andra när man kommer med riktiga argument och inte bara massa påhopp. :-BD

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Tosca  
#407304
Slurfi skrev:
1473712880_14199244_1136921106398205_1350247910469290601_n.jpg


Jag frågade henne varför de har skogsbruk på bilden och inte en stad?
Hon svarade att hon inte tänkt så mkt på vad bilden föreställde
utan mer på texten.

Kanske svårt utifrån en bild bara, men någon som vill gissa på vart den är tagen?
USA?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).