Inomgårdsmaskiner

Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

160 inlägg 102817 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

bosabengt  
#314599 Ska köra den idag och se hur den funkar när den blir varmkörd.

En rengörning av förgasaren kommer jag göra, är ju mycket möjligt som du säger en massa skit osv i slangar och munstycken. Ska se vad det är för förgasare.

Det här med avstånd, jag förstår att det blir fel. Men jag får se hur jag gör där. Självklart vill jag ju att den ska gå optimalt men just att tändsystemet sitter innanför svänghjulet gör ju allt mer jobbigt.

Jag såg att det stod 020 på täckkåpan och trodde det skulle vara 0,2 mm när nocken står vid markeringen på vevaxeln. Lite svårt att förklara dock.
Men jag satte bara tillbaka det som det var innan.

Det var rätt mycket sot i topplocket så kommer nog göra nåt åt det nån gång. =)

Kanske vet någon årsmodell på min maskin? Eller kan länka till nån sida med fakta om den eller delar? Mvh

Trejon
Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

bosabengt  
#314635 Körde den idag men den är svårstartad.

Tankade i bensin från någon dunk som stått länge. Inte bra jag vet. Den gick sen men dog ibland. Körde soppatorsk!!! på kanske 10 minuter. Utan läckage. Så fett går den nog. :roll:

Hinner inte titta på den mer idag men kanske till helgen. Å det snöar ju nu =/

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#314648 020 står högst troligt för 0,020 tum vilket är lika med 0,5 mm. Amrisarna mäter mestadels små mått i "thou", tusendelar. Viktigt att justera in det rätt. Är avståndet för lite så tänder den för tidigt.

Som sagt, ordentlig rengöring och gärna lite frisk bensin, sen kan du börja laborera med att ställa förgasaren.

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

bosabengt  
#314790 Hej!

Nu har jag tagit bort förgasare och insug mm, men inte hittat nåt direkt. Packningarna är gamla så gjorde en ny.

Tändningen har jag inte gjort nåt mer med. Den startade sen och gick, men inte så bra.

Fullgas eller nästan full gas så sjunger motorgången. Men bluddrar inte eller hostar eller dör.

Drar fortfarande mycket soppa men justering på H nålen nån kvart fram å tillbaks gjorde ingen skillnad.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

ImpalaSS  
#337361 Jag har en Gilson snöslunga 77;a. Jag får ingen gnista, så jag har beställt tändstift, konding och brytare. Sen började jag fundera på elen, och blev osäker på hur avstängningen fungerar. HUR MAN STARTAR... Funderingen är, ska det gå en eller två kablar från "Tändnyckeln" eller bara EN. Jag har bara en som går till motorn. Kan inte hitta något elschema på nätet..

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

bosabengt  
#338140 Var någonstans kunde du beställa delar??

Jag själv har ingen startnyckel alls. Det är borttaget. Men jag har för mig att det sitter en kabel vid tändningen och en på jord/chassi.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

ImpalaSS  
#338157 Jofrab.se

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

bosabengt  
#338310 Tack!! Har inte tänkt på dem utan letat till förbannelse på amerikanska sidor. Tyvärr vill dem inte skicka till sverige. Men dem hade allt jag ville ha.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

paaaa  
#407212 Hej!
Intressant tråd, jag har blivit med en gammal åkgräsklippare med en BS från tidigt 80 tal, jag har problem med tändningen, ibland har jag bra gnista ca 5 - 10 mm med tändkabel utan tändhatt direkt mot jord. I bland ingen alls utan att jag ändrat något. Har haft av svänghjulet och där ser all bra ut inga skavda kablar. Tändspolen sitter utanför svänghjulet, Hur påverkar avståndet mellan magneten och tändspolen nu har jag den så nära det går!

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

markalyckan  
#407226 Avståndet satte vi till 0,4 mm. Felet tror jag är en dålig tändspole där finns även en kondensator som kan krångla. Jag skulle provat byta båda, kolla även kabelanslutningar noga.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

paaaa  
#407238 Jag har mätt spolen och har 2,5 k ohm, brytaren fin fast jag har aldrig sett en sådan konstruktion tidigare, brytaren sluter direkt mot kondensatorn! Brytaren är också öppen större delen av vevaxelns varv sluter bara en liten stund. Jag har för mig att den ska vara sluten större delen av varvet och bara öppna i tändögonblicket. Beträffande avstånd magnet spole bör väl vara så litet som möjligt för att få starkare gnista?
//Pelle

Avatar Fallback

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

markalyckan  
#407251 Ja ju närmare man kan ha spolen dess effektivare blir den, men den får absolut inte stöta emot någon gång. Brytaren är öppen det mesta av varvet, kolla så brytaravståndet inte är för stort. Jag har inte någongång brytare direkt till kondensator.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

totte  
#407265 Den brytarkonstruktionen är standard på de flesta vanliga B&S. Lite speciell modell just för att ena brytarspetsen sitter direkt på kondensatorn. Den är bara sån, öppen en stor del av varvet, men det funkar bra, troligen för att det handlar om rätt låga varv.

Avståndet mellan spolens poler och svänghjulet skall vara 0,2 - 0,3 mm. Ta loss spolen, rensa av all rost både på polerna och vid skruvhålen så att jordningen till gods säkras, Putsa av magneterna på svänghjulet om de är rostiga och smutsiga. Men det är troligen inte nåt sånt fel, då får du konstant svag gnista, inte en som kommer och går.

Kolla att tändstiftskabeln sitter ordentligt i hatten och sitter väl fast i spolen. Dubbelkolla att det inte är skador på kabeln till stoppen och att stoppen inte kortsluter när den inte skall. Brukar ju också finnas en brytare under sitsen på åkklippare. Kolla den och allt eventuellt annat som är inkopplat mot tändningen.

Brytaravstånd 0,5 mm. Se till att brytarspetsarna är absolut rena, tvätta med sprit och blås med tryckluft om du har.

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

paaaa  
#407474 Har kopplat bort allt från "dödarkabeln" tändkabeln är svår att kolla i spolen då den är "ingjuten". När jag lyfte svänghjulet hade kilen gått av ,har beställt en ny får se hur det går sedan.
//Pelle

Användarvisningsbild

Re: Ingen gnista på min Gilson snöslunga??

jacobi11  
#680981 mycket nyttig info, denna tråd har hjälpt mig mig mycket men nu har jag kört fast.
En 5 HK gilson 130202 som stått i 15 år dvs ingen gnista.
1.Gjorde rent magnet och tändspole-justerade gapet.
rengjorde brytare och kondensator o justerade
2.Satte i tändstift o startade, fick en rejäl gnista, det blixtrade till rejält ovanför motorblocket
Vad var det som hände??? har jag skadat nåt?
3. Senare startförsök ger en svag gnista.
4.Rengör bensintank och förgasare, silar ...samt brytare o justerear till 0.5 mm
5. Nu har jag ingen gnista alls, snurrar jag hjuet för hand så får jag 5-9 V i tändhatten.
Vad har jag missat?
behöver man ställa in tändningen ?
Jag ser att brytaren stänger när kolven har ca 1 cm kvar att nå toppen.
Men vet inte var svänghjulets magnet befinner sig i det ögonblicket
(är bortmonterad för att se brytaren).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).