SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

469 inlägg 174895 visningar 57 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#407010 Hej,
Där har arbtalk fel can.
Sp 33g pixel är gjord för upp till och med 550 xp. Den ska finnas i längder tom 18".
X-cut kommer alla kedjor att heta framöver och när vi besökte fabriken så visade de på hur kommer kunna göra de flesta typer av motorsågskedjor, iaf .325 och 3/8 ,1,3mm och 1,5mm.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#407011 Jag missade länken där det dinns en bild från presentationen att den är tänkt till 550,
Fredrik Reuter - Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#407031
Fredrik Reuter skrev:Jag missade länken där det dinns en bild från presentationen att den är tänkt till 550,
Fredrik Reuter - Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik


Om en kjedemodell er "tiltenkt" en bestemt sag-modell eller ikke fra produsenten er vel egentlig av liten interesse - det er uansett opp til den enkelte bruker å finne ut hva som fungerer best for ham/henne. Anbefalinger fra sag-produsenter er ofte et kompromiss mellom flere faktorer, og må ses i lys av det.

Grensen for hvilke sager de fleste finner det hensiktsmessig å bruke slike kjeder på nås nok lenge før sikkerheten blir et problem - men det vil alltid finnes unntak.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Fredrik Reuter  
#407033 Hej,
Så kan det säker bara Sawtroll.
Det verkar i vilket fall som att Husqvarna rekommenderar SP 33G upp till 550 XP. Den kommer också göras i färdig längd upp till 18" enligt Husqvarna. Vill man ha längre så kan man köpa rulle och nita själv, men jag vet inte hur en pixelkedja funkar med större såg och längre svärd, där brukar väl 1,5 mm vara att föredra eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407040 eg har nå ivarfall tenkt å bruka ho på mi 261 som er lika stor som 550 omtrent, har komt hos forhandlar her no men foreløpig berre i 15 toms, men eg kjøpe ei allikavel for å testa finne alltid ei sag å prøva ho på med 15 toms sverd. Skreiv om det i ein anna tråd anngåande at noken av tenna hos oregon speedcut kjede var allfor harde å fila, håper dette ikkje er tilfelle hos husqvarna og. Sikkert utfordrande og laga kilometervis med kjede og alle tenna skal vera like bra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Hema  
#407078
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Så kan det säker bara Sawtroll.
Det verkar i vilket fall som att Husqvarna rekommenderar SP 33G upp till 550 XP. Den kommer också göras i färdig längd upp till 18" enligt Husqvarna. Vill man ha längre så kan man köpa rulle och nita själv, men jag vet inte hur en pixelkedja funkar med större såg och längre svärd, där brukar väl 1,5 mm vara att föredra eller?

Ja eller större motor än ~50cc. Btw du såg/hörde inget om att de skulle ha en färgad låsnit/länk för att förenkla vid filningen?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

volvo_per  
#407081 Tänkte köpa kedjan i veckan för att prova men vart hittar man nya filmallen? Har sett kedjan på flera sidor på nätet men hittar ingen filmall. Fil är väl 4,8 samma som förut?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Peteflamingstar  
#407084
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Så kan det säker bara Sawtroll.
Det verkar i vilket fall som att Husqvarna rekommenderar SP 33G upp till 550 XP. Den kommer också göras i färdig längd upp till 18" enligt Husqvarna. Vill man ha längre så kan man köpa rulle och nita själv, men jag vet inte hur en pixelkedja funkar med större såg och längre svärd, där brukar väl 1,5 mm vara att föredra eller?


Har kört pixelkedja på 555 och 560 upp till 18 tum i flera år utan problem så jag kommer definitivt prova x-cut på dem också.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

volvo_per  
#407231
volvo_per skrev:Tänkte köpa kedjan i veckan för att prova men vart hittar man nya filmallen? Har sett kedjan på flera sidor på nätet men hittar ingen filmall. Fil är väl 4,8 samma som förut?



Ingen som sett vart man får tag i nya mallen? :S

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407236 snakk med forhandlaren din og høyr med han om dei kan skaffa, det fungere avogtil ikkje alltid, det er mi erfaring

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407285 fått tak i ei x cut kjede no og filt opp, fri resten av vekå men skal ta og testa ut neste veka og framøve, håper andre testar og.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

SawTroll  
#407354
Peteflamingstar skrev: .....
Har kört pixelkedja på 555 och 560 upp till 18 tum i flera år utan problem så jag kommer definitivt prova x-cut på dem också.


Om du er fornøyd med det så er jo det greit - men selv om det fungerer bra så er det jo ikke sikkert at det fungerer best....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#408886
volvo_per skrev:
volvo_per skrev:Tänkte köpa kedjan i veckan för att prova men vart hittar man nya filmallen? Har sett kedjan på flera sidor på nätet men hittar ingen filmall. Fil är väl 4,8 samma som förut?



Ingen som sett vart man får tag i nya mallen? :S

Den nye malen veit HVA ingen ting om i norge iverfall, hadde vært greit å hat mal til ryttarane men foreløpig så får ein greia seg uten

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

Torbjörn Johnsen  
#408919 Jag hade förmånen att få testa en X-cut på min 550 nu under förberedelsejobbet inför Gallringsdagarna. Hann inte köra jättemycket men jag fällde ett gäng fullvuxna tallar (ca 40 cm stubbdiameter) och det var uppenbart att kedjan var rejält vass direkt ur förpackningen innan första filningen. Den skar jämnt och fint och det gick fort att såga fällskäret. Jag har nån filmsnutt som jag ska lägga upp bara dammet lagt sig efter GD :mrgreen:

Det som dock var mest uppenbart med den här kedjan var att den verkade hålla skärpan extremt bra. Jag ägnade en dryg timme åt att såga ner stubbar i besökarvägen. Både färska stubbar men även 30 år gamla halvruttna stubbar. Det hade körts en del traktor och skogsmaskin över de här stubbarna så de var rejält skitiga och jag gick djupt ner under marknivå. Ändå blev kedjan inte märkbart slö och det går knappt att se någon åverkan på ovansidan tanden som det ju brukar bli när man "vart i någonting". Det måste vara en annan typ av material i tänderna jmf med de gamla kedjorna.

Jag har inte filat kedjan än så jag vet inte hur det känns. Jag saknar tyvärr filmallen för X-cut...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik

traktorz  
#408942 Har kört både 36RD & 36RS för att såga stubbar. Den hårdmetallförsedda kedjan saknar skärpan för detta ändamål. Helmejselkedjan 36RS biter bra, men tappar rätt snabbt skärpan i smutsiga stubbar. X-Cut låter intressant, speciellt om den kan hålla skärpan i skitig miljö, minst lika bra som med den kedja vi använder idag! Blir ju lättare att kånka med vår 50cc-såg som dessutom har handtagsvärme, än med vår 60cc-såg som oftast har 18" svärdet på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).