Skogsmiljö och Trädlära

Mina samtal med fienden...

244 inlägg 61697 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

tallen100  
#407194 Tycker fienden är ett lämpligt ord.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Bosse1  
#407201 Att retirera som gjorts är ingen lösning, det har varit lätt för fi hittills 😡

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407202 Japp, skogsägarna har retirerat mer än tillräckligt under de senaste 40 åren. Resultatet har ju bara blivit att fienden hela tiden har höjt sin krav, utan att de har behövt slanta upp ett endaste öre. Nu är det istället dags för en kraftfull offensiv från skogsägarnas sida.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 23 jul 2017, 00:14, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407207 Det bär mig emot att säga det...;) Men måste nog säga att en del av de som vågar ta ton verkar ha en relativt god syn...
Dom gillar helt klart inte trakthyggesbruket...och visst...kan hålla med dom om att ett hygge på 15-20 hektar kanske inte är så sexigt att titta på...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407209
T Landström skrev:Det mest intressanta är att när man nämner kalhygge och att det oxå skapar vissa värden för älg, rovfåglar, insekter, fåglar och växter så svarar dom inte på det...


Nu fick en kommentar angående hyggen...
Ett intressant svar...som var vinklat för att tilltala skogsägaren...både älg och snytbaggeangrepp nämndes...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Hema  
#407220 Det är mycket åsikter med desto mindre fakta, samt lösningar lyser svagt..

Visst de heter skydda skogen, men en gång åkermark alltid åkermark och vem bryr sig om att det finns åkerkanter breda nog för naturlivet? Det kan inte vara en helhetsbild att bara rikta in sig på skogen.

Att odla hampa istf att använda trä till toapappersframställning.. Rätta mig om jag har fel, men mycket av just toapappersframställning görs väl av just returpapper?

Det behöver vara ekonomiskt försvarbart att kunna äga skog, annars kommer majoriteten inte kunna bedriva något skogsbruk öht = leder till import och då lär det väl ske efter ännu sämre premisser. Helhetstänktet är A&O!

Vill alla dessa föreningar se en annan skogsvårdslösning, så bör de väl vara med och ta fram lösningar som möjliggör detta. Kanske starta upp ett pris till den tillverkare som bygger den mest lämpliga maskinen eller liknande. Vill man se fler mindre skogsägare, får de väl lobba för subventioner/skatteförmåner som ger en maximal areal/(beroende på bonitet) exempelvis, för att sedan avta ju större mark man har.

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407221 Dom missar helt klart helheten...
Många drar fram pengakortet...att kan man få x-miljoner kronor när man avverkar så är det viktigare... Sedan att dom pengarna ska fördelas över flera år missar dom helt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

Hema  
#407222
T Landström skrev:Dom missar helt klart helheten...
Många drar fram pengakortet...att kan man få x-miljoner kronor när man avverkar så är det viktigare... Sedan att dom pengarna ska fördelas över flera år missar dom helt...

Dock stor elogé till dig att du drog igång detta. Bra jobbat!

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407225
Hema skrev:
T Landström skrev:Dom missar helt klart helheten...
Många drar fram pengakortet...att kan man få x-miljoner kronor när man avverkar så är det viktigare... Sedan att dom pengarna ska fördelas över flera år missar dom helt...

Dock stor elogé till dig att du drog igång detta. Bra jobbat!

Kan bara instämma med Hema. Snyggt jobbat.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

husqvarna_med_sthil  
#407229 Bra gjort som tagit detta vid hornen. Som någon tidigare sa är det lätt att reptilhjärnan tar över men det gäller att vara iskall ! Jag har viss erfarenhet från detta sedan jag gick in som "snok" i ett forum för rovdjursdyrkare. Jag blev ganska populär där eftersom jag redan på förhand hade bestämt mig för att vara trevlig och faktainriktad även om man kallade mig mördare, jag gav aldrig igen utan försökte förklara de felaktigheter som fanns med en "utlärande vänlig ton" dessutom försökte jag ha med lite humorkrydda ibland för att lätta upp stämningen.... men hela tiden fakta och med dem liksom dessa du nu diskuterar med är inte faktabiten det viktigaste utan det är väldigt mycket känsloargument. Slå inte dessa känslor tillbaka i mellangärdet på dem utan svara vänligt med fakta, fråga och lyssna. Man vet aldrig vilka som får läsa det du skriver.

På det här sättet får man med sig fler som lyssnar trots att man är från olika läger. Den man diskuterar med tappar i popularitet oavsett vad denne säger när densamme gärna blir arg när den bemöts med fakta, du blir den trevlige personen som är lugn, balanserad och godmodig. Det gav förtroende för mig i en värld av rabiata jaktmotståndare och sakteliga blev samtalet allt bättre men när denna utveckling var ej tillåten så slängde moderatorn ut mig till sist. :grin:

Det finns ett argument som får mina heta att brinna iaf och det är det med "rika skogsägare som avverkar och glänser runt i nya bilar" då får denne filosof bakom detta tangentbord sätta sig på händerna och tänka på något annat en stund innan svar kan ges :lol:

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

husqvarna_med_sthil  
#407233 Här på sf anser jag mig vara bland vänner så det är en sak men när man inte är det och ska diskutera ska man lämna ute sig själv i läge ett och inte ta sig själv som exempel, det blir väldigt fort personligt och man har svårare att hålla sig kall då.

Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#407237
T Landström skrev:
ananders skrev:Det är ju bra att någon kan ta en diskussion med dem, för själv skulle jag inte orka.

Jag gjorde en liknade sak med djurrättsaktivister för några år sedan och de kunde ju inte se det minsta fel med att ta någon annans djur eller förstöra någon annans egendom.


Får se hur länge jag orkar...
Det finns hur mycket ork i Landström som helst envis som synden också har vi märkt. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407242
röjar kalle skrev:
T Landström skrev:
ananders skrev:Det är ju bra att någon kan ta en diskussion med dem, för själv skulle jag inte orka.

Jag gjorde en liknade sak med djurrättsaktivister för några år sedan och de kunde ju inte se det minsta fel med att ta någon annans djur eller förstöra någon annans egendom.


Får se hur länge jag orkar...
Det finns hur mycket ork i Landström som helst envis som synden också har vi märkt. :mrgreen:


Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller på hopp ;)

Det ligger i släkten att vara stönig ;)

Men som du skrev Kalle...jag försöker hålla en god ton... Inte brusa upp utan vara saklig...prata utifrån egna erfarenheter och iakttagelser...

Det stora problemet är ju att dom tror att allt skogsbruk är som det som bolagen bedriver...sedan det lättare att ge sig på dom mindre för vi har inte samma uppbackning med jurister...

   TS
Avatar Fallback

Re: Mina samtal med fienden...

röjar kalle  
#407249 Det är alltid den svage eller den lilla man riktar in sig på vad det en gäller det är ju enklast. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Mina samtal med fienden...

T Landström  
#407252
röjar kalle skrev:Det är alltid den svage eller den lilla man riktar in sig på vad det en gäller det är ju enklast. :sad:


Men då missar dom målet...
Svenska staten är väl den största skogsägaren...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).