Traktorer och processorer

Nedbrytning av motorolja.

10 inlägg 8017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nedbrytning av motorolja.

hlb  
#406918 Om man spiller en skvätt motorolja eller hydraulolja H46 i skogen av misstag. Hur lång tid tar nedbrytningen genom dunstning och mikroorganismer? Har hört drygt 1 år och någon månad kortare för bioolja. Någon som vet här på forumet?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

T Landström  
#406921 Detta borde jag vet...men jag minns inte...
Det jag minns från min tid inom drivmedelsbranschen är att diesel va bland det värsta att sanera på bensinstationerna vi va på...

Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

hlb  
#406923 Fundera gärna några dagar. Din info är värd att vänta på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

machonisti  
#406924 Mineraloljor är väl ingenting emot glykol... har läst det någon gång...

Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406926 Det tar nog lång tid. Förmodligen har ju mineraloljan redan legat i backen under miljontals år och ännu inte hunnits brytas ner. :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

hlb  
#406929 Jo, men där nere finns väl inte syre eller mikroorganismer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406932 Jo, fri syrgas lär du ju inte hitta där nere. Hur vida det finns mikroorganismer där nere, är dock mer tveksamt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nedbrytning av motorolja.

axwell  
#406956 Jag tror att det tar årtionden.
Fick för något år sedan veta att SGI skulle sanera efter en bensinstation som funnits på min mark fram till 1950-talet,

En 15-20-tonsgrävare grävde ner sig i en lång kanal så djup att skopan nätt och jämt nådde att lämna massorna uppe i markplanet.

Analytiker berättade vilka ämnen som var värst, har för mig att det inte var bensin eller diesel.

Avatar Fallback

Re: Nedbrytning av motorolja.

jannee  
#406958 Väder och vind är en avgörande faktor. Under en sommarsäsong blir ingen olja långvarig, avdunstning och biologisk nedbrytning gör att det går snabbt - några månader och alla synliga spår är borta.
Var med om en 1:a service på en större grävare (H21) i början på 70 talet, servicekillen släppte ut ALL olja ur maskinen direkt på marken, året efter syntes inte ett spår och inga synliga effekter på naturen runt tappstället :oops:
Minns inte exakt men det var INTE lite gulaktig hydraulolja som rann längs marken.

Användarvisningsbild

Re: Nedbrytning av motorolja.

T Landström  
#406961
axwell skrev:Jag tror att det tar årtionden.
Fick för något år sedan veta att SGI skulle sanera efter en bensinstation som funnits på min mark fram till 1950-talet,

En 15-20-tonsgrävare grävde ner sig i en lång kanal så djup att skopan nätt och jämt nådde att lämna massorna uppe i markplanet.

Analytiker berättade vilka ämnen som var värst, har för mig att det inte var bensin eller diesel.


Diesel är värre än bensin...
Bensinen dunstade när man grävde upp massorna...
Va alltid värst vid dieselcisternerna och tank platser för diesel...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).