Öppna kategorin

Skogens funktioner

33 inlägg 7516 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

skogshare  
#406654 För betydligt högre priser på i första hand timret krävs att vi får en kapitalstark, framsynt och internationellt konkurrenskraftig träindustri, som genom hög förädlingsgrad och optimalt tillvaratagande av träets alla fördelar gentemot andra materialslag, kan skapa en avsevärt bättre betalningsförmåga än den som gäller i dagsläget. Miljöargumentet är bara ett av alla viktiga redskap på vägen dit.

Med mitt inlägg - " En optimal skogsnäring " - ville jag i första hand få en debatt om de uppenbara brister vi har inom alla skötselmoment i skogsbruket, från föryngring och trädslagsval till slutavverkning, vad de leder till i form av lägre volym- och värdeproduktion och hur de aktuella bristerna kan åtgärdas. Till stor del är de givetvis till stor del en direkt konsekvens av den alldeles svaga prisutveckling på virket.

Thomas Åkerblom

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogens funktioner

Skogsforskare  
#406658
skogshare skrev:För betydligt högre priser på i första hand timret krävs att vi får en kapitalstark, framsynt och internationellt konkurrenskraftig träindustri


Man "får" inte en träindustri. Den dyker inte upp av sig själv, utan precis som med all annan industri krävs att någon enskild person eller grupp av personer är beredd att starta en sådan. Enda skälet att göra en sån satsning är att någon/några tror sig kunna tjäna pengar på detta. MEN, även någon skulle starta en industri som kan sälja dyra produkter så är inte det tillräckligt för att timmerpriset ska stiga markant. Att några få kan tillverka väldigt dyr ost gör inte att mjölkpriset stiger. Så egentligen är enda möjligheten att få mer betalt för sitt timmer att den som har timret själv förädlar det och säljer de förädlade produkterna dyrt, ungefär som när en enskild mjölkproducent producerar egen dyr ost och tjänar pengar på det.

Men återigen, allt handlar om marknad. Vilka menar du att det är som ska köpa alla de dyra trädprodukterna? Och vad är det för produkter som går att sälja dyrt på världsmarknaden och som årligen kräver åtminstone 15-20 miljoner m3fub sågtimmer av både gran och tall?

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

halvproffs  
#406659 [quote="
Med mitt inlägg - " En optimal skogsnäring " - ville jag i första hand få en debatt om de uppenbara brister vi har inom alla skötselmoment i skogsbruket, från föryngring och trädslagsval till slutavverkning, vad de leder till i form av lägre volym- och värdeproduktion och hur de aktuella bristerna kan åtgärdas. Till stor del är de givetvis till stor del en direkt konsekvens av den alldeles svaga prisutveckling på virket.

Thomas Åkerblom[/quote]

Låter som hon som fick sparken av regeringen för hon ville förstatliga dom privata markerna.

Det bästa med privatmarkerna är att det sköts på många olika sätt så att det blir en mångfald som är nog så viktig.

Enfalden (monokulturen) står ju inte högt i kurs även om den ska ge mer utbyte.

Tillväxten är högre än avverkningarna enligt dom lärde och när det finns överskott sjunker priserna. Kanske det du är ute efter till bolaget?

Finns även uppenbara brister i plantmaterialet har jag fått uppleva i år. Köpt av en stor leverantör precis som tidigare och varit jättenöjd. Men nu..... vilket skräp. Små oduglingar. Från bolaget ska en följa med ut i vår och bedöma planterna.

Slutligen; Vilka är dom uppenbara bristerna inom hela kedjan. Vi famlar lite i mörkret.

Avatar Fallback

Re: Skogens funktioner

Skogsforskare  
#406664
skogshare skrev:Med mitt inlägg - " En optimal skogsnäring " - ville jag i första hand få en debatt om de uppenbara brister vi har inom alla skötselmoment i skogsbruket


Vad är bristerna menar du? Ur vilken aspekt brister det? Ta ett av momenten och förklara vad du menar. Jag har läst inlägget jag också och förstod inte heller vad du egentligen menar. Så det vore bra med ett enkelt exempel med motiveringar.

Vi kan väl börja med ... gallring?

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

skogshare  
#406673 När det gäller gallring menar jag att bristen antingen kan bestå i att ;

- den sker för sent eller för tidigt ;
- den är för stark eller för svag ;
- trädurvalet är felaktigt med hänsyn till bl.a. kvalitetsproduktion och ståndortsanpassning;
- stormkänsligheten inte beaktas tillräckligt på känsliga marker avseenende gallringstidpunkt, stickvägsnät eller stickvägsbredd.

För att få en objektiv bedömning om omfattningen av förmenta brister har jag därför - som jag hoppas framgår av inlägget - tillskrivit de sakkunniga på SLU och bett dem om en uppskattning av dessa brister.

Kliv gärna fram ur anonymitetens skugga ! Skulle gärna ha en personlig dialog med dig i detta ämne. Återkommer ang. ditt svar om träindustrin.

Thomas Åkerblom
Nyköping

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens funktioner

Skogsforskare  
#406676 Tillskrivit om brister? Du gör ett antagande och förutsätter att du har rätt och vill sen få synpunkter?
Bakvänt.
Visa först på vilket vis det är brister.
För tidigt eller för sent gallrat för vem?

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406679
Skogsforskare skrev:Skogens ekologiska funktioner har inget som helst marknadsvärde och måste därför bevakas med lagstiftning.
Allmänhetens synpunkter och eventuella nyttjande för rekreationsändamål har inte heller något marknadsvärde och måste därför också skyddas med lagstiftning, men där kolliderar det ofta med den lagstiftning som rör ägares rätt till sin egna fasta egendom.


Att det idag inte finns en marknad för vare sig friluftsliv eller naturvård, betyder ju bara att det lätt kan skapas sådana marknader i framtiden.

Den dag vi skrotar allemansrätten, skapar vi också en marknadsmässig grund för ett friluftsanpassat skogsbruk. De människor som vill gå på annat offentliga friluftsområden, får ju då finna sig i att betala ett inträde.

Den dag vi ger markägarna vetorätt mot påtvingad naturvård, den dagen skapar vi också en marknadsmässig grund för att producera den naturvård som efterfrågas. De som vill se mer naturvård i skogen får ju då betala för det. Komet-programmet är ju bara början.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 08 sep 2016, 23:41, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

skogshare  
#406697
Skogsforskare skrev:
skogshare skrev:För betydligt högre priser på i första hand timret krävs att vi får en kapitalstark, framsynt och internationellt konkurrenskraftig träindustri


Man "får" inte en träindustri. Den dyker inte upp av sig själv, utan precis som med all annan industri krävs att någon enskild person eller grupp av personer är beredd att starta en sådan. Enda skälet att göra en sån satsning är att någon/några tror sig kunna tjäna pengar på detta. MEN, även någon skulle starta en industri som kan sälja dyra produkter så är inte det tillräckligt för att timmerpriset ska stiga markant. Att några få kan tillverka väldigt dyr ost gör inte att mjölkpriset stiger. Så egentligen är enda möjligheten att få mer betalt för sitt timmer att den som har timret själv förädlar det och säljer de förädlade produkterna dyrt, ungefär som när en enskild mjölkproducent producerar egen dyr ost och tjänar pengar på det.

Men återigen, allt handlar om marknad. Vilka menar du att det är som ska köpa alla de dyra trädprodukterna? Och vad är det för produkter som går att sälja dyrt på världsmarknaden och som årligen kräver åtminstone 15-20 miljoner m3fub sågtimmer av både gran och tall?



Helt korrekt påpekar du att man inte " får " en träindustri. Rätt ska istället vara att jag hoppas att befintliga eller nya aktörer snart ska inse / kunna övertygas om att det finns betydande vinster att göra genom en framgångsrik export av högförädlade, storskaligt tillverkade och kraftfullt marknadsförda och distribuerade träprodukter. ( Jämför med de lönsammaste bolagen inom pappersindustrin. )

De produkter som avses och som förtjänstfullt beskrivs regelbundet organisationen Svenskt Trä i deras tidning Trä är ;

- byggelement till prefabricerade småhus och takvåningspåbyggnader på flervåningshus ;
- dito för stora träbyggnader av alla slag i ett eller flera plan ;
- dito för broar ;
- avancerade och högkvalitativa byggnads- och inredningssnickerier ;
- helt nya produktslag av eller med trä ;

Potentiella kunder är såväl konsumenter som privata och offentliga företag - företrädesvis bygg- och byggmaterialföretag - med höga krav på funktionalitet, kvalité, kostnadseffektivitet, miljöhänsyn - och inte minst i förekommande fall jordbävningsstabilitet.

Om således den globala avsättningspotential, som definitivt finns för sagda träprodukter, utnyttjas på bästa sätt är jag övertygad om att träindustrins betalningsförmåga för timret kommer att öka väsentligt liksom att man också
kommer att behöva utnyttja denna förmåga för att garantera den råvara som behövs, också avseende tid och beskaffenhet.

Thomas Åkerblom

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

skogshare  
#406704
Skogsforskare skrev:Tillskrivit om brister? Du gör ett antagande och förutsätter att du har rätt och vill sen få synpunkter?
Bakvänt.
Visa först på vilket vis det är brister.
För tidigt eller för sent gallrat för vem?


Jag ställer upp en tes, som jag givetvis tror på men som jag vill ha vetenskapligt bedömd och kvantifierad när det gäller det lägre, volym- och värdemässiga utbyte i förhållande till markens optimala produktionsförmåga och avnämarnas betalningsförmåga, som ofrånkomligen blir resultatet av aktuella skötselbrister.

Thomas Åkerblom

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogens funktioner

Skogsforskare  
#406711
skogshare skrev:De produkter som avses och som förtjänstfullt beskrivs regelbundet organisationen Svenskt Trä i deras tidning Trä är ;

- byggelement till prefabricerade småhus och takvåningspåbyggnader på flervåningshus ;
- dito för stora träbyggnader av alla slag i ett eller flera plan ;
- dito för broar ;
- avancerade och högkvalitativa byggnads- och inredningssnickerier ;
- helt nya produktslag av eller med trä ;


Kruxet är väl möjligen att den typen av produkter faktiskt inte kräver högkvalitativt sågtimmer. Det finns redan sådant på marknaden och det skapas av limträ, fanér, laminat och olika skivmaterial. Jag tror tvärtom att marknaden för sågtimmer kommer att krympa i framtiden och att man om 10-15 år oftast kommer att betala enhetspris per kubikmeter, oavsett kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Skogens funktioner

Skogsforskare  
#406712 Din tes om gallring: Du har fortfarande inte förklarat vad i dagens gallringar som är fel, mer än att du tycker att dom görs fel. Du kanske skulle börja med att förklara varför man ska gallra som du ser det. Vad är syftet?

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

machonisti  
#406844
halvproffs skrev:Själv är jag riktig skogstok sen många år tillbaka men börjar resignera lita pga att det är så dåligt betalt iaf här i prisdiket Gästrikland/Hälsingland. Måste finnas någon slags morot för annars är det väl ingen som ens röjer och gallrar.

Hjälp!!!
Du får inte skriva så, halvproffs. Skogsforum där vi gemensamt peppar oss själva har fått mig att tro på skogen igen. Har till och med röjt 2 ha redan i höst.

Det behövs inte mycket innan tron sviktar igen. Vad skall vi göra?

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

halvproffs  
#406845 Skall tänka mig för mer nästa gång jag skriver i en stund när jag är låg :D
Det jag gör är att själv sälja så mycket som möjligt utan inblandning av nästa led.
Mera arbete men mera pengar i lädret.

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

machonisti  
#406850
halvproffs skrev:Skall tänka mig för mer nästa gång jag skriver i en stund när jag är låg :D
Det jag gör är att själv sälja så mycket som möjligt utan inblandning av nästa led.
Mera arbete men mera pengar i lädret.

:wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogens funktioner

halvproffs  
#406866
skogshare skrev:För betydligt högre priser på i första hand timret krävs att vi får en kapitalstark, framsynt och internationellt konkurrenskraftig träindustri, som genom hög förädlingsgrad och optimalt tillvaratagande av träets alla fördelar gentemot andra materialslag, kan skapa en avsevärt bättre betalningsförmåga än den som gäller i dagsläget. Miljöargumentet är bara ett av alla viktiga redskap på vägen dit.

Thomas Åkerblom


Kapitalstark är dom ju redan när höjdarna åker privat jet runtom i världen (SCA) Stora Enso med den sämsta affären som ett svenskt bolag gjort (massafabriken i USA) mm. Framsynt, nja inte tillräckligt för att förstå att sådär beter man sig inte med bolagets pengar. Skulle alla större bolag synas i sömmarna så blev det nog många TV-programtimmar a.la Kalla Fakta. Konkurrenskraftig blir dom nog mest på att sänka betalningen på rundvirket har jag en konstig känsla av.
Man får nog tända en ficklampa i andra änden av tunneln för att se ett ljus där.
Ursäkta Machonisti mfl som tycker att jag är negativ :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).