Inomgårdsmaskiner

Lövsug från Kellfri

5 inlägg 6244 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lövsug från Kellfri

MrStraightpull  
#406407 Hej, har en lönnallé + en massa lövträd mot tomten och därmed en massa löv att samla ihop och lasta. Ojämn mark... Har en Stihl störrre lövblås så att samla ihop i strängar går bra. Men lastningen har hittills skett för hand. Då ingen bor på gården längre och jag bara är där på helgerna behöver jag något som går snabbare.

Är det någon som har provat denna: https://www.kellfri.se/lovsugsaggregat-6-hk

Kawasakimotor låter ju betryggande. Tyvärr inte hitta någon youtube där den används (dock en film med K-vagnen med sugfläkt - ser rätt så lika ut).



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Lövsug från Kellfri

bgl  
#406448 Vi är i samma situation som du, snart förlamande lövmängder på hösten.
Använder idag Stihl rygglövblås, Billy-goat lövsug och gräsklipparbogserad billig lövinborstare.
Allt fungerar ganska bra så länge löven är torra och nyss ihopblåsta. Med blöta löv går blåsen fortfarande bra, Billygoat-sugen suger bra men säcken med löv blir så tung att den knappt går att tömma, lövinborstaren nästan värdelös!
Jag har också funderat på en vagnsmonterad lövsug, typ kyrkogård eller kommunal parkförvaltning.
För att det ska fungera har jag förstått från erfaret folk att motorn på sugen bör vara stark, 6 hästar låter väl lite. Å andra sidan är priset bara 1/3-del av proffsprylars pris.
Dessutom måste kärran möjliggöra enkel tippning eller avskrapning av lasten.
Det kan trots allt bli tungt med risk för spårbildning om gräsmattan inte är så bärig med både traktor och släp.

Avatar Fallback

Re: Lövsug från Kellfri

Jole  
#406451 Källfri är inte kända för sin kvalitet. Det finns många skräckhistorier om deras maskiner.
Kellfri kvalitet

Avatar Fallback

Re: Lövsug från Kellfri

Axl  
#406584 Köp en och återkom, verkar vara en intressant pryl!

Användarvisningsbild

Re: Lövsug från Kellfri

MrStraightpull  
#420739 Nu är den prövad. Fungerar helt ok - körde själv alla ytor, som tog 3 dagar för 2 pensionärer, på en dag (lönnlöv, mest torra) . Satte maskinen på en 10 tons spannmålskärra. Till nästa år blir det nättak så att luften evakueras medan löven stannar. Motorn startar perfekt :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).