Traktorer och processorer

Handla traktor till 5tons huggarvagn

6 inlägg 2611 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handla traktor till 5tons huggarvagn

Schröder  
#406464 Hej!
För några år sedan handlade jag på mig en Weimer 5tons vagn med kran som jag har dragit efter min MF135, utan problem.
Ekipaget har fungerat bra och mest använts runt gården "korta transporter och relativt plant"
Funderade redan då på byta traktor men eftersom den funkat hyggligt så har den blivit kvar.

Nu är saken den att jag har börjat snegla efter en lite större traktor med bättre bromsar och med mer ork i motorn.
Transporterna har förändrats och blivit längre "15km" och skogsbilsvägen är rejält backig på sina ställen...
Känns lite otryckt med en 135 å lastad huggarvagn bakpå i backarna när det skjuter på...och även efter väg...
Huggarvagnen tänkte jag behålla men traktorn ska bytas ut.

Har ju klarat mig med 2wd tidigare så det borde ju funka men kanske 4wd är att föredra om man vill ha bra bromsar?
Då nuvarande traktor har lastare så ska det sitta en sån på den "nya" också.
Även hytt med värme är ett krav då jag redan har det på 135àn.
Förutom vagnskörning så ska den användas till snöröjning, div lastararbeten på gården.

Frågan är, vad ska jag titta efter?
Vilka är vanliga fel/brister på dessa traktorer?
Budget runt: 120 000-150 000 plus moms.

Är inte nå brydd för att skruva men föredrar om jag behöver göra det så lite som möjligt ;)
Tacksam för hjälp!



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Handla traktor till 5tons huggarvagn

Vardon  
#406480 En valmet 305-505 bör väl passa in i din kravbild. Till exempel finns väl många fler exempel. Den är lite bredare än 135 an och det märks i skogen men ändå inte jättemycket större.

Avatar Fallback

Re: Handla traktor till 5tons huggarvagn

saekb  
#406499 Schröder!
I vilken omfattning kör du timmer med din lilla vagn?

Avatar Fallback

Re: Handla traktor till 5tons huggarvagn

Schröder  
#406543 Har faktiskt funderat på en Valmet 305/405, verkar va en lämplig traktor.
Då jag inte är så insatt i traktorernas värld så vore de bra med köp tips :)

Det jag kör med vagnen är mestadels ved körning men även vindfällen och massaved.
Har använt den mer och mer för varje år känns det som.
Vet inte exakt antalet vagns lass på ett år men skulle gissa på ca 15-20 st.
Dessutom har jag en hel del gallring/massaved på G 15km bort så prylarna kommer nog brukas mer framöver

Det som begränsar idag är traktorn känns det som, både för längre transporter och framkomlighet.
Vagnen kan kanske tyckas liten men grymt smidig är den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Handla traktor till 5tons huggarvagn

Göt  
#406562 Fiat 580 dt eller fiat 680 dt är också ett altenativ. Ferguson 575 4 wd eller 675 4 wd

Användarvisningsbild

Re: Handla traktor till 5tons huggarvagn

Vardon  
#406580 Ett alternativ kan vara att försöka köpa nära. En fördel mef valmet är väl att många kommer mef bukplåt etc färdigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).