Motorsåg och handhållet

Pneumatisk motorsåg?

16 inlägg 4117 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pneumatisk motorsåg?

Holgo  
#406526 Jag tycker att jag kan läsa mig till att det finns tryckluftsdrivna motorsågar, men att hitta något (förutom en tillverkare i USA) kontkret så är det ungefär som att leta efter enhörningar.

Är det någon som vet något om detta? Och varför de lyser med sin frånvaro?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

tallen100  
#406534 Tja det lär bli besvärligt att ha en kompressor och tryckluftsslang med sej i skogen :wink:

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

Holgo  
#406548 Nu tycker jag att du är lite tvär här Tallen100, du får ju se möjligheterna istället för hindrena.

I skogen skulle jag nog använt Co2-tuber istället för luft, för som du säger lär det bli ett ganska bökigt projekt där.

Men träden står ju inte i skogen allena.

Som blivande arborist/fritidsbonde med tankar på ett hobbysågverk* ser jag nu potentialen med en motorsåg som går på tryckluft för att den ihåller högre varvtal, strular mindre, låter mindre och så slipper jag stå och såga ut plank ur en stock utan att andas in en massa avgaser. Dessutom tror jag att luftmotorn är energieffektivare än en 2-taktare. 220v, kompressor och slang är inga problem i min primära miljö.

*Motorsågen kommer att användas i olika fixturer för olika ändamål, jag gillar standardiseringar och praktiska lösningar där en o samma sak har flera funktioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406553 Borde väl bli energieffektivare att köra el direkt?
Luft i kyla blir lätt isproppar i slangar
och luften kyler maskinen till en isbit

Användarvisningsbild

Re: Pneumatisk motorsåg?

fretchi  
#406558 Tryckluft är ett väldigt ineffektivt sätt att överföra effekt. Dock ganska smidigt varför det ändå är populärt i vissa sammanhang.

Avatar Fallback

Re: Sv: Pneumatisk motorsåg?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406578 Verkningsgraden på en kompressor ligger väll nästan under 10%? Det första som kontrolleras vid energieffektivisering är om kompressorn kan minskas eller tas bort.
Co2 låter dyrt. Utan att räkna på det så lär du bränna en flaska ganska snabbt med en motorsåg.(kanske återkommer, lät lite kul och annorlunda att räkna på:-))

El och batteri tror jag är både billigare och med standardiserat än att sattsa på tryckluft.

Användarvisningsbild

Re: Pneumatisk motorsåg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406579 Pneumatiska sågar finns men främst kapar till betong/Järn/metall.
Genom åren har det provats ett antal ggr av flera tillverkare och det funkar inget vidare som du tänker. Likaså hydrauliska..
Bättre och billigare att köra elsåg då om du nu tvunget inte ska ha förbränningsmotor.

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

tallen100  
#406581 Tryckluft är bra när man ska fylla däck och blåsa rent saker och säkert till en massa annat som jag inte kommer på nu. Men att driva en motorsåg på tryckluft tror jag inte på, och jag skulle sakna lukten av tvåtaktsrök :wink: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Pneumatisk motorsåg?

totte  
#406592 Här finns lite data om historiska luftdrivna sågar; http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/P ... r?OpenView

Det finns en liten såg, Mall P1 som skall klarade sig med 20 kubikfot/minut = 566 l/m, men 30 rekommenderas. Annars kräver de från 50 cf/min, ca 1,4 m3/min, och uppåt, för de där det finns data.

För att få nån snurr på en pneumatisk såg går det alltså åt en hygglig byggkompressor. Det är inga små luftmängder det handlar om. En rejäl trefas garagekompressor på säg 500 minutliter räcker inte. Med en enfaskompressor är du inte ens i närheten.

En kolsyrepatron av typ sodastream innehåller ett par hundra liter gas. Kan nog driva en såg ett par tre sekunder.

Pneumatiska sågar används bl a för undervattenssågning, där andra driftsätt inte fungerar.

Oavsett om man inte delar Tallens känsla för tvåtaktsrök, så är pneumatisk såg inte alls nån bra idé.

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406595 Jag räkna så här:
En 40liters co2 flask innehåller ca 30kg gas vilket skulle motsvara 15m3 fri gas. Med tottes siffror blir detta ca 10min fulleffekt per flaska. Vet ej vad co2 kostar men 700kr(jmf med 25liter aspen) eller mer känns inte orimligt?

Förutom kostnaden så bör man tänka på:
- co2 är kondenserad vilket medför en kyleffekt vid tömning av flaskan. Risk för att ventiler fryser fast och hänger sig. Reduceringsventiler behöver var väl tilltagna.
- co2 är giftigt i stora koncentrationer vilket gör att man tuppar av.
- borde kräva adr-utbildning om man ska transportera gasflaskan med bil.

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

röjar kalle  
#406612
tallen100 skrev:Tryckluft är bra när man ska fylla däck och blåsa rent saker och säkert till en massa annat som jag inte kommer på nu. Men att driva en motorsåg på tryckluft tror jag inte på, och jag skulle sakna lukten av tvåtaktsrök :wink: :mrgreen:
Ja när man sågar i vedboden och riktigt känner att man får andnöd av röken det vill man inte vara utan. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pneumatisk motorsåg?

Peteflamingstar  
#406618
tallen100 skrev:Tryckluft är bra när man ska fylla däck och blåsa rent saker och säkert till en massa annat som jag inte kommer på nu. Men att driva en motorsåg på tryckluft tror jag inte på, och jag skulle sakna lukten av tvåtaktsrök :wink: :mrgreen:


För att inte tala om hur roligt det är med ljudet av högvarviga motorer! :grin:

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406620 I vedboden funkar ett vanligt eldrivet om man inte skär av sladden.
Borde lukta mindre än när jag skär av för långa vedträn med 357an :D

Avatar Fallback

Re: Pneumatisk motorsåg?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406626
ocke skrev:Jag räkna så här:
En 40liters co2 flask innehåller ca 30kg gas vilket skulle motsvara 15m3 fri gas. Med tottes siffror blir detta ca 10min fulleffekt per flaska. Vet ej vad co2 kostar men 700kr(jmf med 25liter aspen) eller mer känns inte orimligt?

Förutom kostnaden så bör man tänka på:
- co2 är kondenserad vilket medför en kyleffekt vid tömning av flaskan. Risk för att ventiler fryser fast och hänger sig. Reduceringsventiler behöver var väl tilltagna.
- co2 är giftigt i stora koncentrationer vilket gör att man tuppar av.
- borde kräva adr-utbildning om man ska transportera gasflaskan med bil.


Luftbehoven som angavs ovan antar jag är vid 6-8 bars tryck, så de där 15m3 minskar rätt ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Sv: Pneumatisk motorsåg?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406632
busholle skrev:
ocke skrev:Jag räkna så här:
En 40liters co2 flask innehåller ca 30kg gas vilket skulle motsvara 15m3 fri gas. Med tottes siffror blir detta ca 10min fulleffekt per flaska. Vet ej vad co2 kostar men 700kr(jmf med 25liter aspen) eller mer känns inte orimligt?

Förutom kostnaden så bör man tänka på:
- co2 är kondenserad vilket medför en kyleffekt vid tömning av flaskan. Risk för att ventiler fryser fast och hänger sig. Reduceringsventiler behöver var väl tilltagna.
- co2 är giftigt i stora koncentrationer vilket gör att man tuppar av.
- borde kräva adr-utbildning om man ska transportera gasflaskan med bil.


Luftbehoven som angavs ovan antar jag är vid 6-8 bars tryck, så de där 15m3 minskar rätt ordentligt.


Ja så borde det nog vara. Då borde behovet med andra ord vara ca 6-8 mer..?Typ 2min på fulleffekt?
Borde knappt gå att tömma en flaska så snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).