Motorsåg och handhållet

när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr.

18 inlägg 25067 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr.

Hepo  
#405837 när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr och då har jag hört att antingen så ska man ha stiftet i hatten och i mot cylinder så se blir gnista eller ha stoppknappen i stoppläge alt hålla den nertryckt för annars finns det risk att tändspolen förstörs stämmer detta.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

tallen100  
#405844 Du ska ha stoppknappen på av om du rycker utan stift, annars kan du förstöra spolen.
Jag brukar lägga stiftet löst mot hålet och låta gnistan bränna ur bensinen, annars tar jag en tändsticka och poff säger det så är bensinen borta. Man ska säkert inte göra så, men så gör jag iaf :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

bgl  
#405866 Finska huggare som kom och hjälpte oss efter stormen 1969 satte en tändsticka vid avgasröret och drog i startsnöret!!
Det blev ibland riktiga poffar, men den tidens sågar verkade hålla för påfrestningen.
Dom sa att det samtidigt rensade ut sot, inte bara i ljuddämparen utan även längre in i motorn.
Detta är ingen rekommendation!

Användarvisningsbild

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

JensSkoog  
#405869 Bästa man kan göra är att skruva ur stiften, lägga sågen i solen och ta en
fikarast eller ta reservsågen en timma eller två :wink: :wink:

När jag var ung och körde Jobu Junior skruvade vi bort stiften, dränkte lite
putsgarn i bensin och plasserade över holet, tände på och drog några gånger
så lågen sögs ner över toppen. Skulle inte göra det med mina sågar nu :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

axwell  
#405877 Motorn skall vara ovanligt sur för att det skall vara tvunget att skruva ur tändstiftet.

I 9 fall av 10 räcker det med att hålla fullgas konstant vid startförsöket. 🧠

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

Elfving  
#405879 Senast jag behövde bort med stiftet var nog på en gammal Zündapp i ungdomens dagar. Tycker aldrig att det där händer på moderna sågar, och händer det är det handhavandefel eller felinställd förgasare som är orsaken. Att ta fram tändstickan måste vara ett omständigt sätt att försöka åtgärda konsekvensen av ett helt annat problem. Försök om möjligt reda ut varför den blir sur i första början!

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

tallen100  
#405883 Som axwell skriver så funkar det för det mesta att trycka fullgas och rycka eller eventuellt låta sågen stå fem minuter. Men oftast när det surar ner sej så är det stiftet som har gett upp, och när det ändå är ur så är det lika bra att elda ur cylindern. Det brinner ju ändå i hålet när sågen går :mrgreen:

Ja en del har tur som sluppit trilskande tvåtacktare, dom har nog aldrig använt en äldre Mcculloc :wink:
Åtgärda en sån? jo lycka till, den var så från början :lol:

Användarvisningsbild

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

totte  
#405912
Hepo skrev:när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr och då har jag hört att antingen så ska man ha stiftet i hatten och i mot cylinder så se blir gnista eller ha stoppknappen i stoppläge alt hålla den nertryckt för annars finns det risk att tändspolen förstörs stämmer detta.


Ja det stämmer. Oavsett varför man drar utan stiftet i så skall stoppknappen vara av. Ibland går det inte, t ex på äldre sågar med återfjädrande stopp eller om man vill kolla gnistan. Då skall stiftet sitta i och ligga tätt mot godset. Spänningen i tändspolen bestäms främs av gnistgapet och om det är så stort att gnistan inte kan slå över så kan det bli en våldsam överspänning i spolen, med inre överslag som följd och därefter är spolen sannolikt kass.

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

Jocke91  
#406065
tallen100 skrev:Ja en del har tur som sluppit trilskande tvåtacktare, dom har nog aldrig använt en äldre Mcculloc :wink:
Åtgärda en sån? jo lycka till, den var så från början :lol:


Jag må aldrig ha jobbat i skogen med en McCulloch (tack och lov) men jag vet vad du menar med att dom är helt omöjliga.

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

roa  
#406089 Håll gasen intryck fullt med höger hand dra med vänster hand startar alltid om den har blivit lite sur.

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

tallen100  
#406130
Jocke91 skrev:
tallen100 skrev:Ja en del har tur som sluppit trilskande tvåtacktare, dom har nog aldrig använt en äldre Mcculloc :wink:
Åtgärda en sån? jo lycka till, den var så från början :lol:


Jag må aldrig ha jobbat i skogen med en McCulloch (tack och lov) men jag vet vad du menar med att dom är helt omöjliga.

Skulle tro att dom sågarna orsakade många fula ord i skogarna förr, och störde nattsömnen för många :mrgreen:
Men en rolig veteran som man kan använda lite på vedbacken i fall den skulle råka starta och gå en stund :lol:

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

åberg  
#406360
roa skrev:Håll gasen intryck fullt med höger hand dra med vänster hand startar alltid om den har blivit lite sur.

Fast det är inte ett bra sätt att hålla sågen om den nu hoppar igång med full gas, man ska ha ordentlig tag om sågen när man startar den.

Bättre då att ställa sågen på backen, trycka in gasen och sätta in höger fot i handtaget så gasen hålls inne. Sen håller man stadigt i bågen med vänster och drar i snöret med höger. Så tycker jag. :smile:

Användarvisningsbild

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

Erre  
#406363 Vill man ha full gas på äldre motorsågar så är det bara att dra ut choken och sen trycka in den igen.

Användarvisningsbild

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

totte  
#406385
Erre skrev:Vill man ha full gas på äldre motorsågar så är det bara att dra ut choken och sen trycka in den igen.


Nja, inte om du verkligen snackar om äldre, då är det separat gasspärr som gäller, och fullgas är det inte, knappt halvgas. Kombinerad choke och startgasläge kom väl på 80-talet gissar jag.

Avatar Fallback

Re: när motor eller röjsågen är sur och man ska dra den torr

tallen100  
#406386 Skulle nog tippa på att det är halvgasläge, både på dom med gasspärr och dom lite nyare med gas i choken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).