Trädfällning (arborist)

Vinscha tillbaka rotvälta

36 inlägg 18113 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tretoppen  
#405756 Hva med å klatre opp og sikre seg i trærne som holder det oppe, og så ta det i biter ovenfra og ned?
Jeg gjorde dette med en rotveltet bjørk for noen uker siden:
https://www.facebook.com/iTretoppen/pho ... 7900148975

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

röjar kalle  
#405803
Tjommen1966 skrev:Ska försöka fixa bilder under helgen så blir det lättare att förstå. Jag har aldrig gjort ngt liknande jobb och tvekar mkt.... Det står på en ö i Mälaren, går att nå enkelt med hans båt från Eskilstuna sidan (Torshälla) eller Västerås sidan, Tidö hållet. Om det är ngn som är sugen så kan jag förmedla kontakten, följer gärna med ut och hjälper till utan betalning.

Jag kan hjälpa dig med problemet kör pm så kan vi bestämma tid.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#406017 Här kommer bilderna.
Skickar PM till dig sen Röjarkalle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Hema  
#406022 Vet i tusan om den skulle stå kvar om du kapade vid roten, men det är ju en chansning.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Peteflamingstar  
#406062 Trodde av din beskrivning att den lutade mer, frågan är om inte det bästa är att fälla de som den sitter fast i, om de kan fällas åt något håll. Inte helt ofarligt men går att göra ganska riskfritt.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#406074 @Hema: Chansningar hör väl inte riktigt hemma i den här branschen :wink:
@Peteflamingstar: Inte helt lätt att fälla dem om jag minns rätt, de kan nå fram till grannens hus, sen ville han ju helst ha dem kvar så oskadda som möjligt men jag är nog inne på Tretoppens lösning men då ryker minst ett av träden ändå.
Fortf mkt tveksam, fler förslag?? kontaktar Röjarkalle och hoppas att han har tid i kommande helg och har en vettig lösning :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Hema  
#406108 Jo jag håller med, men iom att han har låtit trädet stå över ett år sådär när risk för skador på grannhuset, så är det lite tveksamt om träden bör stå kvar öht. Ett annat alternativ är att ringbarka trädet iom att man har väntat o sett tidigare. Men bäst vore nog att ta dit en arborist och ev. offra något träd.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Tjommen1966  
#407022 Nu är den nere. Efter kaffe och en diskuss så hade vi (undertecknad och Röjarkalle) plan a och b klara. Klättra upp drygt halvvägs, fästa 2 slingor med rep i och vinscha det bakåt med det ena och staga opp i sidled så det inte ramlar mot huset med det andra. Sen fälla det utåt var plan a. 2:a alt var att fälla trädet det lutar mot men det skulle betyda att fler träd skulle gå åt med risk för fler fastfällningar om det går fel. Efter att ha börjat vinscha så kom ett 3:e alt upp, staga upp det åt 3 håll, behålla lutningen och sektionsfälla det.
Nu gick det bra att vinscha tbx det. Det gick lite i sidled vid fällningen men det berodde på att den inte var helt frisk, se bilder.
Vi tog även ner en till synes helt frisk stor tall som även den var dålig inuti... Hittade ecoplugg i en liten ek förra gången jag var där undrar om förra ägarna har vattnat husnära träd med roundup??
Summeringen är att old school (RöjarKalle) och New school (undertecknad) hade en mkt trevlig dag, intressant erfarenhetsutbyte och lyckad fällning.
Sen får ni lite att diskussa här på forumet vad det gäller brytmån, spjälkningsrisk och risk att klättra i ett sånt träd men vi ansåg att vi gjorde rätt bedömningar och kan bjuda er på att lämna era åsikter :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

JensSkoog  
#407025 Bra jobbat! :-BD
Har tagit ner några av den sorten, och man blir ju förvånad över
att den inte kommit ner tidigare med så mycket röta.

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Erre  
#407026 Snyggt!
Gutt att se Jonsereden och det stora brytjärnet igen!

Härligt röjarkalle!

Användarvisningsbild

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

Vardon  
#407028 Satfläsk vad röten den var. Känns som om ägaren har haft en del tur. Hade det varit mina träd hade jag nog gärna kollat upp om fler var så ruttna och tagit dem.

Gott jobb

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

tallen100  
#407038 Ser ut att ha gått finfint :-BD

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

röjar kalle  
#407146 Ja det var en höjdare speciellt se Tjommen gå på ovansidan av det lutande trädet kvista och fästa linorna.Då såg man verkligen en man som behärskar klättring.Jag har själv fuskat lite med klättring så jag vet om svårigheterna och kan säga det är inget jag känner mig bekväm i försöker alltid om det går fälla trädet helt. :-BD

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

tallen100  
#407151 Ja det bästa är att ha båda fötterna på jorden :wink: , särskilt om man är en aning höjdrädd :oops:

Avatar Fallback

Re: Vinscha tillbaka rotvälta

röjar kalle  
#407154
tallen100 skrev:Ja det bästa är att ha båda fötterna på jorden :wink: , särskilt om man är en aning höjdrädd :oops:

Helt klart

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).