Motorsåg och handhållet

Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

25 inlägg 17389 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Fredrik Reuter  
#405892 Nu har Skogsforum både Husqvarnas nya X-cut SP 33G och Oregons SpeedCut 95TXL hemma för lite tester.

Tyvärr har vi mycket att göra inför Gallringsdagarna men så fort det finns tid så tänkte vi jämföra dessa båda pixelkedjor på samma motorsåg.

Tänkte det kunde finnas intresse att först se de två pixeljedjorna bredvid varandra så kanske diskussionen kan ta fart om skillnaderna mellan de båda?

Bifogar två bilder som ni som vill kan förstora upp för att få en närbild där X-cut och SpeedCut är bredvid varandra.

Säg till om det är några andra bilder eller vinklar som önskas.

I tråden Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik diskuterar vi enbart X-cut och lanseringen.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Robertberg  
#405894 Måste erkänna att jag trodde de skulle vara mycket mer lika varandra, eller rättare sagt att Husqvarnas kedja skulle vara lika Oregons. Även nitarna ser olika ut.
Men väntar på uttalande från de riktigt kunniga om kedjor :smile:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Fredrik Reuter  
#405897 Ja, håller med.
Sedan är det spännande med tänderna. Höknäbben är värre på X-cut, men sedan har SpeedCut en udda stukning precis där överskär möter underskär på eggen, precis som att en maskin knackat till eggen där och minskat radien, fast bara på utsidan då.

Ska se om jag hinner filma i närbild så syns det nog bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

SawTroll  
#405920 Jeg er enig i at det ser ut til å være forskjeller som ikke bare er kosmetiske, bl. a. rytterene - så ren lisensproduksjon kan det nok ikke være. Husqvarna har åpenbart gjort eget utviklingsarbeid ut over det rent kosmetiske - og designet på rytterene til SP33 lover bra i mine øyne.

Da venter vi (eller jeg) bare på et meisel-kjede av tilsvarende design - så blir det tid for å gi "pixel" en ny sjanse... :surp:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

SawTroll  
#405922 Når man først er i gang med testing, så kan det kanskje være en ide å sjekke om den nye kombi-malen for SP33 fungerer for 95TXL også - samt hvordan kjedene fungerer etter filing?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

JPW  
#405927
SawTroll skrev:Når man først er i gang med testing, så kan det kanskje være en ide å sjekke om den nye kombi-malen for SP33 fungerer for 95TXL også - samt hvordan kjedene fungerer etter filing?


Det vill jag mycket gärna veta! Kanske man ska ta med en 95TXL till Hq och prova... Hmmm...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Fredrik Reuter  
#406216 Hej,
Jag ska se om jag kan få till ett filtest med nya mallen också.
Den nya filmallen för SP 33G är gjord för att ta lägre på tanden än vad föregångaren gör/gjorde så det kan bli lite intressant!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Peteflamingstar  
#406220
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag ska se om jag kan få till ett filtest med nya mallen också.
Den nya filmallen för SP 33G är gjord för att ta lägre på tanden än vad föregångaren gör/gjorde så det kan bli lite intressant!


Intressant, har alltid tyckt att stötvinkeln tenderar bli för rak med gamla mallen, speciellt om den varit ny.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

SawTroll  
#406223
Peteflamingstar skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag ska se om jag kan få till ett filtest med nya mallen också.
Den nya filmallen för SP 33G är gjord för att ta lägre på tanden än vad föregångaren gör/gjorde så det kan bli lite intressant!


Intressant, har alltid tyckt att stötvinkeln tenderar bli för rak med gamla mallen, speciellt om den varit ny.


Jeg sluttet for mange år siden å bruke rullemalen for H30, og har siden bare brukt ryttermalen - men husker ikke om dette hadde noen spesiell årsak, eller om det bare var en del av den generelle utviklingen av hvordan jeg filte kjeder.... :???:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

rikard_e  
#406224
Peteflamingstar skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag ska se om jag kan få till ett filtest med nya mallen också.
Den nya filmallen för SP 33G är gjord för att ta lägre på tanden än vad föregångaren gör/gjorde så det kan bli lite intressant!


Intressant, har alltid tyckt att stötvinkeln tenderar bli för rak med gamla mallen, speciellt om den varit ny.

Håller med. Pratade om det för 4 år sen på motorsågskursen.
För 1-2 år sen så hade säkerskog lite visning på en skogsdag och visade upp hva h30 .325:a filad med 4.5 istället för 4.8. Jag har kört på det sedan dess, tycker sågen blir trevligare att jobba med.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Peteflamingstar  
#406251
rikard_e skrev:
Peteflamingstar skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Jag ska se om jag kan få till ett filtest med nya mallen också.
Den nya filmallen för SP 33G är gjord för att ta lägre på tanden än vad föregångaren gör/gjorde så det kan bli lite intressant!


Intressant, har alltid tyckt att stötvinkeln tenderar bli för rak med gamla mallen, speciellt om den varit ny.

Håller med. Pratade om det för 4 år sen på motorsågskursen.
För 1-2 år sen så hade säkerskog lite visning på en skogsdag och visade upp hva h30 .325:a filad med 4.5 istället för 4.8. Jag har kört på det sedan dess, tycker sågen blir trevligare att jobba med.


Bra tips! Ska också prova de när jag byter mall nästa gång, nuvarande är lagom insliten i rullarna för att funka med 4,8 mm.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

Samy  
#544568 så vilken kedja är bäst? tänkte köpa nytt svärd och kedjor till ms261.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#544570 Eg ville prøvd X cut fyrst og set om du ikkje blir fornøgd med den

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

anersimyra  
#544585
Samy skrev:så vilken kedja är bäst? tänkte köpa nytt svärd och kedjor till ms261.

Jag köpte nyligen en 261 som jag i går utrustade med Tsumura 15” och Oregon 22 BPX som visade sig vara en mycket bra kedja, den var hyggligt vass redan ur kartongen och har en profil som gör den lätt att fila.. :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna X-cut SP 33G VS Oregon SpeedCut 95TXL

anersimyra  
#544586 Men med Oregon/tsumura i 15” blir drivlänksantalet 63 dl.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).