Skotare

Ny långboggie till skotare från John Deere

5 inlägg 4891 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny långboggie till skotare från John Deere

Fredrik Reuter  
#405733 John Deere skriver i en pressrelease att de under FinnMetko 2016 kommer presentera en ny längre boggie för skotarna JD 1210 IT4 och JD 1510 IT4. Om jag förstått det hela rätt så kan nu dessa skotare fås med 390 mm längre boggie bak.

Anledningen är förstås bättre bärighet med band, bärytan blir ju större.

John Deere skrev:Skotarmodellerna 1210E IT4 och 1510E IT4 finns nu med lång boggi och finns nu tillgängliga.
Tillsammans med den åttahjuliga skördaren 1270G, är de utmärkta val arbete i terräng med låg bärighet och andra krävande avverkningsförhållanden. Avståndet mellan de främre och bakre hjulnaven på den bakre boggin är 1890 mm, dvs. 390 mm längre än på standardmodellen. Drivlinan och vändradien är samma som på maskiner som är utrustade med HD-standardportalboggin. Lösningen med den långa boggin kan användas i såväl normal som mjuk terräng. Den långa boggin ger stabilitet vid körning över hinder i stenig terräng, och det låga marktrycket hos maskinens fram- och bakchassi gör maskinen till det perfekta valet för avverkning i mjuk terräng.


Det vore intressant att veta mer om detta, även bilder om någon har, speciellt från er som varit eller är på FinnMetko, ex @simba , har du spanat in denna?

Och i så fall, vad tycker ni om den? Bra lösning? Mindre bra lösning? I så fall, varför?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ny långboggie till skotare från John Deere

bgl  
#405755 Större avstånd mellan boggihjulen än dagens normala är ingen nyhet.
Redan 868:an hade lite större avstånd mellan boggihjulen, Blondinen fanns vid något tillfälle enligt en gammal broschyr att köpa med 22,5 hjul till boggi för 26.5.
Mest känd idag är väl minsta Entacon-skotarna,
samt en liten prototyp som för kanske 15 år sen visades på Elmia.
Måste nog gå med spända band, stubbar med lagom diameter för att passa mellan boggihjulen kan nog bli problem.
Någon här som kör Entracon eller piraten Novotny?

Avatar Fallback

Re: Ny långboggie till skotare från John Deere

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405769 Jo,var och såg han igår,men kameran blev hemma...
Är en gammal boggi från nån lunnare så balansering saknas,dom menade att med 16 tons last så skulle han ha exakt samma marktryck fram som bak.
Snackade med en av trailerförarna som kört skrot för fullt nu sista veckan ,han menade att den där hamnar på 26 ton med band runt om.
Lär nog riva upp en delnärman svänger.

Om jag tror pådet?

Tja,skulle nog hellre velat ha 1710-ans däck istället för dom där som är under nu,men är ju samma med Komatsu 875 förstås...

Avatar Fallback

Re: Ny långboggie till skotare från John Deere

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405784 Så här seer han ut,är 390 mm längre mellan däcken än normalt.

Användarvisningsbild

Re: Ny långboggie till skotare från John Deere

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405806 Vet inte om jag köper detta....JohnDeere hade tidigare uträkningar på marktryck i sina broschyrer, då räknade man hela ytan mellan däcken med band på, detta stämmer ju bara om banden är 100% spännda. Dessutom skjuver ju en längre boggie mer än en kort när man svänger, så man lär ju snabbt käka upp det bärande ytskiktet! Men visst, åkandes rakt fram med superspännda band :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).