Föryngring

Erfarenheter av granplantering

14 inlägg 7186 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Erfarenheter av granplantering

Kalleskog  
#405477 Har ägt en skogsfastighet i Norra Skåne i fem år. Tycker mig har bra kunskaper kring slutavverkning, gallring, röjning mm. Men ett område som jag tycker är svårt är föryngring av granskog. Har provat att plantera med respektive utan markberedning, tagit ut grot respektive lämnat kvar grotet på hygget, testat olika plantskolor, testat barrots- respektive t-plus plantor, svenska- respektive utländska plantörer etc.

En del planteringar har blivit bra medan andra riktigt dålig. Problemet är att jag inte riktigt funnit den röda tråden för vilken kombination som är bäst.

Hur brukar ni agera vi föryngring av granskog?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

80-90  
#405482 Om jag hugger på vintern så försöker jag å plantera så fort som möjligt på våren... Det har fungerat bra för mej ..

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

Kalleskog  
#405486 80-90. Innebär det att du hoppar över markberedningen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

80-90  
#405487 Ja !! Kör i plantorna så fort det går !! Försöker hitta bra platser å sätta dom å det ha fungerat bra !!

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

jannee  
#405488 Svårt att misslyckas med omskolade täckrotsplantor. :mrgreen:
Höstplantering är något som oftast fungerar bra men även under Juni månad.
Mina första planteringar var ej heller så lyckade, planterade för tidigt på våren :oops:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

Hanatorp  
#405510 Har planterat gran två gånger båda på 2x3 ha. Båda gångerna var det 3000 plantor pluggplus. Ena gången 2002 gjorde jag grönrisplantering och planterade i maj och början av juni. Dessa plantor var behandlade med permetrin. Det gick väldigt bra och avgången första året var mindre än 100.

Nästa gång var i maj/juni 2006 efter stormen Gudrun. Jag gjorde då fläckmarkberedning och satte Cyper Plus behandlade plantor. Det var fler avgångar kanske en två hundra plantor annars även den gången i mina ögon mycket lyckat.

Nackdelen med den markberedda planteringen är att det kom upp stora mängder björk som krävt betydligt mer röjningsinsats av mig. På grönrisplanteringen var det betydligt mindre björkuppslag.

En annan reflektion jag gjorde vid varje plantering var att det behövs inte planteras på fuktiga till blöta marker. Där kommer en fin naturlig föryngring av gran, tall och björk, åtminstone om inte hyggena är allt för stora.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

Kalleskog  
#405531 Tack för intressanta svar! Hur är er erfarenhet av snytbaggeskydd, är vax, Conniflex, Multipro och allt vad de nya skydden heter lika bra som de gamla insekticider-preparaten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

Umea  
#405603 Så tråkigt Kalleskog att föryngringen har krånglat.

Det jag tänker på är :

Snytbagge angrepp.

Sork angrepp.

Frostlänt mark eller om extrem torka kan ha ställt till det för dig.

Hoppas det går bra nästa gång.

Vänliga hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

alias  
#405607 Håller med Umea gällande sannolika anledningar.

Personligen gillar jag marberedning i form av högläggning, plantering av stora, kemiskt snytbaggebehandlade, barrotsplantor i omvänd torva, samt viltskyddsbehandling de två första säsongerna. Visst funkar det med andra koncept också - beror till stor del på de lokala förutsättningarna.

Det viktigaste tror jag ändå är att göra återväxtinventeringar vår och höst de första säsongerna efter planteringen - så man kan analysera varför plantavgångarna ev. har blivit stora och därvid hjälpplantera vid behov. På köpet lär man sig förmodligen allt mer om vilka parametrar som är de mest kritiska på ståndorter.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

jannee  
#405620 Lite plantavgång är inte alltid av ondo.
Har ett skifte på ca 3 ha som jag fick "lite" plantavgång. Var styvt 40 år sedan jag gjorde denna "misslyckade" plantering. I dag är skiftet i ypperligt skick efter en lätt gallring. Lite blandskog men klarade av Gudrunstormen och påföljande stormar utan några vindfälle.
M.a.o. är jag idag inte så noga/bryr mig om eventuell plantavgång, det blir ändå bra till slut :mrgreen:
Var ligger mening med att behöva göra en förstagallring där du tar bort 30% och som bara går jämt upp - vilket oftast är resultatet av en väldigt lyckad plantering :?: .

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

alias  
#405624
jannee skrev:Lite plantavgång är inte alltid av ondo.
Har ett skifte på ca 3 ha som jag fick "lite" plantavgång. Var styvt 40 år sedan jag gjorde denna "misslyckade" plantering. I dag är skiftet i ypperligt skick efter en lätt gallring. Lite blandskog men klarade av Gudrunstormen och påföljande stormar utan några vindfälle.
M.a.o. är jag idag inte så noga/bryr mig om eventuell plantavgång, det blir ändå bra till slut :mrgreen:
Var ligger mening med att behöva göra en förstagallring där du tar bort 30% och som bara går jämt upp - vilket oftast är resultatet av en väldigt lyckad plantering :?: .


Ska inte säga emot dig angående att marginalvärdet av extra stammar per hektar är avtagande, men har man lagt pengar och jobb på att få plantorna i backen så vill jag att de överlever. Då minskar jag hellre antalet planterade plantor per hektar och satsar på hög överlevnad på de plantor jag har satt (plantor som dör brukar inte vara billigare än de som överlever och har troligen tagit lika lång tid att plantera).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

80-90  
#405629
1472755305_image.jpeg
1472755305_image.jpeg
Plantat 04 inte markberet ..kommer bra

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

jannee  
#405641 Det va allt en bra liten snusdosa :mrgreen: :grin:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av granplantering

80-90  
#405644
jannee skrev:Det va allt en bra liten snusdosa :mrgreen: :grin:

Mini prilla :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).