Skördare

När jag ska välja maskin vad ska jag tänka på??

18 inlägg 7309 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När jag ska välja maskin vad ska jag tänka på??

Skogsmullle  
#39719 Hej hej :D

jag undrar vad man ska kolla på efter på maskinen när man ska köpa en och hur vad är det för skillnad på olika merken mer än utseendet??

skulle vara roligt att veta lite om detta om om man innom några år har tänkt sig köpa masin 8) 8)



   TS
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39726 Det första du skall göra är väl vad du skall använda den till. Slutavverkning,gallring eller både och?

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39727 jag tänkte mest på gallring 8)

   TS
Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39733 Då ska du diskutera med dina eventuella uppdragsgivare vilken sorts avverkningstjänster de kan tänkas vilja köpa av dig och fundera utifrån det. Tänker du etablera dig som entreprenör så är en röjsåg en bra början.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#39864 jo jag har redan startat företag och röjer så mycket jag hinner Pga gymnasiet än.. men tänkte utöka och köpa maskin när jag är klar med skolan..

   TS
Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39875 Har du tänkt att köra bestånds gående eller stickvägsgående?

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#40041
Mowi skrev:Har du tänkt att köra bestånds gående eller stickvägsgående?


jag har nog tänkt mest på stickvägsgående men beståndsgående finns i huvedet det med :D

   TS
Användarvisningsbild
Knegarn  
#40047
Skogsmullle skrev:
Mowi skrev:Har du tänkt att köra bestånds gående eller stickvägsgående?


jag har nog tänkt mest på stickvägsgående men beståndsgående finns i huvedet det med :D
beståndsgående är bara löjligt! (ja, jag vet att det finns ni som inte tycker det men det här är min åsikt, ingen kritik mot er som kör beståndsgående)
Saker att tänka på!? hmm, räkna med att gå på minus nått år o ha lite jobb till en början, resultatet är det som avgör mest i slutändan! gör ett bra jobb!
Maskinmärke är nog inget som du behöver fundera på i dethär läget, kör åt nån annan när du blir klar i skolan! Börja med skotning o lär dig av erfarna skördarförare, kolla hur olika bestånd blir gallrade väguppbyggnad etc..
Sen när du tycker att du har koll på läget oavsett skog du kommer till, då kan du börja fundera på att skaffa egen maskin.
Märket väljer du mest av det hur det råkar bli när du börjar köra nått och vad du får för affär när det är dags.
Jag började med en norcar 600 med ponsse kran o ponsse h60 skopa. Tittar inte ens med svetshjälm mot logsetfabriken längre fast jag bor nån mil ifrån :D

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40075 Hej!

Innan du börjar, kolla så att det finns uppdrag och ta reda på vilka dina konkurrenter är.

Om du väljer att starta på egen hand så kan dessa böcker vara en bra investering: http://www.mieab.se/
Man kan spara mycket tid och pengar på att slippa göra alla misstag som böckerna beskriver.

Ska du gallra så blir det massaved och då räcker det inte med skördare. Försök att ta reda på om du kan jobba ihop med nån som har skotare.
Alternativt skulle en Ponsse Dual funka om du vill klara dig ensam, men den är väl ingen optimal gallringsmaskin kanske.

Du kommer att behöva mecka en hel del och lära sig mycket om elektronik och hydraulik. Gillar du inte sånt så kanske du ska tänka en extra gång innan du köper en skördare.

Vilken maskin du köper spelar inte så stor roll. Viktigare är att maskinen är i gott skick och att det finns reservdelar att få tag på.
Om du kollar på maskiner, kolla att de inte läcker olja, att alla datorer och elgrejor fungerar samt att det inte finns sprickor i kran/ram.

Om du tänker köra gallring på heltid så bör du nog lägga minst 300000-500000kr på maskinen.
Jag skulle avråda från att köpa en allt för dyr maskin.

Nåt sånt här kanske skulle funka till att börja med: http://www.blocket.se/vi/18129505.htm?ca=10_s

Eller denna om du inte ska köra så mycket: http://www.blocket.se/vi/18774371.htm?ca=10_s

Eller denna, om du vill ha en nyare maskin: http://www.blocket.se/vi/17283883.htm?ca=10_s

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#40327 tack tack för de tipsen!!!

jag tror att jag börjar att få en lite mer realistisk bild av vilken priskliss man ska börja i....

det är ju lite större summor man skall handskas när man har en maskin än med en röjsåg... är i skogen och röjer på all ledig tid (nästan) och försöker att vara med i maskiner och spec. skördare och åka med och kolla hur de gör och försöker att komma underfull med varför de gör just så..

   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40354 Hejsan,instämmer till fullo med det som Anders Olsson skrev men vill tillägga det att ensam blir det fort tungt,det är bra att vara 2 men då ska samarbetet funka,jag jobbar ihop med min kusin och det funkar bra för mej.
Det att man är lite släkt underlättar när det är hårda tider,men ibland kan inte 2 bröder jobba ihop :shock:
Om man börjar ensam från noll så visst en skördare kan man kanske hålla igång men skotningen får inte slarvas med och om man då måste ta en "billig" skotare som kräver en del skruvning och sen anställa nån som börjar räkna övertid efter kl 4 så blir det väldigt fort tomt på kontot...
Så kolla runt om du kan samarbeta med någon ,helst nån du trivs med och som kompletterar dej,typ du är duktig på el så kanske han/hon är bra på att svetsa etc :D

Avatar Fallback
Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40377 Hej!

Det är klart att du kan köpa typ en tidig Valmet 901 också, en sån får du kanske för 120000kr. Men du får räkna med att en sån maskin kräver mer underhåll.
Själv har jag en 901 -88, men jag har ett heltidsjobb också och har skogsmaskinen mer som hobby. Då gör det ju inte så mycket om maskinen såt still, man kan mecka i lugn och ro och hitta bra och billiga lösningar på problemen som uppstår.

Men skulle jag försöka försörja mig på skogsbruk så skulle jag vilja ha en maskin som inte är äldre än 8-10 år och som kan användas några år innan den passerar 20000 timmar.

Bra att Simba också tar upp skotningen. Jag har själv problem med den biten och jag vet fler som är i samma sits. Så försök att hitta nån skotarägare att samarbeta med!
Man underskattar lätt jobbet med skotningen, alltid nån med skogskärra som kan köra fram tycker man, men när det blir några hundra kubik så är det som hade gått snabbt med skotare plötsligt ett rejält projekt med traktor och skogsvagn.

Avatar Fallback
Skogsmullle  
#40432 jätte interesant att få reda på sånna här saker so mman inte tänker på själv så mycket.

finns många här som vill vara med i verksamheten men jag vill ju så klart ha en person som jag litar på.
om man nu är två som skall köpa tillsammans är det mest lönsamt att köpa en maskin och köra skift eller att köpa två en skördare och en skotare så man får ett maskinlag?? 8)

   TS
Avatar Fallback
timberjack810c  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40490 Det kanske vore lämpligt att köra åt nån annan i nått år innan du\ni ska investera?

Avatar Fallback
M_M  
#40491
Eller denna, om du vill ha en nyare maskin: http://www.blocket.se/vi/17283883.htm?ca=10_s


Men vad skriver karln i anonnsen om däcken...? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).