Skogsröjning

Röjning-priser!

65 inlägg 73412 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning-priser!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2450 Undrar om det är någon här som röjer åt skogsbolag/skogsägareförreningar? jag har blivit erbjuden "för röjning" eller "underväxtröjning" före både gallring & slutavverkning! har inte pratat priser med dom än så jag tänkte höra runt lite först! ska man ta betalt per ha eller timpris? tycker det verkar svårt med hektarpris på underröjning då det ser väldigt olika ut på olika skiften! verkar rimligare med timbetalning på förröjning! På "vanlig" röjning är det ju lättare att använda hektarpris då det är lättare att beräkna stammar per hektar före & efter röjning! vad tycker ni? hur gör ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2452 Inget svar, men i år lejde jag bort lite vanlig röjning för ett fast pris/ha.
Nästa gång blir nog på löpande timpenning. Tror en van röjare gör ett bättre jobb om han slipper areal/dag kravet, iaf om det gäller bestånd som varierar mkt.(typ eftersatta)

Med bra jobb menar jag att stamvalet ägnats lite uppmärksamhet och inte bara ställt rätt antal/ha på kortast möjlig tid.

Tror mao att det finns viss förståelse för att svårbedömda objekt offereras med timkostnad.

/Nisse

Avatar Fallback
Fredrik  
#2454 Tjenare,
Snitt tror jag var 2.400:-/ha ifjol.
Snittprestandan är ung. 0,15ha/h, alltså 1,2ha per 8h pass.
Borde bli 360:-/h men då tror jag vi snackar ganska högt tempo och höga krav på resultat.

MvH Fredrik

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2458 för att gå och köra grästrimmer får jag 125kr/timmen och jag kör 4a timmar, jag håller då iofs med röjsåg med trimmerhuvud, bensin vinkelväxelfett, men jag får även mat å fika då.. detta är nog inget svar för dig, för jag e ingen utbildad så..

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3677 han nu hört lite priser! 230-280kr/tim +moms vid timdebitering! jag brukar ta 250 när jag hugger på "timme" så det verka vara ung samma!

tror(vet) som nisse att jobbet blir bättre utfört med timdeb! hörde om nån test med plantering där det vid första kollen blev lite dyrare per ha med timpenning än ackord! men i slutändan bev det billigare pga att man slapp stödplantera ett dåligt ackordsjobb!! tror att många bolag å skogsägare biter sig själva i svansen ibland när dom ska ha in så billiga anbud som möjligt! jag har sett riktiga skräckexempel!! 😡 personligen kan jag inte avsiktligt göra ett dåligt jobb pga av att jag tycker betalningen är för klen! det har med rykte & heder att göra!! hellre går jag back på ett jobb, som jag kan ta igen på ett annat!!

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3695
Huggarn skrev:tror(vet) som nisse att jobbet blir bättre utfört med timdeb! hörde om nån test med plantering där det vid första kollen blev lite dyrare per ha med timpenning än ackord! men i slutändan bev det billigare pga att man slapp stödplantera ett dåligt ackordsjobb!!


Hellre billigt och dåligt än dyrt och dåligt...

Man vet ju inte kvalieteten på jobbet. Vet man att personen är ärlig, tycker jag timdebitering är schysstast.

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3735 Ja! vid tex en eftersatt röjning(djungel) är det ju inte mer än rätt att ju sämre du skött din skog,ju mer får du betala när den ska "rättas till"!! eller hur? finns ett överflöd av sådana exempel!! man blir alldeles gråtfärdig när man åker runt å kollar!! måste bli skärpning! annars går det åt h..vete med skogen framöver!! tycker man ska införa röjningsplikten igen! eller nån typ av röjningsbidrag! har man skördat frukterna av en slutavverkning så kan man fanimej sköta plantering å röjning också!!! 😡 det är min åsikt iallafall!

   TS
Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4033 Jag har nu förröjt en del! och kan meddela att med en timpenning på 250kr(g15) så blir snittet på förröjning före slutavverkning ca 600kr/ha, om man räknar tiden från att man lämnar bilen tills man är tillbaka!rast avdraget! men det har i 95% av fallen varit ganska nära väg!och ganska lättröjt! men ska kolla om ytterligare några objekt! själv skulle jag vilja kunna erbjuda ett fast pris per ha, på ca 650kr/ha vid slutavverknings röjning! oavsett hur det ser ut! vad tycker ni skogsägare om det priset? det skulle kännas bra att inte behöva tänka på tiden plus att skogsägaren alltid vet vad det kommer att kosta!! ett alternativ är ju att röja på "timme" med ett pristak! vad skulle det pristaket kunna vara tycker ni?

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4036 Det intressanta är väl egentligen hur mycket det är värt att få det förröjt och det beror väl på hur man gjort upp affären med virkesköparen?
Har faktiskt varit på en föreläsning i kundvärdesprissättning, dvs ska man sätta pris efter kundens nytta eller ta en "skälig" timpenning?
Hur mkt ökar skogsnettot med en förröjning?
2000:- då är 600 snorbilligt.
0:- =svindyrt
Kanske inte tillämpbart när många kan erbjuda samma tjänst.

För 600/ha hade JAG haft svårt att få ihop en vettig dagspeng, men så är jag ju oftast en kontorsråtta..

/Nisse

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4049 600/ha ger i dom flesta fall (vid slutavverknings röjning) en riktigt bra timpenning! jag springer förvisso oftast runt som en liten "tornado" i skogen!! :D det är därför jag tycker det känns bättre om man kan hitta ett vettigt pris/ha! dels så vet skogsägaren att mer än så kommer det inte att kosta! dels så kan jag påverka min egen timpenning!! :D iblan blir det minus å ibland blir det plus!!

Hehe! en gång var det en bonde som ville att jag skulle röja två ha åt han för det var så mycket att röja tyckte han!! jag skulle få 1000:-/ha! jag sprang över skiftet på 4 timmar!!! :D 500:-/timmen!!!! :!: men mitt hjärta gjorde så att jag prutade åtminstone 500:-!! :lol:

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4051
Huggarn skrev:Jjag sprang över skiftet på 4 timmar!!! :D 500:-/timmen!!!! :!: men mitt hjärta gjorde så att jag prutade åtminstone 500:-!! :lol:


Hur i h-e lyckades du med det 8)

Dert tar några dagar per hektar för mig...

Användarvisningsbild
Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4054 Hur jag lyckades med det??!! det var inte så svårt!! det var inte alls så mycket att röja som han sa!! :D knappt nåt tyckte jag!!

FLERA DAR PER HA!!!!!???? :shock:
du måste skämta? du måste väl mena vanlig ungskogröjning!!?(eftersatt sådan) det blir ju en jäkla skillnad!! jag pratar om underväxtröjning före slutavverkning!! det kan helt omöjligt ta flera dagar/ha!! inte ens om du så måste gå 2 mil till skiftet!! enkel väg!:D .......men det är klart........vad kör du för röjsåg?........ :lol: ......nej inte ens med en slö yxa kan det ta flera dar!!

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4058 Ikväll röjde jag klart det sista på ett 2ha stort område. Ligger i anslutning till väg.
Har tagit ca 50 timmar.Ändå måste jag tillbaka om ett par år och peta ut ytterliggare 3-400stam/ha.

/Nisse

Användarvisningsbild
jonsabonnen  
#4059
Huggarn skrev:Ja! vid tex en eftersatt röjning(djungel) är det ju inte mer än rätt att ju sämre du skött din skog,ju mer får du betala när den ska "rättas till"!! eller hur? finns ett överflöd av sådana exempel!! man blir alldeles gråtfärdig när man åker runt å kollar!! måste bli skärpning! annars går det åt h..vete med skogen framöver!! tycker man ska införa röjningsplikten igen! eller nån typ av röjningsbidrag! har man skördat frukterna av en slutavverkning så kan man fanimej sköta plantering å röjning också!!! 😡 det är min åsikt iallafall!
det är för jävligt folk avverkar till höger o vänster å sen planterar dom inte dom ska ha planterat inom tre år men inget händer 😡

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4060 Är det "som väggen" i en R 2á så är det ingen lek minsann.
Dessutom är det ju inte bara att röja på som en blådåre, för man vill ju selektera ut den bästa skogen i beståndet.

Hyggesrensning före slutavv är rena "smörjobbet",,,, jämförelsevis.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).