Motorsåg och handhållet

Köra på egenblandat?

62 inlägg 18812 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Vardon  
#404848 Kör nog på aspen. Mer att det blivit så.

Dock tycker jag att Aspen står sig bättre över tid. Modern bensin tycker jag blir dålig fort. Klassiker är väl folk som lämnar in gräsklipparen och mekanikern byter bränlse.

Gammeltraktorn som går på det mesta (inklusive bensin blandad med sågkedjeolja) kan vara totalt hopplös att få igång utan att byta bensin. Aspen tycker jag mig har märkt är lite bättre i mopeder och sågar som kan stå ett bra tag. Men det är bara min upplevelse.

Det är väl jag som behöver såga mer :)

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

röjar kalle  
#404850 Det är glädjande att det finns folk med sunt förnuft och objektivitet som genom skådar saker och ting.Och inte springer som miljö maffians handgångne män. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404856 Skönt att det finns personer här som bryr sig om både såg och arbetsmiljö.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

johan eriksson  
#404863
röjar kalle skrev:Min 670 champ köpte jag i början på 90 talet sågen varvar som ett skållat troll fortfarande men är totalt slutkörd på styrka.Det ända som är bytt på den är choke reglaget och ett nål lager i kopplingen samma förgasare bara gått på handels bensin 20 års tid. \M/


Då kanske den vore värd en ny kolvring så ska du se att styrkan kommer tillbaka, en Jonsered är alltid värd sin vikt i guld :grin: :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404876
tallen100 skrev:Mm har som sagt aldrig haft problem häller, men skulle sågen mot all förmodan få kortare livslängd med handelsbensin, så har man ändå tjänat in dom slantarna på minskad bränslekossnad och kan köpa en ny såg.
Då skulle återförsäljaren bli glad som får sälja ny såg, sågägaren blir glad för det är trevligt med nytt :grin: ,
bara fördelar :mrgreen:


Har du räknat på det?
Hur många timmar räknade du med att sågen ska hålla? Bränsle/drift timme? Kostnad per drift timme inklusive service oljor etc?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404878 Har inte räknat ett dugg, har inte en aning om hur mycket bränsle som runnit genom sågen... Men en snabb hafsig uträkning på 100 liter bensin, aspen kostar väl runt 34 kr litern :?: 100¤34=3400..
Mackbensin ca 13,50, 100¤13.50=1350 + 2 liter olja... Så på 100 liter gör det ett par tusenlappar, men så tillkommer oljan på det. Och nog hinner det rinna igenom skapligt med liter innan en såg är skrot :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404879 Var hittar du så dyr aspen? Själv brukar jag betala ca 22-23 kr/liter vid pump.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404881 Nej jag hittar inte dyr aspen eftersom jag inte köper den :mrgreen:
Hade för mej att den färdigblandade kostade nått sånt :???:

Men med ett pris på 22,50 så blir summan 2250 kr =ca 900 kr dyrare, till ingen nytta :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Vardon  
#404882 Granngården tar 169 kr för en 5 l dunk, det blir 34 kr litern, så man får nog ta i beakning var man köper.

Nytta får man nog se till personligt bruk. För mig personligen så innan jag kört igenom 100 liter i sågen har jag slösat mångdubbelt på något annat. Jag gillar en dunk för 2t och en för 4t.
Senast redigerad av Vardon lör 27 aug 2016, 00:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404883 Ja då var jag inte helt ute och cyklade, den här gången iaf :wink: :smile:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

Elfving  
#404999
jörgent skrev:I mopedåldern på slutet av 60-talet var det eviga problem med moppen, tändstift kolade igen, avgasporten sotade igen mm - iofs inget problem då jag tyckte att det var kul att meka ;)
Numer är det ju en hel annan kvalitet på både bensin och olja, - och jag kan inte minnas när ett tändstift på barnens mopeder sotade igen och inte plockar jag ut tändstiftet på sågar/röjsågar i onödan o när jag plockar ut dom är det för att de har blivit sletna och elektrodavståndet är för stort, rena o fina är de!!!
Jag har en gång i tiden testat aspen men tycker att det lukter så in i norden vedervärdigt och jag förstår inte vitsen med det , minns än hur illa jag mådde på kvällen efter en heldag i skogen..
Några säger att aspen är bättre för motorer - men jag har inge problem med mina...
Några hävdar att aspen är bättre för miljön, - men mängden bensin som går genom sågen är liten i förhållande till den volym som går genom fyrhjulingen - 3-4 l/mil vid tungt jobb...
Så jag kommer även i fortsättningen att ftanka med egenblandad handelsbensin ändå till den dagen kommer där någon - mot förmodan - i ett experiment (där han inte vet vilket bränsle han kör på) kan visa att aspen är överlägset.
Min tro är att aspen har varit jävligt duktiga på att marknadsföra sig och skapa en "hälsoimage" ...

Så är det inte.
Halten av bensen i blodet är mätbar efter en dag i skogen med mackbensin!
Sedan kan man undra varför bensen i blodet skulle vara ett problem, men jag gav upp min motsträvighet efter att ha läst på om cancerogena ämnen.
Sedan får inte alla som utsätter sig för cancerogener problem, man förhöjer bara risken.
Någon tank emellanåt kör jag på mackbensin så jag är ingen renlärig alkylatbrukare. Dock tycker jag att alkylaten är betydligt trevligare vad gäller doft, speciellt i en röjsåg där man har avgassystemet bakom skallen.
Min uppfattning är att sågen går något sämre på alkylaten, men det får jag acceptera och fila bättre i stället!

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#405020 Ja att mackbensinen inte är någon hälsokur kan man inte förneka, det mesta tror jag ändå handlar om arvsanlag. finns vissa som kan röka två ciggpaket om dagen äta skräpmat och vara tjärnfriska 90 år, medan andra som varken röker dricker eller äter onyttigt drabbas av både cancer och hjärtbesvär i tidig ålder. Men givetvis är det dumt att chansa och spä på riskerna. Men om 20 år kanske folk blir lika idiotförklarade som kört på alkylat? Saker tenderar att bli farliga i efterhand, är det som vissa framhåller att alkylaten tillsammans med oljan löser upp avlagringar och fungerar som ett lösningsmedel i sågen så har jag svårt att tro att det är mer hälsosamt att andas in avgaserna som kommer ut, visst det är inte bensen men det finns fler skadliga saker.

Jag har absolut inget emot alkylat, men det jag sätter mej emot mest är påståendet att mackbensinen skulle vara sämre för sågen.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#405021
Elfving skrev:
Min uppfattning är att sågen går något sämre på alkylaten, men det får jag acceptera och fila bättre i stället!

Jo den som alkylat ska ha,
får se till att fila riktigt bra. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

röjar kalle  
#405022 :
johan eriksson skrev:
röjar kalle skrev:Min 670 champ köpte jag i början på 90 talet sågen varvar som ett skållat troll fortfarande men är totalt slutkörd på styrka.Det ända som är bytt på den är choke reglaget och ett nål lager i kopplingen samma förgasare bara gått på handels bensin 20 års tid. \M/


Då kanske den vore värd en ny kolvring så ska du se att styrkan kommer tillbaka, en Jonsered är alltid värd sin vikt i guld :grin: :grin: :grin:
:-BD :-BD :-BD

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

röjar kalle  
#405023 Då kan väl dom här miljö mupparna framställa ett miljö vänligt bränsle som har mer studs i än handelsbensin och till ett lågt pris så är frågeställningen löst. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).