Skogsvagn (Huggarvagnar)

Bra kärra för riskörning

7 inlägg 5924 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bra kärra för riskörning

volvo_per  
#404854 Hej!
Håller på en hel del med trädfällning i trädgårdar och det händer väldigt ofta att dom vill bli av med både ris och ved. Har en bm350 med kran på taket och en enkel huggarkärra bakom. Har funderingar på att bygga eller om det finns något att köpa som gör det enklare att köra ris. Huggarvagnen är för liten och det spretar åt alla håll. Skulle vilja ha något så man kan pressa ihop lasset riktigt och man får med mycket. Det blir ju körning å vägen. Har varit inne på att bygga om en gammal balvagn men vet inge hur :) Någon som har tips eller bilder?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Bra kärra för riskörning

Ferguson system  
#404861 Vanlig traktor henger med høye karmer burde vel dekke behovet bra. F.eks Weckman ws 90 eller Orkel t85 med høye karmer.
Et annet alternativ kan være å bruke flishugger med påmontert tilhengerfeste og liten henger bak. Hvis flishuggeren har valser så kan du bruke krana å mate den med.

Avatar Fallback

Re: Bra kärra för riskörning

volvo_per  
#404866 Har också vait inne på flisning men har inga hydraularmar på traktorn sedan är dom ju så jäkla dyra om det ska va något att ha :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bra kärra för riskörning

Göt  
#404875 Kanske går att sätta skivor på sidorna på balvagnen och förstärka botten. Finns bilder i Uvskogens blogg där dom kör ris i Containrar men jag hittar inte den just nu

Avatar Fallback

Re: Bra kärra för riskörning

volvo_per  
#468213
1502826074_screenshot_20170815-144040.png
Tar upp tråden igen då jag ev köpt en kärra nu som jag tänkt bygga om för riskörning.
Det är en spannmålskärra av lite större modell. Skulle vilja ha något så man kan dra ihop riset eller trycka ihop riset när man lastat ca hälften för att få med mer. Har varit inne på att man kör utan bakstamm, gör en skåra i framstammen, drar en wire bakifrån och frammåt igenom skåran och har en hydraulvinsch monterad på draget till kärran. När man lastat ca hälften så spänner man ner det med wiren.

Finns det någon här som sett någon bra lösning för riskörning? Tacksam för alla tips. Bifogar bild på kärran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bra kärra för riskörning

Jim_the_one  
#468229 Den där kommer se lustig ut bakom boxern \M/

Avatar Fallback

Re: Bra kärra för riskörning

Ådii  
#468239 Det här skulle väl vara bästa sättet:


 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).