Virkesmätning och Matrisfub

Vem har bestämt vad som skall vrakas?

16 inlägg 8009 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem har bestämt vad som skall vrakas?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40231 Det finns en lag, Virkesmätningslagen
https://lagen.nu/1966:209
som säger att Skogsstyrelsen skall ta fram föreskrifter för virkesmätningen vilket de har gjort http://www.skogsstyrelsen.se/dokument/s ... 1999_1.pdf
Sedan har några skapat ett Virkesmätningsråd som tagit fram mätningsinstruktioner
http://www.virkesmatning.se/Admin/html/ ... /199sv.pdf
sedan har respektive VMF tagit fram mätningsinstruktioner, ibland olika för olika industrier och där dyker vraket upp på diverse olika sätt.

Vilka skogsägare har varit med och tagit fram dessa opartiska instruktioner?
Vet du som skogsägare och säljare om hur det vrakas 2-3% av allt virke i landet? Detta virke får industrin gratis.
Tycker du att detta är ok?
Om inte, vad vill du göra?

Såg också en artikel om att det skulle skapas en VMK-nämnd för att förtroendet för virkesmätningen skulle upprätthållas och förstärkas. Skulle det behövas om allt fungerade opartiskt?
Länk till artikeln http://www.forestry.se/pub/render?id=1896



   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40483 jag tror nog mina kommentarer är överflödiga här ... jag är nog elak sedan förr :wink: ... men jag hoppas att "tråden " fylls på med åsikter från alla glada/missnöjda :shock: :wink:

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40489 Att det är ett generellt avdrag för vrak i massaved är bara ren stöld.
Jag har varit på Korsnäs i Gävle ganska mycket och då varit chaufförerna på virkestruckarna mycket nära, frågat flera av dom var lägger ni vraken.
Svar: när virkestrucken har traven i gripen så upphör alt vrak, fel trädslag, dåligt kvistat osv. Björkmassan är så rutten att den körs med skopa från virkesplan.
Det enda vrak som hanteras är övergrovt, det där i mot hanteras separat.
Det går inte i genom renseriet obearbetat.

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40611 Det är VMF som bestämt vad som skall vrakas och där är både köpare och säljare representerade. Olika bestämmelser för olika industrier. Sedan kan köparen köra virket till den industri där det passar köparen bäst.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40624
Jasi skrev:Det är VMF som bestämt vad som skall vrakas och där är både köpare och säljare representerade. Olika bestämmelser för olika industrier. Sedan kan köparen köra virket till den industri där det passar köparen bäst.


där är ett typiskt exempel på hur virket rullar :lol: och även vid inmätningen finns både HÄXOR såväl som ÄNGLAR ...om man nu säger så :lol: :lol: det vill säga att vi upptäckte vilket skift man skulle köra en typ av virke till respektive industri o.s.v ..för att få ut max av egenskog :wink:

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#40820
Famag skrev:Att det är ett generellt avdrag för vrak i massaved är bara ren stöld.
Jag har varit på Korsnäs i Gävle ganska mycket och då varit chaufförerna på virkestruckarna mycket nära, frågat flera av dom var lägger ni vraken.
Svar: när virkestrucken har traven i gripen så upphör alt vrak, fel trädslag, dåligt kvistat osv. Björkmassan är så rutten att den körs med skopa från virkesplan.
Det enda vrak som hanteras är övergrovt, det där i mot hanteras separat.
Det går inte i genom renseriet obearbetat.


Det är nog inte helt otroligt att övergrovt (vrak), spottas ut efter halva renseriprocessen för att istället hamna i någon "grotkross" där stocken slutligen omvandlas till fabriksånga/elström eller fjärrvärme.
Givetvis!, med god vinstmarginal för industrin.

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40956
Skogshuggarn skrev:Det är nog inte helt otroligt att övergrovt (vrak), spottas ut efter halva renseriprocessen för att istället hamna i någon "grotkross" där stocken slutligen omvandlas till fabriksånga/elström eller fjärrvärme.
Givetvis!, med god vinstmarginal för industrin.


Kan vara som så att övergrovt (vrak) bara kostar pengar för industrin.
För att det orsakar stopp i såglinan, för att man måste ha extra specialutrustning för att ta hand om det övergrova.
Bara för att man inte läst i prislistan ordentligt och sett vad som vrakas?

Ska då skogsägaren / Leverantören straffas för vrak?

Om han / hon huggt apterat och sorterat själv? Ja!
Om någon annan (köparen) huggt apterat och sorterat) Nej!
(Vrak på 2-3% som det skrivits om i tråden innan är ju helt oacceptabelt! mindre än 0,5% låter lite mer accaptabelt, även om det kanske är lite mycket....)

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#41003 Finner industrin lönsamhet i att hantera små volymer av trasigt klenemballeringsvirke/kasserade lastpallar, mm till "fastbränsle", så borde det väl rimligtvis även ligga ekonomi i att ta reda på övergrovt stock som vrakats.
Skulle även tro att "linjerna" är konstruerade så att man snabbt/enkelt och billigt kan plocka ut "övergrov bit" med "noll" i driftsstörningar

Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41019
Skogshuggarn skrev:Finner industrin lönsamhet i att hantera små volymer av trasigt klenemballeringsvirke/kasserade lastpallar, mm till "fastbränsle", så borde det väl rimligtvis även ligga ekonomi i att ta reda på övergrovt stock som vrakats.
Skulle även tro att "linjerna" är konstruerade så att man snabbt/enkelt och billigt kan plocka ut "övergrov bit" med "noll" i driftsstörningar


Jag inbillar mig att det går åt lite mindre grejer till att ta hand om pallar emballeringsvirke mm, att mala ner en hel övergrov stock går kanske åt lite mer rejäla grejer?
Det finns anäggningar som en övergrov bit fastnar och ställer till probem, men självklart, om man bygger en anläggning borde man räkna med möjligheten och lägga in en utsorterare av övergrovt.

Men egentligen ser jag inget problem i detta, om det står i prislistan att det vrakas för övergrovt så får du se till att inte skicka med övergrovt.
Lejer du in någon som utför jobbet åt dig får du göra klart för honom att du inte accepterar vrak, och att han får stå för den kostnaden?

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41433 I dagens Skogsland så finns en artikel om en skogsägare som får 200:-/m3
för vrakveden av SCA.
Norra vägrade betalning och då gick han till SCA som betalade :)
Virkesstölderna kanske vi ser ett slut på!

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41467 Jag väntar på samtal från VMK, de har lovat att förklara varför jag blir drabbad av kollektivet. De sa att det var pedagogiskt svårt att förklara. De har funderat sedan i tisdags.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41681 hej jasi :) det kanske är väldigt svår för VMK att förklara både pedagogiskt och i praktiken varför dessa kollektivvrak % egentligen existerar ... och kanske en smula extra ansträngande just p.g.a av att alla dessa % -volymer går rakt in i industrins produktion :?: en väldigt smidig metod för att komma över stora volymer "gratis-råvara" /årsproduktion :lol:

Avatar Fallback

Re: Vem har bestämt vad som skall vrakas?

Vedhuggaren  
#43397 Vore det inte dags att alla säljare krävde att det skrevs in i kontraktet att vrak inte accepteras eller att det som inte duger som massaved ska sorteras till brännved? Kanske skulle det leda till att priserna på massa sjönk med några procent, men jag tycker att det är ärligare att man får betalt för allt som man levererar.

Avatar Fallback

Re: Vem har bestämt vad som skall vrakas?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43782 någon som läst detta ?

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37316

Avatar Fallback

Re: Vem har bestämt vad som skall vrakas?

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#43803
"spindeln" skrev:någon som läst detta ?

http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37316


Helt rätt, de som köper och avverkar skall ta risken.
Enda risken för säljaren är att de lämnar vrak på hygget.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).