Före och efter jobbet

Stolryggsäck

29 inlägg 20087 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
swe#kipp  
#12895
pgo_jim skrev:Hehe ja det blev ju inte enklare precis ^^

Men får nog vänta med o köpa ny rygga ett tag
först måste jag införskaffa lite annat =)

Men Haglöfs verkar ju vara poppis^^

Finns det någon internetbutik med priser ?

Och hur tål din snö/vatten o vind?

(om vinden blåser igenom så kyler den ju ner termosen :roll: )


Den är vind och vattentät med en termos hållare mitt i "ryggen" så den far inte runt i säcken eller hamnar på sne vilket är skönt för ibland kan det ju bli lite läck frän en termos.
www.skogma.se har en haglöfs säck, men jag tycker inte du skall köpa den där för den ligger över rekommenderat utpris från haglöfs :?

Elmia
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12925 okej =)
vart köpte du din?

Det med termosfack låter finfint

Vet inte om man skall starta nytråd men

Vad använder ni för vinter/skogskängor? (inte för motorsåg utan skogsvandring och på vintern?)

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#12937 Det beror på temperatur mm. Allt från Jörnkängor med filtinnerskor till gummistövlar.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#12973 Skall jag bara slänga in en ryggsäck i traktorn när jag åker till skogen så tar jag min Ballebo med stol. Köpt på E-boden för omkr 500-600 SEK (minns inte så noga). Den är ganska tung men skaplig att bära någon timme.

För fritiden använder jag en Haglövs Tight. Väger knappt något men rymmer tillräckligt för en heldagsutflykt, inklusive regnkläder. Man märker den knappt även om man bara har en T-shirt på sig.

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404711 Jag har idag en ca 20 år gammal Haglöfs Combi, men tycker inte den är särskilt bekväm att bära, varför jag en längre tid kört med en vanlig Haglöfs Tight och tagit med mig en s.k. Walk stol. Nu funderar jag dock på att införskaffa en ny stolsryggsäck. Vad tror ni om Fauna Björnen Evo? http://www.outdoorexperten.se/p-19099-f ... n-evo.aspx

Även om priset är lite väl högt, så gör det inte så mycket om säcken sitter bra på ryggen och sätet känns bra att sitta på. För då lär den ju bli ordentligt använd och således en låg användningskostnad per tillfälle. :grin:
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 26 aug 2016, 17:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Stolryggsäck

Tosca  
#404790 Rent spontant känns den inte alltför dyr, den ser ju välplanerad och bekväm ut på bild iaf.

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404797 Ett alternativ till ett nyköp, är ju förstås en rejäl ombyggnad av befintligt bärsystem på Haglöfs Combi hos Gardells förstås. Hittade anatomiska axelremmarna till en Haglöfs Alaska, som med lämplig modifiering borde kunna passa till min Haglöfs Combi...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405219 Idag slog jag till på en Fauna Björnen Evo. Blir ändå en resa till Gardells för att länga axelremmarna.

Det hade förstås gott att åtgärda min gamla Haglöfs Combi, men jag tror inte att resultatet skulle bli så lyckat egentligen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405383 Då blev det en tur till Gardells i kväll. Fauna Björnen Evo fick ca 12 cm längre axelremmar, samt längre spännrem runt sitsen, så att även ryggstödet spänns fast. Resultatet verkar mycket lovande.

Samtidigt fick den gamla Haglöfs Combi en uppgradering när det gäller ryggbandet (nät) och höftbandet, samt ett annat bröstband. Både höftbandet och ryggbandet har tidigare varit svåra att hålla spända, vilket inverkan menligt på bärkomforten, men nu ska det nog bli bättre på den punkten. Det nya höftbandet är dessutom vadderad.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405384 Lite bilder måste ju också bifogas...

DSC_0217.JPG
DSC_0218.JPG

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406680 Jag har en sån här:
http://www.outdoorexperten.se/p-17076-s ... ggsck.aspx

Skön att bära, lite för hög sits, rören trycker in lite i låren men det är ju ifs bra så man inte pausar så länge :mrgreen:
Kan även bero på att jag är så kort, skulle kanske ha köpt en "vanlig" stolsrygga.

Edit: När jag inte tar stolsryggan så använder jag en Haglöfs Shosho 3000 som säkert är 20 år gammal, otroligt bra ryggsäck!

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406716 En udda stolryggsäck är ju annars Fjällräven Stubben http://www.fjallraven.se/stubben
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Seb macahan  
#406815 Denna har jag haft i ett antal år. Den enda stolryggsäck som funkar o sitta på lite längre av de jag har provat. Den är dyr men riktigt bra kvalitet o sen är den tyst o rymmer hur mycket som helst men väger lätt när den är tom. Kan varmt rekommenderas.
http://www.hylte-lantman.com/outdoor/si ... dline-regi

Användarvisningsbild

Re: Stolryggsäck

Seb macahan  
#406817 Glömde o säga att hela grejen är att man sitter åt andra hållet jämfört med andra stolryggsäckar
Det är det som gör skillnaden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).