tor 25 aug 2016, 22:18#404705
jörgent skrev:I mopedåldern på slutet av 60-talet var det eviga problem med moppen, tändstift kolade igen, avgasporten sotade igen mm - iofs inget problem då jag tyckte att det var kul att meka
Numer är det ju en hel annan kvalitet på både bensin och olja,
Klart dom sotade, man körde på minst 4% olja och dåtidens 2T-olja var i stort sett det vi idag kallar gräsklipparolja, ren SAE 30 med nån tillsats för att det skulle blanda sig bättre. Så oljan har blivit otroligt mycket bättre, bensinen blir bara värre för varje år, mer bensener och annat elände som är synnerligen hälsovådligt. Det positiva som hänt med bensinen är att det inte är bly i den nu, det var blyet som fixade lopporna på tändstiftet i moppen. En gång i veckan ungefär så fick man en sån.
Aspens olja är inte alla som tål eller gillar, det är mest den som luktar. Vill man ändå använda alkylat så köper man 4T-soppan och blandar själv med den 2T-olja som man föredrar.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)