Vedmaskiner, flishuggar

Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

5 inlägg 3537 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

Blivande snickare  
#404620 Hej gottfolk!

Nu är det så att jag har ledsnat på allt spån som hamnar med i vedhögen.
Slängde in en vagn i vedlidret i förrgår å nu har jag bestämt mig för att göra nåt åt saken.
Spånet är ju inte bara en fuktisolerande mögelbosättning utan åxå jävligt irriterande från första till nästsista skedet (i askan stör den inte :mrgreen: )

Har sökt lite på forumet och det finns ju en hel del trådar i ämnet.
De flesta slutar dock med att nån köper en färdigtillverkad grej för flera tusen vilket jag inte har råd till..
Så alternativen är hembygge eller enklare modell köpa.

Har hittat två smarta alternativ hittills.
Ett står vår norske vän @Stegmaster för:
20160626_192829.jpg


Och det andra är en fiffig grej jag såg på en bekants vedmaskin, minns inte märket, japa kanske.
Screenshot_2016-08-23-10-38-17.png



Detta är alltså plåten som den nyligen avsågade vedklampen åker fram på till klyvkniven. Som synes ska de små irriterande spånjävlarna åka igenom gallret å ramla ner. Enligt honom fungerade det helt bra.
Nån som har samma system å vad tycker ni?

Har åxå tänkt på roterande trumma av oljefat men är inte helt 100 på hållbarheten.

Andra idéer?

Ös gärna på med svar för nåt MÅSTE göras.

// Snickarn



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

Jole  
#404630 Jag antar att du redan har vedmaskin med transportör.

Lite andra varianter på stegmasters modell. Borde gå att bygga något liknande själv.

På dessa exemplar lämnar kanske rensgallrets längd och lutning lite att önska men principen finns där.

Bild


Bild


Jag hittade även dessa två hemmabygda exempel här på skogsforum från @Flax12 och @Mäki
Flax12 - Bilder från er vedtillverkning
Mäki - Bilder från er vedtillverkning

Hur lagrar/transporterar du din ved? Om veden från transportören landar i en säck eller bur finns det ju lite andra möjligheter och begränsningar än om du använder en vagn.

Angående galler i uppsamlingsbordet på klyven så beror det väl helt på om det går att såga i din maskin och om det finns något under som spånet kan fastna i.

Avatar Fallback

Re: Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

Blivande snickare  
#404638 Hmm. Din andra bild såg bra ut om man förlänger gallret lite. Plåten under är smart! :-bd

Jag sågar både i vagn och i hög. Har bara en vagn och en traktor så brukar inte orka kasta om redskap hela tiden.

Maskinen är en gammal Japa cirkelsåg med transportband :)

Under där som gallret skulle komma på min maskin finns egentligen ingenting..

Tack för länkarna, hade helt glömt den tråden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

Jole  
#404652
Blivande snickare skrev:Maskinen är en gammal Japa cirkelsåg med transportband :)

Under där som gallret skulle komma på min maskin finns egentligen ingenting..


Då är det väl bara att ta fram vinkelslipen! :mrgreen:

Skämt åsido så se till att inte kapa i något bärande.
Gamla maskiner kan ju som bekant vara lite lustigt konstruerade.

Avatar Fallback

Re: Fixa spånavskiljare. Tips & modell?

Blivande snickare  
#404654 Jo, dom är det ibland[emoji38]

Men det blir inte att kapa i den befintliga isåfall. Den är nämligen byggd så att där nu ligger en plåt bockad som \_/ ungefär å klyvkniven kommer upp i mitten.
Plåten är alltså löstagbar å måste bort varje gång man viker in elevatorn.
Så blir nytillverkning i såfall :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).