Motorsåg och handhållet

Köra på egenblandat?

62 inlägg 18815 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402155
Hema skrev:Med tanke på den tråden och denna tråd, så får du ursäkta mig, men var det självblandad soppa (alkylat + olja)? Då kanske isf der är oljan eller mängden olja som är osaken?

Färdigblandat aspen .

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402156
åberg skrev:
Hema skrev:Med tanke på den tråden och denna tråd, så får du ursäkta mig, men var det självblandad soppa (alkylat + olja)? Då kanske isf der är oljan eller mängden olja som är osaken?


Eller porthöjder och kompression kanske?

porthöjder får inte en motor att spika .
Squis bandet ligger på 1mm vilket är HÖGT så vad beror spikningarna på jo alkalytet det håller inte ens 95 oktan ron.

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402170 Det är oftast tryck och flampunkt som ger spikning (förtändning).
Kan även vara bränslets kvalitè. Inte ovanligt att bränslen förändras under lagring.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

Hema  
#402197 Aspens val av inblandad olja kanske är/har varit olyckligt?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#402208 Jag håller för att man ska blanda till sin soppa själv, då har man sej bara själv att skylla.

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402219
knaggen skrev:
åberg skrev:
Hema skrev:Med tanke på den tråden och denna tråd, så får du ursäkta mig, men var det självblandad soppa (alkylat + olja)? Då kanske isf der är oljan eller mängden olja som är osaken?


Eller porthöjder och kompression kanske?

porthöjder får inte en motor att spika .
Squis bandet ligger på 1mm vilket är HÖGT så vad beror spikningarna på jo alkalytet det håller inte ens 95 oktan ron.

Enligt Aspens produktdatablad http://www.aspen.se/Files/PDF/Productsh ... 0480208602 ligger RON på 95 oktan. Det är alkylat-standarden som bara kräver RON>93. Behöver man ha högre oktantal finns Aspen+ med RON = 98 eller Aspen R med RON = 102. Så om man har problem med en trimmad motor kanske man bara valt fel soppa.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

anderswestergren  
#404595 Jag kör normalt sett
på Aspen.
Men jag har kvar några flaskor Jonsered tvåtaktsolja från senaste gången jag var i Tyskland, vilket var 2009.
Vad tror ni; kan man använda 8 år gammal olja, med 2% inblandning, utan risk?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

Elfving  
#404602 Jag skulle inte oroa mig för en olja som stått i endast åtta år. Olja är lagringsbeständigt!

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404610 Jag har använt olja som är betydligt äldre än så, den har blandat sej fint i bränslet och grejorna har fungerat ypperligt.

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Torbjörn Johnsen  
#404615 Oljan har ju några år på nacken redan när den pumpas upp från jordens innandöme så det borde ju inte vara några problem :grin:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404617 Ja det har du ju rätt i :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404621 Vad är det för olja? Är det ren mineral olja? Funkar den o blanda med det bränsle du tänker blanda den med?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

jannee  
#404657 Kört på/eller blandat in Jonsereds tvåtaktsolja i ÖVER 45 år till mina motorsågar ALDRIG haft några problem med varken förgasare eller motorer.
Har inte en susning om hur ni bär er åt men ni måste på något sätt bära er "lite" klantigt åt eftersom ni har sådana problem.
Är det inte handhavandefel som ställer till alla problem :?:
Vore vanlig handelsbensin så skadligt för motorererna som många menar, varför går då inte Stihl och Hva ut med detta :?:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

jörgent  
#404663 I mopedåldern på slutet av 60-talet var det eviga problem med moppen, tändstift kolade igen, avgasporten sotade igen mm - iofs inget problem då jag tyckte att det var kul att meka ;)
Numer är det ju en hel annan kvalitet på både bensin och olja, - och jag kan inte minnas när ett tändstift på barnens mopeder sotade igen och inte plockar jag ut tändstiftet på sågar/röjsågar i onödan o när jag plockar ut dom är det för att de har blivit sletna och elektrodavståndet är för stort, rena o fina är de!!!
Jag har en gång i tiden testat aspen men tycker att det lukter så in i norden vedervärdigt och jag förstår inte vitsen med det , minns än hur illa jag mådde på kvällen efter en heldag i skogen..
Några säger att aspen är bättre för motorer - men jag har inge problem med mina...
Några hävdar att aspen är bättre för miljön, - men mängden bensin som går genom sågen är liten i förhållande till den volym som går genom fyrhjulingen - 3-4 l/mil vid tungt jobb...
Så jag kommer även i fortsättningen att ftanka med egenblandad handelsbensin ändå till den dagen kommer där någon - mot förmodan - i ett experiment (där han inte vet vilket bränsle han kör på) kan visa att aspen är överlägset.
Min tro är att aspen har varit jävligt duktiga på att marknadsföra sig och skapa en "hälsoimage" ...

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#404667 Ser man bara till att få i rätt oljemängd i handelsbensinen och sköter om grejorna för övrigt så är det klart dom håller, det gäller för övrigt även dom som kör med alkylaten :mrgreen:
Har för resten aldrig hört att skoteråkare och mopedister kört på något annat än vanlig bensin,
så det verkar vara någon inbillad rädsla med det där :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).