Logistik, Transport

Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil?

19 inlägg 18634 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil?

Fredrik Reuter  
#404454 Ikväll lanserade Scania sin nya serie lastbilar i Paris, S730 och R500 verkar varit på podiet vid lanseringen #nextgenscania.
5% lägre förbrukning måste betyda otroligt mycket i lastbilsbranschen, men jag vet inte hur det står sig mot nya lastbilskonkurrenter Scania har, för jag gissar att 5% lägre dieselförbrukning avser mot tidigare Scaniamodeller.

Vad tror ni som är lastbilsgemet, är detta en kommande storsäljare i skogen som timmerbil?



https://www.scania.com/se/sv/home/exper ... aunch.html



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Fredrik Reuter  
#404482 Lite bilder från Twitter:

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Cred. TruckingMag

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

tallen100  
#404483 En Volvofantast köper inte en Scania och vice versa :wink: , Scanian är dyr i inköp mot t.e.x MAN som ser ut att ha blivit ganska vanliga....

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Blivande snickare  
#404504 Här är scanian redan vanligare än Volvo som timmerbil vågar jag påstå.
Vet inte varför dock.

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

jannee  
#404506 När ekonomin blivit sämre eller du snart ska lägga av inhandlas det Man eller Daf. I.o.f.s. är det inga dåliga bilar dock inte samma slitstyrka,
Inom vissa områden är Scania märkesledare inom andra Volvo, tror att mycket beror på återförsäljaren och tillgång till god service.
Scania behöver inte bli så mycket dyrare än Volvo i inköp, även där spelar återförsäljaren en avgörande roll.
För övrigt styr åkaren själv dieselförbrukningen. Med en optimerad insprutning och chaufförer som kör lugnt är det inte omöjligt att spara in uppåt 1 liter/mil.
Tyvärr bli motorn miljöovänlig med en optimerad insprutning.
Dock lönar det sig inte alltid att köra bränslesnålt, kör du lite fortare och hårdare kan du hinna ett lass till vilket gott och väl betalar den ökade bränsleförbrukningen, framförallt inom anläggning.

Användarvisningsbild

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Torbjörn Johnsen  
#404507 Under jobbet med en rumänsk skogsmässa 2015 pratade jag mycket med rumänska entreprenörer. Till skillnad mot de svenska entreprenörerna så kör de rumänska även vägtransporten. MAN var väldigt vanliga men de höll för dåligt enligt rumänerna. Så de som hade råd köpte scaniabilar istället (möjligen en Volvo för vissa). De hade allra bäst anseende och status som kvalitetsbilar. Det är ganska häftigt att två av världens största lastbilstillverkare finns i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

jannee  
#404556 http://www.atl.nu/entreprenad/rafilm-fr ... ocktester/

Är inte så imponerad av Scanias nya hytt,
Sitter fortfarande för långt bort från framrutan, räcker bl.a. inte att isa av torkbladen under körning, dessutom är Scanias säng helkass jämfört med Volvons.
Inte alla åkare som utrustar bilen med uppvärmda torkarblad eller eltrådar i framrutan.
Vi får också hoppas att dessa "nya" motorer är utprovade så det inte blir samma visa som när 580 var ny. De i första omgången gick inte många mil förrän de rasade
Gick så långt att Scania inte hann få fram utbytesmotorer :grin:
När 720 kom ut gick några motorer bra medan andra gick dåligt eller inte alls.
Scania har tyvärr tagit för vana att det ska vara kunderna som gör den riktiga utprovningen av deras nya modeller + oftast också stå för kostnaderna :mrgreen:
Är man smart köper man de sista exen av utgående modeller - de är utprovade och håller oftast :!:

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Hema  
#404632
jannee skrev:När ekonomin blivit sämre eller du snart ska lägga av inhandlas det Man eller Daf. I.o.f.s. är det inga dåliga bilar dock inte samma slitstyrka,
Inom vissa områden är Scania märkesledare inom andra Volvo, tror att mycket beror på återförsäljaren och tillgång till god service.
Scania behöver inte bli så mycket dyrare än Volvo i inköp, även där spelar återförsäljaren en avgörande roll.
För övrigt styr åkaren själv dieselförbrukningen. Med en optimerad insprutning och chaufförer som kör lugnt är det inte omöjligt att spara in uppåt 1 liter/mil.
Tyvärr bli motorn miljöovänlig med en optimerad insprutning.
Dock lönar det sig inte alltid att köra bränslesnålt, kör du lite fortare och hårdare kan du hinna ett lass till vilket gott och väl betalar den ökade bränsleförbrukningen, framförallt inom anläggning.

Ja det sista kan säkert stämma, men om man räknar in ökat slitage på bromsar, däck och chassi, är det fortfarande lika lönsamt? Klart några få lass, näst intill överlass är nog också kontraproduktivt.

Användarvisningsbild

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Erre  
#404870 Här har vi nya modellen.

Användarvisningsbild

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404902 Möjligt att den ena eller den andra är dyrare i inköp, men vad som är intressant måste väl vara en "livscykelanalys" för den tiden du innehar vad det vara må. Eller är jag helt fel ute? En dyrare sak kanske har bättre andrahandsvärde, lägre service kostnad, mindre stillestånd och så vidare (eller tvärt om)... $-) :-?

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Blivande snickare  
#404904 Gick designern hem när han kom upp till vindrutan?[emoji38]

Gillar inte scania så mycket annars heller men den kanske blir bättre med en ordentlig krombåge på taket [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Användarvisningsbild

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Hakansvensson  
#404906 Snygg som bara den men vindrutan är katastrofal....håller med föregående talare ;)

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

röjjare  
#404911 Hörde på radio att den kostat 20 miljarder(!) kronor att utveckla. Vart går pengarna? 1 000-tals år på ingenjörernas skrivbord? 10 000 prototyper? Kan den docka mot ISS? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timme

svampbob  
#404913
röjjare skrev:Hörde på radio att den kostat 20 miljarder(!) kronor att utveckla. Vart går pengarna? 1 000-tals år på ingenjörernas skrivbord? 10 000 prototyper? Kan den docka mot ISS? :roll:


Med tanke på hur många konsulter som dom har sökt under de senaste åren så har jag en aning om var en bra del av den summan har gått :-)

Avatar Fallback

Re: Nya Scania S730/R500, 5% lägre förbrukning som timmerbil

Hema  
#405007
The Boxer skrev:Möjligt att den ena eller den andra är dyrare i inköp, men vad som är intressant måste väl vara en "livscykelanalys" för den tiden du innehar vad det vara må. Eller är jag helt fel ute? En dyrare sak kanske har bättre andrahandsvärde, lägre service kostnad, mindre stillestånd och så vidare (eller tvärt om)... $-) :-?

Kan bara hålla med.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).