Skogsröjning

Skogsstyrelsen: Röj mera

17 inlägg 7344 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen: Röj mera

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404449 Självklart skall det röjas mer. Det är bra för BNP, friluftsliv, skogsbolag, virkesköpare, sysselsättning,entreprenörer och om det röjs rätt även vilt,naturvärden mm mm. Bra Herman!

Fast det var ju den lilla petitessen nuvärde och skogsägarens(han som skall bekosta ovanstående förmåner)ekonomi.

Det s.k. Röjningsberget tror jag till stor del består av ekonomiskt rationella beslut tagna av rationella skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

Axl  
#404487
nisse skrev:
Det s.k. Röjningsberget tror jag till stor del består av ekonomiskt rationella beslut tagna av rationella skogsägare.


Jag tror det är mest okunskap och ointresse kryddat med lite snålhet som gör att folk inte röjer.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

isteskog  
#404488 Håller med Axl! :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

tallen100  
#404489 Och brist på långsiktigt tänkande :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404492 Så kan det förstås vara, men om röjning ger ett nuvärde på 1000:-/ha och det kostar 2000:-/ha att röja är jag då okunnig och ointresserad som låter bli?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

tallen100  
#404498 Nej då bara dumsnål :wink: :mrgreen: Nej men det är väl upp till dej vad du vill ha ut av skogen i framtiden.
Tråkig utgift just nu, men en bra investering på längre sikt.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

Axl  
#404503
nisse skrev:Så kan det förstås vara, men om röjning ger ett nuvärde på 1000:-/ha och det kostar 2000:-/ha att röja är jag då okunnig och ointresserad som låter bli?

Skulle du kunna visa hur du räknar?

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

Älgfoderodlare  
#404588 Prof. Mats Hagner skriver i ett inlägg i Skogsaktuellt, ang. Stora Ensos lansering av ett nytt Legolikt byggsystem. Att den satsningen är bra, för den kompenserar bort kvalitetsförlusterna som finns i den gängse skogsmodellen i Sverige idag. Med bl.a. för tidig röjning som ger för många o för grova grenar i den del som skall bli sågvirke. Detta försämrar sågkvaliten både vad gäller hållbarhet men också att de slår sig. Han tillägger senare, att Sverige måste återgå till ett bättre sätt att odla fram kvalitativ sågråvara. Jag stamkvistar ju och röjer minimalt. Och tar hellre en tidig första gallring eller självgallring. Då de träd som ej följer med i tillväxten, oftast har defekter. Dör de som oftast först i täta bestånd. Däri finns ju också en energiskogs tillgång. Men också att kvalitet danas av att klenare träd får tätare hållfastare virke, då de växer ihop med större. I sådana bestånd skall ju plock eller luck huggas de största träden med tiden. Så frågan finns ju fortfarande; Om röjning är en skogsekonomiskt fördelaktig åtgärd ?

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

isteskog  
#404598 Man kan röja på många olika sätt. Jag röjer minst 3ggr i mina bestånd och ibland blir det en underväxtröjning dessutom. Tror inte att metoden att låta bli att röja skapar någon bra kvalitet. har sett alldeles för många oskötta upphissade och lövtäta bestånd som är känsliga fär väder och vind. och inte är det någon vidare kvalitet i dessa bestånd. De grovkvistiga vargarna tar över på sikt. Att röja försiktigt är en sak, att inte röja alls är en helt annan sak ..... förkastligt! :???:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

alias  
#404609
isteskog skrev:Man kan röja på många olika sätt. Jag röjer minst 3ggr i mina bestånd och ibland blir det en underväxtröjning dessutom. Tror inte att metoden att låta bli att röja skapar någon bra kvalitet. har sett alldeles för många oskötta upphissade och lövtäta bestånd som är känsliga fär väder och vind. och inte är det någon vidare kvalitet i dessa bestånd. De grovkvistiga vargarna tar över på sikt. Att röja försiktigt är en sak, att inte röja alls är en helt annan sak ..... förkastligt! :???:


+1 på den. Kunde nog inte ha uttryckt det bättre själv.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404665 Håller med de röjningspositiva ovan. Dessutom röjer jag allt själv och det är dessutom så väldigt tacksamt att göra. Det blir fint, man blir än mer bekant med sin egen mark, jag får svära och gnälla över snårig skog och avslutningsvis får jag sätta mig ner till middag med en behaglig känsla i kroppen och en snaps till maten! :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

jannee  
#404669 Självklart att det blir bra om inte bäst när man röjer och gallrar själv - man har bara sig själv att skylla på = skämmas. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#418411 Skogsstyrelsen: Röjningsberget växer kraftigt http://www.atl.nu/skog/rojningsberget-vaxer-kraftigt/
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen: Röj mera

bgl  
#418414 Tveksam utrustning till röjsågen som används på bilderna i artikeln.
Inget klingskydd, utan bara ett grästrimmerskydd!
Blir onödigt tungt och obekvämt att röja med riggrörslängd för grästrimmer om man inte är bortåt 2 m lång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).