Skotare

Barko skotare med Volvomotor

20 inlägg 8307 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

stegmaster  
#404127
gnisten83 skrev:Blir inte billiga direkt och utan CE märkta hytter får de ändå inte användas av anställda i Europa, för det var ett problem med parallellimporterade grävmaskiner?

Ju så er det, men det kan vel en tillverkare fiksa snabbt.
Det går ju endel av dessa Timberpro här i Norge va jag fattat.
Finns even återförsäljare för dessa här.
Tror knappast att dom gjord nåt spesielt med dessa innan dom kommer til Norge, annat enn att tillverkaren setter på et CE märke.
Detta företag säljar even Konrad harvester och taubaner(släpevinchar), samt logset maskiner.
http://skogservice.no/no/timberpro-produkter/

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404143 Uppfyller dom normerna är de inga problem men dom lär inte ändra på en befintlig maskin för att få den CE märkt nåt nämnvärt.

Sen en maskin gjord för den nordamerikanska marknaden kanske innehåller en gammal nyhet till för oss nordbor, mått o gängor i tum :D

Har nån amerikansk maskin på bageriet, där finns inte en normal bultskalle/gänga....unc o unf är de som gäller där

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

stegmaster  
#404176
gnisten83 skrev:Uppfyller dom normerna är de inga problem men dom lär inte ändra på en befintlig maskin för att få den CE märkt nåt nämnvärt.


Nä jag fatter att dom inte kan ändra på en redan klar maskin som forlatt fabriken, men
er det verkligen några normar som måste finnas på plats annars?? utan er det inte tillverkaren själv som bestämmer att få dit et CE märke, och ansvarar för att maskinen duger even för Europa???

När man ser alla konstiga maskiner som ramler inn från Kina som er CE märkt, så vore det vel konstig om inte jänkarna skulle kunne levera en CE märkt maskin utan problem.
Men givetvis er det tillverkaren som får stå ansvar för detta, snakker vi om en ÅF så er det kört, om den inte redan er CE märkt.

Avatar Fallback

Re: Barko skotare med Volvomotor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404178 Jag kan inte vilka normer som gäller men tex finns väl inga? lastbilar från USA här och de har iaf innan berott på att hytterna inte var slagtestade enl våra normer

Användarvisningsbild

Re: Barko skotare med Volvomotor

Perfa76  
#404182 TimberPro som togs upp som exempel exporterar aktivt till EU, så självklart har de utvecklat maskinerna i fråga så att de inte bara är fusk CE-märkta.

Ett bekymmer för import av de i denna tråden aktuella skotrarna bör vara att Tier3-motorn (EU Steg 3A) inte är godkända för nya maskiner i EU idag. Om de hade haft Tier 4i (EU Steg 3B) så hade de kanske kunnat slinka in beroende på när de tillverkats, men idag krävs ju Tier 4F (EU Steg 4).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).