Jakt och Fiske

Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

101 inlägg 32226 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#401045
Hema skrev:Jag håller med dig, men om du inte skjuter gris på dina marker, blir de en form av frisstad för grisarna då markgrannen lägger ut foder. Det jag menade med win win, var att grannen nog borde tröttna på att utfodra grisar som sedan skjuts på din mark och om han slutar, minskar grisantalet. Nu vet jag inte vilken myndighet man bör vända sig till, men såsom du beskriver situationen, så verkar det vara allt annat än hållbart. Alternativt får grannen betala skadestånd för de skador på dina marker som hans eteende beror på. Eller om han borde få stå för ett antal balar..


Ett förbud mot grannens utfodrings modell, som dessutom avråds av jägareförbundet, löser mitt problem på sikt.

Egen jakt blir liksom lite svårgenomförbart, det skulle behövas skjutas kring 100 grisar per år, på ett begränsat område.

Det finns trots allt annat att göra.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#401048
Elias Granqvist skrev:Enklast är väl till att börja med att diskutera om saken med grannen.


Självklart är det första man gör att försöka prata med folk, men pratbarheten är något olika mellan människor.

I godstäta områden, som ligger inom en dagsresa till Stockholm, så säljs det mycket jakt. Godsen drar in en hel del cash, men är tyvärr sällan pratbara vad avser att ändra på sina massutfodringsidéer eller en del andra friheter som man tar sig som strider mot god jaktetik.

Framförallt blåser man upp viltstammarna av ej reglerade arter som dov och gris, för att få många kunder.
Att sedan grannarna får lida för det struntar man högaktningsfullt i.

Förbudet mot utfodring har länge efterfrågats av många som huvudsakligen är bönder.
Grisen är det stora problemet, dovhjorten är något mindre besvärlig, men med täta stammar så trängs både rådjur och älg undan till sist.
En flock dovhjort kan äta upp ett fält på åtskilliga hektar med nästan moget korn på en natt. Det har hänt mig.

Värst har de som arrenderar mark för jordbruksändamål, men som saknar jakträtt.

Det allra bästa vore att stoppa hela businessen med försäljning av korttidsjakt, och bara tillåta långsiktiga jaktarrenden för klövvilt.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

boksson  
#401105 Blir inte klok på om de särskiljer utfodring och åtling
Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#401124 Jag har uppfattat det som att åtling, t.ex. med timerstyrd spridare eller liknande ska vara fortsatt tillåten.

Bra metod det där med timer, man lär grisarna när de ska vara på plats, så slipper man sitta och vänta i onödan.

Åtel för räv m.fl. är inte fokus för det här förslaget, det är "grismatning".

Jag förutsätter också att det fortfarande ska vara tillåtet att t.ex. ställa rimliga mängder ensilage om vintern är svår för viltet.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Hema  
#401125
boksson skrev:Blir inte klok på om de särskiljer utfodring och åtling
Någon som vet?

Förslaget med förbud mot stödutfodring, borde väl betyda att man vill minska djurstammen och då borde i mitt tycke åtling var mer än okey. Det sänker djurstammen än mer, vilket syftet verkar vara med förbudet.

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

boksson  
#401137 Ok. I så fall är det inget dåligt förslag. Jag har stört mig på en del av utfodringen . Ett av godsen här i närheten har vräkt ut tonnvis med sekunda havrekakor, finnska pinnar chokladbollar etc vilket har lett till flockar med gottegrisar med omfattande karies. Grisarna har fått dålig attityd på grund av smärtsamma tänder.
Likaså har jag stört mig på högar med morötter och betor till rådjur och älg, vilket är helt onaturligt som mat för klövdjur. Jag skulle inte bli förvånad om en del av de sjuka och döda älgar och rådjur som rapporterats beror på det. Hö som utfodring på vintern har jag inga problem med.
Åtling är helt nödvändigt om man effektivt ska jaga gris.
Någon som vet hur man tänkt om foderautomater för rådjur?

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404082 Bucht: Utfodring av vilt ska tillåtas, men kostnaden ska begränsas! http://www.lantbruk.com/debatt/utfodrin ... -begransas
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405537 Rickard Axdorff: Ett svinaktigt beteende http://www.skogsaktuellt.se/?p=51556&pt=108&m=1422
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

skogaliten  
#405558 Läste just den där ledaren, och den var beklämmande usel.

Som skogsägare med måttligt med skog, och som bonde blir jag ledsen, när någon ur ett 110% jägarperspektiv, försöker låtsas som att det helt saknas problem med lokalt alltför uppblåsta viltstammar.

Och om det mot förmodan,skulle finnas lite för mycket vildsvin eller hjort, verkar tro att man enkelt kan vaska fram erfarna och skickliga jägare som vill betala för att jaga dessa...Som vill betala så mycket så det blir lönsamt! Jo tjena! För att arrendera ut 70 hektar här i trakterna kan man få ca 3000 kr om året, jippie, jag blev rik!
I synnerhet som jag just förlorat runt 8000-10000 kr på dovhjorten i form av skördebortfall.

Vederbörande ledarskribent tycks ha ett umgänge bland grevar och baroner, som arrangerar säljjakter och aldrig arrenderar ut mindre mark än 2000 hektar åt gången.

Här går det inte att hitta pålitligt folk för att jaga/minska stammen med vildsvin, här får man jaga själv, de som erbjuder sig att jaga, är sådana som man inte vill ha strykande runt husknuten. Ska man leja ut jakt på mindre markområden, så måste det vara till folk som är rädda om marken och djuren, och som verkligen orkar sitta och vänta på gris fler gånger än en...

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Hema  
#405589
skogaliten skrev:Läste just den där ledaren, och den var beklämmande usel.

Som skogsägare med måttligt med skog, och som bonde blir jag ledsen, när någon ur ett 110% jägarperspektiv, försöker låtsas som att det helt saknas problem med lokalt alltför uppblåsta viltstammar.

Och om det mot förmodan,skulle finnas lite för mycket vildsvin eller hjort, verkar tro att man enkelt kan vaska fram erfarna och skickliga jägare som vill betala för att jaga dessa...Som vill betala så mycket så det blir lönsamt! Jo tjena! För att arrendera ut 70 hektar här i trakterna kan man få ca 3000 kr om året, jippie, jag blev rik!
I synnerhet som jag just förlorat runt 8000-10000 kr på dovhjorten i form av skördebortfall.

Vederbörande ledarskribent tycks ha ett umgänge bland grevar och baroner, som arrangerar säljjakter och aldrig arrenderar ut mindre mark än 2000 hektar åt gången.

Här går det inte att hitta pålitligt folk för att jaga/minska stammen med vildsvin, här får man jaga själv, de som erbjuder sig att jaga, är sådana som man inte vill ha strykande runt husknuten. Ska man leja ut jakt på mindre markområden, så måste det vara till folk som är rädda om marken och djuren, och som verkligen orkar sitta och vänta på gris fler gånger än en...

Bra skrivit!

Avatar Fallback

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

axwell  
#405590
Hema skrev:Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort
av Hema » 1 min

skogaliten skrev:
Läste just den där ledaren, och den var beklämmande usel.

Som skogsägare med måttligt med skog, och som bonde blir jag ledsen, när någon ur ett 110% jägarperspektiv, försöker låtsas som att det helt saknas problem med lokalt alltför uppblåsta viltstammar.

Och om det mot förmodan,skulle finnas lite för mycket vildsvin eller hjort, verkar tro att man enkelt kan vaska fram erfarna och skickliga jägare som vill betala för att jaga dessa...Som vill betala så mycket så det blir lönsamt! Jo tjena! För att arrendera ut 70 hektar här i trakterna kan man få ca 3000 kr om året, jippie, jag blev rik!
I synnerhet som jag just förlorat runt 8000-10000 kr på dovhjorten i form av skördebortfall.

Vederbörande ledarskribent tycks ha ett umgänge bland grevar och baroner, som arrangerar säljjakter och aldrig arrenderar ut mindre mark än 2000 hektar åt gången.

Här går det inte att hitta pålitligt folk för att jaga/minska stammen med vildsvin, här får man jaga själv, de som erbjuder sig att jaga, är sådana som man inte vill ha strykande runt husknuten. Ska man leja ut jakt på mindre markområden, så måste det vara till folk som är rädda om marken och djuren, och som verkligen orkar sitta och vänta på gris fler gånger än en...


Bra skrivit!

Ja, riktigt bra !

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406181 Utfodringsförbud kräver eftertanke http://www.lantbruk.com/debatt/utfodrin ... eftertanke
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Peteflamingstar  
#406197
Niking skrev:Rickard Axdorff: Ett svinaktigt beteende http://www.skogsaktuellt.se/?p=51556&pt=108&m=1422
/Niklas


Har min egna uppfattning om Axdorff. Har träffat honom under yrkesutövning på hans eget "gods", då uppträde han väldigt arrogant och gled runt i full greve-mundering. Verkade mest intresserad av pengar och att sprätta omkring.
Senast redigerad av Peteflamingstar mån 05 sep 2016, 07:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406198
Peteflamingstar skrev:
Niking skrev:Rickard Axdorff: Ett svinaktigt beteende http://www.skogsaktuellt.se/?p=51556&pt=108&m=1422
/Niklas


Ger inte många spänn för den där Axdorff. Har träffat honom under yrkesutövning på hans egna "gods", då uppträde han väldigt arrogant och gled runt i full greve-mundering. Verkade mest intresserad av pengar och att sprätta omkring.

Själv har jag bara träffat Axdorff på Elmia och Mellanskogselmia. Då har han varit trevlig.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bucht vill förbjuda stödutfodring av vildsvin + hjort

Peteflamingstar  
#406201
Niking skrev:
Peteflamingstar skrev:
Niking skrev:Rickard Axdorff: Ett svinaktigt beteende http://www.skogsaktuellt.se/?p=51556&pt=108&m=1422
/Niklas



Själv har jag bara träffat Axdorff på Elmia och Mellanskogselmia. Då har han varit trevlig.
/Niklas


Absolut, finns säkert fler sidor av en person. Detta är min bild när det gällde hans egna ägor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).