Motorsåg och handhållet

Vad är bäst till gräsröjning?

141 inlägg 53539 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401659 Ja det går bra att fortsätta ut. Man får göra det när man byter tråd också.
Ha med något som kommer åt så att det går smidigt att byta, typ en spetstång. Fast tråden kan sitta ibland så kanske är det bättre med något som har kortare näbb så att man får bättre "utväxling" när man drar ut.
http://www.elkatalogen.se/media/catalog ... /13212.jpg

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Elfving  
#401660 Idag inhandlade jag en Strand Total, vilken borde passa perfekt för att tukta bort meterhöga rotuppslag kring alstubbar. Att göra jobbet nästa är innebär troligen tredubbelt med arbete eftersom slyn växer så det knakar!

Tänker även lägga Jet-Fit huvudet åt sidan för i år. Det gräs som står kvar så här års är så pass mycket segare att slå med lina (renfana, brännässla, tistel och även svingel) att det huvudet går för tungt anser jag. Det fungerar mycket bättre i Juni månad än vad det gör nu, och sedan har jag aldrig riktigt sett storheten med Jet-Fit. Den fungerar, men är inte bäst på nåt. Ett mickel att byta lina, och man laddar den med 20 cm lina, förbrukar 10 cm och kastar stumpen som blir över... Dålig utnyttjandegrad av dyr tråd tycker jag! Det skär mycket bra så länge som tråden är "vass", men den mattas av fort.

Hoppas kunna använda den nyköpta klingan till att slå resterande skräpgräs i år! Finns där risk för stenkörning får jag väl köra några tankar till med tråden.

Vill inte dissa ditt nyköp Uvskogen utan redogör bara mina erfarenheter.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401663
Elfving skrev:Vill inte dissa ditt nyköp Uvskogen utan redogör bara mina erfarenheter.


Jag är väldigt tacksam för det! Har både åker, gammal gårdsfastighet, älvslänt, gräsmatta och skog att ta hand om. Har nog köpt på mig alla varianter som finns för att slå allt från grönt gräs efter husvägg till griniga grantätningar under tall. Ibland blir det rätt ibland fel. Men efterhand som jag frågar här lär jag mig att varje grej faktiskt är rätt på sin plats.
Så tack för kommentarer, utan dessa under de år jag "hängt" här hade jag varit en mycket sämre skogsman, ja rentav karl överhuvudtaget, än jag är idag! :smile:

Avatar Fallback

Re: Sv: Vad är bäst till gräsröjning?

svenssons  
#401664
JensSkoog skrev:Tackar Windsor ^:)^ Har nog det lilla, och så får jag se efter det stora! Skiter inte pengar, men när jag ser hur det lilla gör ett ok jobb, vill jag tro att det stora borde vara effektivt. Kostade mig 500, det lilla, med tråd, men jag sätter det på en mindre maskin som min dotter körer bredvid husmurar och blomster.
Var lite försiktig med att lägga än direkt mot hus, plåt träd mm. Tråden gör rejäla sår på träd och skär hål i plåtporten här hemma. Annars funkar det kanon men blir lite trökigt att hålla på och stoppa för att byta tråd...

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#401672
Uvskogen skrev:Är det bara att skjuta igenom de som jag vill ta bort så det blir 2?

Ja :wink:

Användarvisningsbild

Treuddig slyklinga - bäst till gräsröjning?

traktorz  
#404073 Kör med en tvåbladig slyklinga på vår lilla trimmer, 36-kubikaren FS200, en 36cc på 1.6kW. Även 2.4 eller 2.7 mm tråd på ett AutoCut 40-2 trimmerhuvud.

Vi har även en större röjsåg, en Jonsered RS44 med 44cc motorn på 2.0 kW. Har olika trimmerhuvuden till Jonsereden, samt ett antal slyklingor. Som synes är treudden från Stihl både slankare och har en större diameter. Följdaktligen biter treudden med den större diametern bäst.

Ref:
Stihl 3-uddig Slyklinga 4119-713-4100 (300mm diam = 11.8", 20mm centrumhål)

1471728446_klingor1.jpg

1471728446_klingor2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#650016 Har någon erfarenhet av plastknivar på större gräsröjare (typ Stihl fs450)? Jag har det på el lite kanttrimmer och där fungerar det bra.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Avslutat-02  
#650019 Ha inte plastknivar på en röjsåg.
Risken är enormt stor för skador inte bara på dig, vi vill alla ha dig kvar och hel..

👍

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

JensSkoog  
#650026 Har testat dom på min FS480, och slängde dom efter testen.
Dom slets sönder snabbt, och jag fick jobba för att inte gasa
för hårdt, för då slets dom upp även snabbare.

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#650032 Ja! Tack! Dem gör sig nog bäst på en klenare maskin. Jag nöjer mig med stark trimmerlina, och slykniv om det behövs. Finns det kombistänkskydd får tråd och kniv till Stihl Fs450?

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Avslutat-02  
#650033 Jajemän det gör det...
https://www.maskinklippet.se/sly-graskl ... zyEALw_wcB

Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#650034 Men... Det där är ju ett kompostknivsskydd med kompostkniv. Jag menade sådant med avtagbar kjol.

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Avslutat-02  
Användarvisningsbild

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Williamm  
#650036 Tack!

Avatar Fallback

Re: Vad är bäst till gräsröjning?

Avslutat-02  
#650039 Varsågod.. 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).