Skogsmiljö och Trädlära

Gammelskog registreras fel

8 inlägg 2174 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gammelskog registreras fel

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Gammelskog registreras fel

isteskog  
#403816 Dom där har man debatterat emot tidigare. Om nu all avverkningsanmäld areal i Härjedalen innehåller höga naturvärden är det nog definitionen höga naturvärden som är fel! Sen verkar gruppen inte ha fattat att äldre träd i en annars vanlig avverkningsskog sparas vid avverkningen och får växa in i det framtida beståndet.
Det här handlar som vanligt om konfiskation av enskild skog ..... 😡

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog registreras fel

Vardon  
#403826 Jag är legitimerad dum, kan nån förklara vad de menar?

Att jag ska gå ut och hugga ner gamla frötallar som blivit kvar för att åldersindelningen ska stämma samtidigt som jag gör en underröjning och tar bort allt självföryngrat.

Avatar Fallback

Re: Gammelskog registreras fel

Bosse1  
#404001 Är nog gammelläkarn som myntat uttrycket gammelskogen :lol:
Heter väl ändå gammal läkare och gammal skog..

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog registreras fel

Göt  
#404002 Lämnar man ett evighetsträd en tall som är 150 år så skall hela beståndet bli nyckelbiotop....suck ...nån måtta får det va

Avatar Fallback

Re: Gammelskog registreras fel

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#404004 Hörde nyligt begreppet Naturstress, vilket denna typ av artiklar bidrar till. Kanske dags att skogsägarföreningar startar en ny tjänst, Naturvärdeseliminering med garanterad avverkningsrätt om den beställs innan avverkningsanmälan görs?

Avatar Fallback

Re: Gammelskog registreras fel

Hanatorp  
#404019 Vad är det för register de yrar om?

Menar de skogsbruksplanen så är det inget register som man är tvungen att ha och skogsbruksplanen har de ju heller ingen insyn i. Det är konstigt att de vet vad som står i skogsbruksplanerna de är ju ingen offentlig handling. Endast när man är certifierad som jag är vissa delar av planen tillgänglig för externa intressenter (avsättningar och övergripande mål med skogsbruket). Vad som är angivet under ålder har de inte med att göra. De uppgifterna berör endast certifieraren och skogsägaren.

I min plan kan det t ex stå på ålder: 30 år / olikåldrigt. Jag har svårt att se att man skriver 80 år och ingen anmärkning om olikåldrigt om stora delar av träden är 250 år.

Hade varit intressant att veta om det är tillåtet för vem som helst att köra in ett tillväxtborr och ta ett prov på ett träd på annans mark?

Användarvisningsbild

Re: Gammelskog registreras fel

Älgfoderodlare  
#404025 Du frågar om register. Inte för om jag vet var detta kommer ifrån o var det finns tillgängligt. Men det är ju en bestånds karta. Gå in på "Hemnet", Härjedalens kommun/ Gårdar/Skog/ Bäckvallen 118/ "Läs mer om bostaden hos . . ."/ Gå längst ner på förstasidan i pres. av fast. till något som heter "Visa Gårdskarta". Om du klickar på något av de färgade fälten, så ser man beståndsuppgifterna. Det är ju en digital presentation, så den bör ju finnas tillgänglig någonstans. Men frågan är om dessa uppgifter är offentliga eller ej. Man kan ju fråga på LRF konsult.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).