Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Bilsläpkärra

64 inlägg 42273 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

halvproffs  
#403687 Ja, vilken jävla soppa det är med släpvagnsbestämmelse :sad: r. Vi i Sverige är nog världsmästare på knepiga regler som många inte förstår sig på (inte jag heller.) Frugan körde upp för utökat B-körkort med hästtransport fylld med höbalar. Är tydligen inte tillåtet att köra så utom vid uppkörning :shock: . Behövs ej heller vara surrat :surp: .

Användarvisningsbild

Re: Bilsläpkärra

JensSkoog  
#403690
halvproffs skrev:Ja, vilken jävla soppa det är med släpvagnsbestämmelse :sad: r. Vi i Sverige är nog världsmästare på knepiga regler som många inte förstår sig på (inte jag heller.)

Sverige är nog på topp i mycket, men när det kommer till knepiga reglar och sådant,
så jobbar Norge hårdt för en topplassering där, isär eftersom vi har allt från EU utan
att vara medlem, och dom som vaktar är mera katolska än påven i jobbet :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

Gaffe  
#403691
molnia skrev:När jag skrev släp nr 2menade jag släp nr 2 i första inlägget. Och håller med om att flaket bör vara minst 250cm långt. Inte ovanligt med skivor som är 244cm långa. Ett släp som är nästan 3 m är ännu bättre om man kör långa reglar och vill undvika negativ kulvikt.


Jag har helt gått över till att använda överbyggt släp. Beror ju givetvis vad man använder det till, men att fälla sidorna och kunna lasta med traktor/truck spar mycket tid. Kör Böckmann boggie med hydraulisk tipp (manuell) sedan 8-10 år. Sneglar nu på ersättare och det lutar åt Humbauer Htk 2600 eller 3000. Har kört Humbauer hästtransport sedan ett år och är grymt nöjd.
Priset är dock häftigare än de släp ni diskuterat men släpet rullar minst 2-3 ggr i veckan så det behövs ett gediget ett. Jag och far delar, så räknar man in det i kalkylen då ser det bättre ut :)
Jag upplever inte de överbyggda som ostabila, nere på kontinenten är de godkända för 100km/h. Däremot ökar ju bränsleförbrukningen med ett större släp och i synnerhet boggie. Men jag har provat ett axelbrott i 80 km/h men en Grålle på en hyrd biltransportkärra, så för min del är det boggie som gäller när det är tyngre lass.

Avatar Fallback

Re: Bilsläpkärra

tallen100  
#403765
halvproffs skrev:Ja, vilken jävla soppa det är med släpvagnsbestämmelse :sad: r. Vi i Sverige är nog världsmästare på knepiga regler som många inte förstår sig på (inte jag heller.) Frugan körde upp för utökat B-körkort med hästtransport fylld med höbalar. Är tydligen inte tillåtet att köra så utom vid uppkörning :shock: . Behövs ej heller vara surrat :surp: .

Jo det är många byrokrater som ska sysselsättas, och ett lätt sätt att ta in bötespengar på.
Sverige och EU är fantastiska med sitt j#vla krångel 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).