Traktorer och processorer

Vitryss & Västgöte

20 inlägg 8199 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#402419 Det vette fanken om inte det var någon handlare här i krokarna som sålde dessa nya på 90-talet, finns rätt gott om dem härikring. Maskinen jag hittat står dock på andra sidan länsgränsen. Fått nys om en MF 265 som verkar ligga rätt i kurs, så det kanske blir en Engelsman igen.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#403300 Gjorde, min vana trogen, samma misstag som alltid. Velade lite för länge så bägge maskinerna är sålda. Lyckades gräva fram en begagnad Star med hydraulisk sväng och en vettigare vagn för några lusentappar. Blir vajerkran i år också, man har ju så att säga vanan inne från barnsben och sonen är så pass gammal nu att han får agera fjärrkontroll :grin: Hämtade kranen igår, och pillade isär den lite så nu är det vajerbyte och allmän översyn. Återkommer med bilder på ekipaget då jag fått hem vagn och monterat kranen på traktorn.

[edit]
Beställt lite saker så jag får 'renovera' traktorn också. Ny glödtrådsspiral, nya filter och 30 liter sae 80/90. Även nya bromsdiskar inhandlades så nu blir den som ny :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403342 Blir skillnad som natt och dag med hydraulsväng, har du glasfiberpulka så går det ännu lättare

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#403457 I sann Åsa-Nisse anda så har jag såklart en hemtillverkad pulka byggd av fyrkantprofil och klädd med någon sorts seg, tjock plast. Plasten har ursprungligen suttit i en ishall, längst ner på sargen mot isen så att säga. Cirka 8 mm tjock, och popnitad på ramen med försänkta nitar. Har "snabbfäste" för vajern i framkant så att den alltid håller sig på rätt köl. Ska se om jag lyckas få upp någon bild på den senare, ligger lite avsides (där jag slutade köra fram i höstas :geek:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#404399 Har farit med osanning, det var ingen Star utan en Lima som numera monterats bakom Internationalen. Fått hem vagnen också, och får jag bara fatt i ett kedjelås så blir det provkörning/fotosession i helgen. Rev av låsmojängen på kedjelåset när jag demonterade den för att låta den ligga till sig i oljebad några dagar. I övrigt så var spelet i fint skick, behövde bara lite fett och olja.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).