Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 74809 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#402361 Efter att ha kör lite känner jag att det var väl värt tiden. :grin: Det gamla sättet funkade ganska bra. Men detta är mycket mycket smidigare, speciellt när det inte är plan mark, då var det svårt att få pallen att stå, den ville helst glida undan.

Det jag nu stör mig mest på är att bakre stolparna tillsammans med dörrarna är så hemskt breda och skymmer sikten åt sidorna en del, men det får jag leva med. Det är klart det skulle gå att göra fönster där, men jag vill inte inskränka mer än nödvändigt på hyttens säkerhet, samt att tiden inte riktigt finns till.

Hur funkar det i andra traktorer där stolparna är minimala? Är säkerheten lägre eller fyller glaset den funktionen i stället?

Troligtvis kommer jag vänta med att blästra och lacka om "lådan" tills nästa vår/sommar, då hinner jag rätta till diverse eventuella barnsjukdomar först. Får bli lite enklare rostskydd tills dess.
Senast redigerad av JohannesG lör 13 aug 2016, 15:14, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402362 Hytterna är konstruerade för att uppfylla en norm och slagtestade(iaf på 90talet) och då CE godkända.

CE godkännandet av hytter och hela maskinen blir ett problem om de importeras maskiner som inte var avsedda för EU o då inte uppfyller Eus normer, iaf om du ska ha anställd i maskinen.

Sen när man satt kapskivan i hytten så upphör de godkännanden som importören har i vilket fall

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#402364 Självklart om man på något sätt ändrar så att det inte stämmer med hur det var vid besiktningen så faller ju typgodkännandet, men så är det med allt, även om det man gjort faktiskt har ökat säkerheten. Men nu tänkte jag inte främst på om typgodkännandet på pappret gäller utan mer rent praktiskt hur det håller ihop vid större påfrestningar. På moderna traktorer blir ju stolpar smalare och smalare och det blir allt mer glas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

totte  
#402368 Så mycket bättre! Fint jobbat med ombyggnaden.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402372 De håller nog på nyare, har lagt min 805 på sidan 2ggr utan att hytten blev skev fast de är en 80 tals traktor utan plast... :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Hema  
#402430
JohannesG skrev:Efter att ha kör lite känner jag att det var väl värt tiden. :grin: Det gamla sättet funkade ganska bra. Men detta är mycket mycket smidigare, speciellt när det inte är plan mark, då var det svårt att få pallen att stå, den ville helst glida undan.


Mycket snyggt! :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Kse  
#402450 Snyggt jobbat! :-BD :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#403203 Igår skruvade jag i 45° vinklar på ventilpaketet så att slangarna får en bättre vinkel. Blev mycket bättre. Måste även göra väderskydd, ett för när ventilpaketet är monterat och ett för när man kör utan skogskärran.
1471078259_img_20160802_100847698.jpg

1471078254_jg_095430629.jpg


Vad rekommenderar ni för ljudisolering för att minska plåtburks-känslan? Är inte så farligt egentligen, men det kan alltid bli bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403222 Suveränt, nu fick vi något att rota med! :-BD
Generellt borde de väl bara vinklade så på alla ventilpaket redan från början.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

totte  
#403243 Plåtburksljud från plana plåtytor tas bäst bort med tung isolermatta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021214/, den förhindrar vibrationerna.

Sen finns det självhäftande skumplastskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Hema  
#403265
totte skrev:Plåtburksljud från plana plåtytor tas bäst bort med tung isolermatta: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000021214/, den förhindrar vibrationerna.

Sen finns det självhäftande skumplastskivor: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000017199/

Iaf första länken är ett måste mot plåtvibrationer. Kanske finns andra försäljningsställen, men konceptet är detsamma. Tror jag köpte på Mekonomen, men det finns nog lite var stans.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#403281 Tack för tipsen. Påverkar inte den andra ljudet lika mycket Hema?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

totte  
#403316 Den tunga mattans effekt är att dämpa resonanser i plåten. Och det är mycket det som skapar "plåtburksljud"

Den andra är mer isolering mot ljud som kommer utifrån, motorljud, hydraulljud mm.

Så vilken som ger bäst effekt beror på vad problemet är. Men i ditt fall är det nog klokt att börja med att limma tung matta. Om du sen behöver mer isolering mot ljud så är den andra eller liknande ett bra komplement.

Och som sas, det finns många olika fabrikat och inköpskällor, länkade Biltema för exemplens skull.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#403327 Tack, då har jag mer koll på hur detta fungerar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#406778 Äntligen har jag fått gjort en lucka att sätta i när jag inte har ventilpaketet där (kört med byggplast och silvertejp tills nu :wink: ):
1473430353_jg_153703719.jpg

1473430354_jg_153541651.jpg


Någon som har tips på hur jag skall göra ett regnskydd för när ventilpaketet sitter där? Har lite tankar, men är alltid öppen för förslag.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).