Skotare

Smv Drivax Erfarenheter??

35 inlägg 19608 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40206 Ja som rubriken lyder är det någon här på forumet som har några erfarenheter av drivaxen?? funderar nämligen på att köpa en sådan och köra lite ved med.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Drivax

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40295 Hej det är roligt att det är ett intresse för Drivax körde en på 60talet det var en suverän maskin då.Så har du möjlighet att köpa en gör det du kommer att bli nöjd garanterar jag ,om det inte är bara skrot men det går att repa det mesta. Ett bra val lycka till hör av dig vid problem.

Avatar Fallback

ang drivax

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40296 Jag har varit och tittat på en men jag hittade ingen diffspärr
saknar modellen spärr isåfall är det lite dumt eftersom det ej fins styrbroms

   TS
Avatar Fallback
backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40313 Det där med diffspärr har jag inget minne att det fanns Vid problem var det midje styrningen och ramförlängningen som räddade en vid fastkörning.

Avatar Fallback
Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40331 Jag har själv en hemek 350 och drivaxen är ju byggd på samma traktor
så det borde ju finnas diffspärr
så ramförlängningen fungerade bra vid fastkörning?

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40347 Kikade på en Drivax häromåret, säljaren pratade just om ramförlängaren som
en god hjälp vid fastkörning, bara slå på bromsen på släpet och knuffa.
Bromsen var en metallplatta som trycktes mot däcket med en hydraulkolv.
Jag trodde inte riktigt på det, men han menade att man kommer en meter åt
gången tills man är uppe på fast mark.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#40358 Hur är egentligen reservdelsutbudet åt Hemek/Drivax nuförtiden?.
Är det att "trolla med knäna"?, alt köpa en som går + 2 skrothögar till reservdelsplock?,,,,,

Avatar Fallback

Drivax

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#40411 Det var diffspärr på grundmaskinen men den plockades bort vad jag kan minnas på grund av för stor på känning på bak axlarna.Men vissa tillverkare behöll spärren på grundmaskinen.Nallen övergick ju till navreduktion för att minska belastningen på axlarna

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

stihl  
#42913 Hur går det har du hittat och köpt någon Drivax än?

Användarvisningsbild

Re: Drivax

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42931
backman skrev:Det var diffspärr på grundmaskinen men den plockades bort vad jag kan minnas på grund av för stor på känning på bak axlarna.Men vissa tillverkare behöll spärren på grundmaskinen.Nallen övergick ju till navreduktion för att minska belastningen på axlarna


Fattar över huvud taget inte hur axlarna höll på drivax, den är ju byggd på en förhållandevis liten jordbrukstraktor som kanske max får 4,5 ton över bakaxeln( ca 3ton stegrande traktor + 1500kg redskap).

En fullastad drivax lär ju haft några ton över framaxeln :shock:

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42969 Vad jag minnes var det inga problem med axlar eller trumpeter möjligen att det gick någon kugg i något slutdrev någon gång
Vikten var 8 760 kg skogsutrustad varav 5 535 fram och 3 225 kg bak Lastprofilen var 4,9 m2 så med 3meters blev det höga lass
ca 15 m3 lösmeter.

Användarvisningsbild

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

halvproffs  
#42970 Hej! Googla på Drivax så får du nog svar på många frågor om Drivax som är byggd på en BM 350 Boxer. En mycket använd traktor för allt möjligt bla som traktorgrävare.

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#49390
backman skrev:Vad jag minnes var det inga problem med axlar eller trumpeter möjligen att det gick någon kugg i något slutdrev någon gång
Vikten var 8 760 kg skogsutrustad varav 5 535 fram och 3 225 kg bak Lastprofilen var 4,9 m2 så med 3meters blev det höga lass
ca 15 m3 lösmeter.


Min drivax är det diff på och det är en 1968 en av dom sista modellerna, jag har för mig att dom tillverkade cirka 250 st och min är 238, men det är en riktig pack åsna! jag hade en gång 11,46 fastmeter stock, och ändå har jag kapat av stöttorna 40cm
för att kunna köra vettigt i gallringar,

Det hade varit kul att snacka med någon som har Drivax !?

Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49433 Jag köpte Drivaxen som jag var och kollade på så nu är man i garaget o donar lite
packa om lite kolvar och svetsa lite sprickor i kran så bllir det nog bra
känns ganska smidig tycker jag om man jämför med min tidigare Hemek 350.
Men någon diffspärr kan jag ej finna

   TS
Avatar Fallback

Re: Smv Drivax Erfarenheter??

Lill Nalle  
#49496
Mr-Hemek skrev:Jag köpte Drivaxen som jag var och kollade på så nu är man i garaget o donar lite
packa om lite kolvar och svetsa lite sprickor i kran så bllir det nog bra
känns ganska smidig tycker jag om man jämför med min tidigare Hemek 350.
Men någon diffspärr kan jag ej finna

Jasså det blev affär! vad är det för årgång? min är en 68 och där ligger 600 motorn i den, har du inte hittat någon diff??
hur är det annars med bankarna dom bakre spricker , jag har svetsat dom, men min kran är inte svetsat på, mer än i uttskjutet det var sprucket och jag bytte den kolvpackningen, vad har du för spel i din kranstubbe?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).