Traktorn i skogen

Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra A93

25 inlägg 22161 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Aqualize  
#313141
Bengt.Svensson skrev:
Aqualize skrev:En sak att kolla upp med Svenningsens är hur de gör med lastare. Har inte sett en enda Kubotalastare med parallellföring.


Jag såg ett par Kubota på Emmaboda skogsmässa och de verkar vara välbyggda och fina. Kubotas lastare var hydrauliskt parallellförda, därför finns inga parallellstag.

Ja där ser man, då förstår man det. Vilket/vilka redskapsfästen är det på lastaren?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Aqualize  
#313142
stegmaster skrev:
Elfving skrev:Valtras A-serie är en snikserie som tillverkas i Turkiet (?) och utrustas för att inte konkurrera med AGCO:s andra produkter på ett sätt som AGCO inte vill.


Måste i bästa fall vara delaktig riktig, för A83- A 93 Hi-tech tillverkas i Finland och er den riktiga A-serie numera, det er dom mindre A53-A73 dekaltrimmadet trädgårdstraktorer du menar i så fall, för det er inga riktiga valtra. Vet dock inte om dom tillverkas i Turkiet.
Dessa har nästan inget genmensamt med gamla A serie eller dom nya större, förutom den gamla växellådan, annars er vel motoren en 3cyl Perkins.
Så det er A83 och A93 som räknas numera när man talar om Valtras A-serie.

Korrekt, Valtar A HiTech (A83 och A93), byggs ju i Finland. Den hade väl en kortare sejour i Turkiet men det dög inte.
A53-A73 är väl Valtra-emblem på traktorerna från Hattat (som bygger och har byggt Valtra på licens och även återförsäljare för större Finska modeller).

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Elfving  
#313184
Aqualize skrev:
stegmaster skrev:
Elfving skrev:Valtras A-serie är en snikserie som tillverkas i Turkiet (?) och utrustas för att inte konkurrera med AGCO:s andra produkter på ett sätt som AGCO inte vill.


Måste i bästa fall vara delaktig riktig, för A83- A 93 Hi-tech tillverkas i Finland och er den riktiga A-serie numera, det er dom mindre A53-A73 dekaltrimmadet trädgårdstraktorer du menar i så fall, för det er inga riktiga valtra. Vet dock inte om dom tillverkas i Turkiet.
Dessa har nästan inget genmensamt med gamla A serie eller dom nya större, förutom den gamla växellådan, annars er vel motoren en 3cyl Perkins.
Så det er A83 och A93 som räknas numera när man talar om Valtras A-serie.

Korrekt, Valtar A HiTech (A83 och A93), byggs ju i Finland. Den hade väl en kortare sejour i Turkiet men det dög inte.
A53-A73 är väl Valtra-emblem på traktorerna från Hattat (som bygger och har byggt Valtra på licens och även återförsäljare för större Finska modeller).


Tur att jag hade delvis rätt i af!
Heder till tillverkarna då de faktiskt tar tillbaka produkterna till ursprungsproducenten när de inser att det inte var bra att lägga ut produktionen...

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

brassel  
#370478 Lite mer info:
http://www.blocket.se/kronoberg/Skogsby ... tor=AD-25-[blocket]-[index]-[textlank]-[email]-[]-[]

Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Ängagärdet  
#402931 Kubota skogsutrustad http://h24-files.s3.amazonaws.com/158051/537632-tmAyS.pdf

Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

stegmaster  
#402940 Såg ju riktig fin ut, :grin:
Dock tycker jag det ser långt ut från sitsen och fram til spakerna. Verkar som man får sitta och spaka med straka armer. :???:
Hur funkar det för er andra som har en sådan kil bak, blir det lång avstand til spakerna??

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

odysses79  
#402948 Synd med kubotan sämre höjd under hitchkrok. Köpte mig en valtra a 93 istället på grund av andrahands värde service.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

Robertberg  
#402956 Jag kollade på Kubotan på mässan i Emmaboda, blev imponerad! Den verkar vara liten och smidig men ändå med bra kapacitet.
Långt avstånd mellan sits och spakar är väl mer regel än undantag, det är ofta så att man får sitta med armarna i luften? Det är iallafall mitt samlade intryck. Och det tänkte jag även på när jag provsatt Kubotan.

Användarvisningsbild

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

stegmaster  
#402970
Robertberg skrev:Långt avstånd mellan sits och spakar är väl mer regel än undantag, det är ofta så att man får sitta med armarna i luften? Det är iallafall mitt samlade intryck.


Ok.
Jag har inte bakrutekil (endast vanlig skogshytt) i min 665, och spakerna får jag då nästan imellan benen, så jag kan vila armerna på låren, så det er faktisk inte als illa om man får sitta spaka en stund, dock inget att köra heltid med, men verkar vettigare enn att sitta med raka armer.

1470926320_001_(2).jpg

Avatar Fallback

Re: Kubota M 9960/ 8560 Någon som kört eller äger? Ev valtra

rockfax  
#403129 Såg vid midsommar när jag for förbi en större djurgård utanför Norrköping att mitt bland 4-5 Fendtar stod där 2st Kubota, vet inte vilken storlek och vad de användes till. Men något bra måste de ju vara med traktorerna om de får vara med och konkurrera på en Fendt gård :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).