Socialt (mer om oss)

Träning?

34 inlägg 8256 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402849 Har lagt ner röjningen (i stort sett iaf) och har märkt att jag nästan är lite deprimerad emellanåt, och rastlös mellan varven. Börjar fundera på om det har nåt med avsaknad av fysisk aktivitet att göra så jag tänkte att det vore bra att träna lite, men vad ska man hitta på för nåt? Då menar jag mer än promenader med hunden för det gör jag redan.
Cykeln har jag använt en gång i sommar, motionscykeln några gånger men det är ju så jäkla tråkigt att trampa och trampa utan att komma nånstans :lol:

Jag har nog aldrig uthärdat nån form av träning mer än nån vecka, men förut gjorde det ju inget då jag röjde 7 månader om året...hopplöst fall alltså!
Vad gör ni?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träning?

Erre  
#402850 Bra fråga!
Känner igen mig i att man inte har motivation att härda ut.

Köpte årskort på gym ihopp om att snålhet skulle hjälpa som motivator.
Var där 3 ggr. :mrgreen:
Aldrig mer!!!

Ser skogsarbetet som friskvård och motion.
Men skulle oxå gärna ha något annat.

Körde cross förr. Det var grymt jobbigt och kul.
Men det tar för mycket tid.

Avatar Fallback

Re: Träning?

husqvarna_med_sthil  
#402854 Nu vet inte jag om detta kan hjälpa dig men jag ska beskriva hur det är för mig.

Precis som för dig klarar jag inte av träning, vare sig att springa, cykla eller gå på gym. Precis som du beskriver blir jag också nere av för lite fysisk aktivitet, jag tappar lusten och får svårt att "komma igång".

Jag har ett fysiskt krävande arbete som håller mig i form men innan detta hade jag låg fysisk aktivitet på jobb jag haft.

För min del är det skogsbruket och huggningen som är räddningen. Otroligt skönt i kroppen och sinnet. Om jag inte haft skogsbruket på fritiden skulle jag försöka hitta något inom jakten... det har jag iofs redan gjort när jag nu går med hunden på älgjakten.

Summa summarium. För att jag ska kunna hålla i en aktivitet som ger fysisk träning måste det vara något som också ger mera än bara träning, det ska vara roligt och även ge mera tillbaka såsom att sköta skog eller jaga så jag inte bara "slänger" bort energin. I din fundering skulle jag fundera vad jag tycker är roligt att hålla på med som samtidigt också ger den fysiska aktiviteten, det kan ju också vara något man kanske inte testat ännu men kan bli nyfiken på ?

Som sagt, det var jag det och hoppas det kanske kan få igång idéerna hos dig.

Avatar Fallback

Re: Träning?

jannee  
#402856 Börja INTE med att gå på något gym. Risken är inte försumbar att du träffar på några med samma intresse = gymma och småprata lite.
Det ena kan ge det andra vilket i förlängningen blir minst ett par tre gympass i veckan, samtidigt som du bygger upp kroppen men inte minst konditionen ökar också allmänbefinnandet.
Ett årskort för kanske 2 tkr är väl investerat kapital för en bättre hälsa.

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402859 Ja att göra nåt roligt/vettigt och samtidigt få motion på köpet vore väl det bästa, får fundera på vad det kan vara...
Gym går bort helt, det har jag provat tidigare.

Klättra i berg har jag alltid varit intresserad av och det finns klätterväggar i närheten men där ställer mina axlar till det, har fått nån kronisk skada i båda axlarna så jag måste undvika att jobba över axelhöjd.

Åker lite skidor på vintern men det blir ganska korta pass pga axlarna, 5km kanske.

Utbildar mig till avverkningsplanerare så om jag får in lite såna uppdrag så blir det kanske bättre per automatik, har nu under praktikdagarna gått mellan 6 och 12 km per dag och då har det känts lite bättre, men det är ju bara promenad, inte så att man tar ut sig som i röjning direkt.
Men det där ligger i framtiden, det vore fint att komma på nåt kul fram tills dess.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träning?

T Landström  
#402867
Palms skrev:Ja att göra nåt roligt/vettigt och samtidigt få motion på köpet vore väl det bästa, får fundera på vad det kan vara...
Gym går bort helt, det har jag provat tidigare.

Klättra i berg har jag alltid varit intresserad av och det finns klätterväggar i närheten men där ställer mina axlar till det, har fått nån kronisk skada i båda axlarna så jag måste undvika att jobba över axelhöjd.

Åker lite skidor på vintern men det blir ganska korta pass pga axlarna, 5km kanske.

Utbildar mig till avverkningsplanerare så om jag får in lite såna uppdrag så blir det kanske bättre per automatik, har nu under praktikdagarna gått mellan 6 och 12 km per dag och då har det känts lite bättre, men det är ju bara promenad, inte så att man tar ut sig som i röjning direkt.
Men det där ligger i framtiden, det vore fint att komma på nåt kul fram tills dess.


Jag har oxå problem med axlarna...men mina problem kommer från nacken... Dock så är längdskidåkning räddningen för mig... Är ju väldigt skonsam och bra träning...

Avatar Fallback

Re: Träning?

isteskog  
#402881 Orientering i sitt eget tempo är bra för kropp och balans. Naturpasset (gamla Trim) kan man köpa av närmaste orienteringklubb. Sen tar du kontrollerna när du har tid. Kombinationen fysisk ansträngning med tankeverksamhet är iaf för mig ypperligt! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träning?

rokon  
#402882 Med rätt instruktör så behöver man inte tröttna, här dagens träningspass som just har lagts upp

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Fredrik Reuter  
#402888 Bra tråd! Jag har väldigt lätt att hitta anledningar att inte träna. När andan faller på så blir det ett pass på motionscykeln i källaren med Spotify i lurarna. Avslutar med armhävningar och plankan. Det har visat sig passa mig bra.

Avatar Fallback

Re: Träning?

tallen100  
#402892 Skaffa er en handjagare så är sommarens träning löst iaf :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Träning?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402914 Gym verkar lite trist, men jag är lite sugen på cross-nature. Då får man vara ute i den friska luften och använda en någorlunda jämnstor kamrat som motstånd.

Annars gillar jag cykling, både väg och i terrängen. En någorlunda jämstark träningskamrat ser till att farten hålls uppe.

Löpning är bra trist. Jobbigt, enformigt, samt att det krävs en bra kondis för att komma någon vart. Orientering går väl an, då det fordras en del tankeverksamhet.

Stavgång med fjädrande stavar (Bungipump) är klart nyttigare än en vanlig promenad, anser jag. Saknar dock stavar med ca 8 kg motstånd. 6 kg är väl klent och 10 kg känns ordentligt i armarna.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Träning?

Huggar Herman  
#402968 Kampsport!
Själv har jag tränat karate de senaste 10 åren. Det är grym allroundträning för både kropp och huvud.
Finns inget som är så kul som att dra på sig handskarna och sparra med någon likasinnad. :D

Användarvisningsbild

Re: Träning?

machonisti  
#402973
rokon skrev:Med rätt instruktör så behöver man inte tröttna, här dagens träningspass som just har lagts upp

Med en instruktör av den kalibern lär man dö av syrebrist, då man glömmer att andas. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Träning?

markalyckan  
#402984 Gå till en orienteringsklubb och prova på. Där är plats för alla oavsett ålder och om man är nybörjare. Där är fint kamratskap och man får hjälp med med kartträning och många vänner och mycket gemenskap och så får man se mycket fin skog.

Avatar Fallback

Re: Träning?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403010 Eftersom skog och längdskidor är så hårt förknippat rekommenderar jag er att prova rullskidor.
Hur kul som helst och man får vila i utförsbackarna. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).