Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

44 inlägg 14626 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

alias  
#402648
Skogsforskare skrev:Det finns två,generella sanningar om skogsbruk:

Ju mindre du hugger, desto mer har du kvar.
Ju mindre du hugger, desto mindre tjänar du. ;)


Som alternativ till den första av dina sanningar kan man säga att ju mindre du har avverkat under planerade former ju mer kan gå till spillo via brand, röta, storm, insekter och agerande av den kriminell.., eeh förlåt jag menar naturligtvis den "ideella" naturvården :wink: samt LST och NVV.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#402660
alias skrev:
Skogsforskare skrev:Det finns två,generella sanningar om skogsbruk:

Ju mindre du hugger, desto mer har du kvar.
Ju mindre du hugger, desto mindre tjänar du. ;)


Som alternativ till den första av dina sanningar kan man säga att ju mindre du har avverkat under planerade former ju mer kan gå till spillo via brand, röta, storm, insekter och agerande av den kriminell.., eeh förlåt jag menar naturligtvis den "ideella" naturvården :wink: samt LST och NVV.

MVH
Alias


Ja, det är andra tider och en helt annan verklighet för skogsägare idag än när blädning och självverksamhet var vanligare. Väl värt att tänka på när man funderar runt det här kan jag tycka och som är väldigt viktig att den lyfts fram. Om det skulle vara så som det mycket väl kan vara att en sida av myntet i det här är just ideella naturvården som både vill minska äganderätten och begränsa möjligheterna till bruk av privata ägor så slår denna kampanj åt helt fel håll. Jag måste säga att det känns mycket tråkigt dessutom. Inte desto mindre viktigt att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

macsydh  
#402803 Jag förstår faktiskt inte varför folk tycker att detta är kontroversiellt? Om skogsägarkåren efterfrågar hyggesfria metoder så är det väl - som flera påpekat - vettigt att Skogsstyrelsen undervisar i hur dessa fungerar? Rimligen så tar man då utgångspunkt i vad vi vet baserat på vetenskap, och inte exempelvis Hagners Naturkultur. Det torde helt enkelt bli kurser i vad Skogsskötselserien säger om blädning.

(Jag är inte enig med Sunilorblede om definitionerna här, vill påstå att exempelvis föryngring med fröträd inte räknas som hyggesfri metod i Sverige. Men det är en sidodiskussion, vi är väl alla överens om att det inte är det vi diskuterar.)

I takt med att andelen utbor och personer som inte har skogen som primär inkomstkälla ökar så kan man antagligen förvänta sig att hyggesfria metoder blir än populärare. Detta dels eftersom ekonomin inte längre är en särskilt viktig faktor för många, men säkerligen också som en effekt av "miljörörelsens" propagandamaskineri kring trakthyggesbruk. Vilka skälen är till att skogsägare vill bruka sin skog hyggesfritt är väl dock inte riktigt relevant, som vän av frihet så tycker jag att detta är uppfriskande, låt folk bruka sin skog som de vill.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402810
macsydh skrev:...(Jag är inte enig med Sunilorblede om definitionerna här, vill påstå att exempelvis föryngring med fröträd inte räknas som hyggesfri metod i Sverige. Men det är en sidodiskussion, vi är väl alla överens om att det inte är det vi diskuterar.)


Helt okej, man kan inte kräva att en ekonomiskolad jägmästare ska begripa sig på skötsel och ha koll på terminologin.. :wink:

I övrigt enig med ditt inlägg.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402815 Naturskyddsföreningen godkänner inte metoder som hyggesfria om de på sikt efterlämnar en ungskog. Både fröträd och skärmar utgår därmed.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#402819 Jag vidhåller att om det ska utbildas i hyggesfritt så är det typ hembygdsföreningen eller studieförbundet som ska stå för det och inte att staten ska ta den kostnaden via skattsedeln.
När jag läste skoglig produktionslära så fick Mats Hagner. Komma in en stund och presentera sina idéer. Jag borde kanske ha protesterat redan då :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402820
Skogsforskare skrev:Naturskyddsföreningen godkänner inte metoder som hyggesfria om de på sikt efterlämnar en ungskog. Både fröträd och skärmar utgår därmed.


Ja nu hamnade vi ju i den diskussionen ändå. Är det SNF som sätter definitionerna? I skogsstyrelsen broschyr om hyggesfritt finns en metod beskriven som går ut på att glesa ut ett tallbestånd successivt och sen kvarhålla 20-50 träd/ha. Det är väl ett ganska typiskt exempel på att föryngra med fröträd och lämna evighetsträd. Ska väl tilläggas att det i exemplet dras ut över längre tid än vad som kanske är vanligt, de skriver 20-40 år.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402823 Det är en enskild tjänsteman på Skogsstyrelsen som hittat på det där och det bygger inte på "vetenskap eller beprövad erfarenhet".
Hela broschyren är framtagen av en person och den är inte faktagranskad av exv forskare eller lärare på SLU.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402831 dubbelpost
Senast redigerad av Sunilorblede ons 10 aug 2016, 17:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402832
Skogsforskare skrev:Det är en enskild tjänsteman på Skogsstyrelsen som hittat på det där och det bygger inte på "vetenskap eller beprövad erfarenhet".
Hela broschyren är framtagen av en person och den är inte faktagranskad av exv forskare eller lärare på SLU.


Okej, vad är definitionen av hyggesfritt skogsbruk enligt faktagranskade källor? Det är väl säkert en av de saker som de senaste åren ändrats snabbast/flest gånger i skogsvärlden kan jag tänka mig. Men så sent som för ett drygt år sedan räknades då skärm och fröträd in i hyggesfritt skogsbruk vid undervisningen under kurs i "hållbart brukande av boreala skogar" på avancerad nivå vid SLU. Förvisso kanske inte i litteratur som jag nu kan hänvisa till men i alla fall helt säkert som budskap från fler än en lärare/exkursionsledare.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

alias  
#402839
Sunilorblede skrev:
Skogsforskare skrev:Det är en enskild tjänsteman på Skogsstyrelsen som hittat på det där och det bygger inte på "vetenskap eller beprövad erfarenhet".
Hela broschyren är framtagen av en person och den är inte faktagranskad av exv forskare eller lärare på SLU.


Okej, vad är definitionen av hyggesfritt skogsbruk enligt faktagranskade källor? Det är väl säkert en av de saker som de senaste åren ändrats snabbast/flest gånger i skogsvärlden kan jag tänka mig. Men så sent som för ett drygt år sedan räknades då skärm och fröträd in i hyggesfritt skogsbruk vid undervisningen under kurs i "hållbart brukande av boreala skogar" på avancerad nivå vid SLU. Förvisso kanske inte i litteratur som jag nu kan hänvisa till men i alla fall helt säkert som budskap från fler än en lärare/exkursionsledare.


Har inte skillnaderna i definitionen av hyggesfritt lett till en del av naturvårdssidans vilseledande desinformation.
Vill minnas att man i t.ex. Tysklad klassar föryngring under skärm som hyggesfritt (i princip all skogsskötsel där du inte planterar efter avverkningen samt behåller något glest trädskikt klassas som hyggesfri om jag minns rätt), vilket gör att betydligt större arealandel uppges skötas med hyggesfria metoder i Tyskland (Tysk inhemsk statistik jämfört med Svensk inhemsk statistik) jämfört med i Sverige (ungefär som när naturvårdsorganisationerna hävdar att Sverige ligger i strykklass när det gäller andel formellt skyddad skogsareal så jämför man svensk "produktiv" skogsmark mot andra länders skogsmark enl. FAO-definitionen, vilket ger oerhört missvisande jämförelsetal).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402843 Det finns ingen accepterad definition av hyggesfritt. Därav problemet. Huvuddelen av det som idag presenteras som hyggesfritt är bara gallring i äldre skog, och visst, gallring är väl per definition inte kalhuggning. :)

I delar av Tyskland klassas små hyggen som Kalhyggesfritt. Gränsen varierar mellan 1 och 5 hektar i olika delstater.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

alias  
#402879
Skogsforskare skrev:Det finns ingen accepterad definition av hyggesfritt. Därav problemet. Huvuddelen av det som idag presenteras som hyggesfritt är bara gallring i äldre skog, och visst, gallring är väl per definition inte kalhuggning. :)

I delar av Tyskland klassas små hyggen som Kalhyggesfritt. Gränsen varierar mellan 1 och 5 hektar i olika delstater.


Mycket möjligt att jag kom ihåg fel gällande detaljerna i den här debatten om hyggesfritt skogsbruk i Sverige kontra andra länder på kontinenten. Kommer dock ihåg från europaresan att Österrikarna och Slovenerna hade mycket olika/glidande och ibland liberala tolkningar av motsatsen till kalhyggesbruk som jag har för mig gick under samlingsnamnet "Close-to-nature" (en av få saker som återkom oavsett vem man lyssnade på var att de inte föryngrade genom att plantera förädlade plantor).

Skummade Hagners skrift om Naturkultur på webben - tycker att det har ändrats en del de senaste 8-10 åren (läste igenom något informationsmaterial inför ett föredrag av honom uppe i Umeå någon gång 2005-2008). Ångrar att jag inte sparade materialet sedan föreläsningen för att kunna jämföra om så faktiskt är fallet eller om mitt minne spelar mig ett spratt. Det förefaller som att fokus har svängt över lite från en handbok i dimensionshuggning till något som mer tar i beaktande att det som finns kvar ska kunna utnyttja markens produktionsförmåga vettigt.

Ska inte påstå att Naturkultur, eller något annat hyggesfritt system, är något jag skulle pröva frivilligt. Som f.d. planläggare avskyr jag heterogena bestånd då det är snudd på omöjligt att beskriva dessa med god noggrannhet/säkerhet. Det blir bara en massa reservationer i fritextrutorna, "olikåldrigt", "varierande virkesförråd", "gruppställt".

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

macsydh  
#402954
Sunilorblede skrev:
macsydh skrev:...(Jag är inte enig med Sunilorblede om definitionerna här, vill påstå att exempelvis föryngring med fröträd inte räknas som hyggesfri metod i Sverige. Men det är en sidodiskussion, vi är väl alla överens om att det inte är det vi diskuterar.)


Helt okej, man kan inte kräva att en ekonomiskolad jägmästare ska begripa sig på skötsel och ha koll på terminologin.. :wink:



Jag vill påpeka att jag skrivit en C-uppsats på temat hyggesfritt skogsbruk, men jag får väl vika mig i det här fallet då... :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).