Motorsåg och handhållet

Skrapljud i Hva 245

9 inlägg 3816 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skrapljud i Hva 245

Perca  
#399967 Jag är ny på forumet och fullständig novis när det gäller röjsågar. Jag har i ett par år haft en gammal hva 245 som jag köpt begagnad. Jag använder den mest som trimmer för högt gräs. Igår stannade den plötsligt med ett lite rosslande ljud. När jag försökte starta om följde trimmerhuvudet med när jag drog i snöret. Det hörs ett lätt skrapande ljud när jag nu snurrar på "kransen" mitt på den här bilden, och trimmerhuvudet rör sig. Vad tror ni om detta? Det känns som att inte allt är som det ska. Vore tacksam för tips. /Per

1468834098_dsc_1041.jpg




   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Skrapljud i Hva 245

jannee  
#399971 Centrifugalkopplingen har gett sig

Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

Perca  
#399973 Aha, tack. Dags att köpa ny såg då gissar jag eller är det smidigt och billigt att fixa? Måste lämna till firma i så fall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skrapljud i Hva 245

jannee  
#399978 Fungerar sågen för övrigt perfekt kan det nog vara värt att sätta i några nya fjädrar, behöver inte bli alls dyrt. Själv har jag bägge tummarna mitt i samma hand :oops: = lämnar in sådant :grin: .

Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

totte  
#400929 Håller med Jannee, lämna in för renovering/byte av koppling, förutsatt att sågen i övrigt är i gott skick. Det är en rätt enkel operation, bör inte kosta flera tusen femhundra.

Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

Perca  
#400948 Japp, den åker in imorgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

Perca  
#402685 Jag lämnade inte in den utan plockade själv isär. Fjädern var mycket riktigt av. Någon som har något bra knep för att få dit den nya fjädern?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

Perca  
#402687 Redan löst, lyckades bända ned fjädern tillslut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skrapljud i Hva 245

totte  
#402713 Bra det, tänkte just svara att det är bara att böka och bända och eventuellt använda en del fula ord.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).