Föryngring

Skydda tallplantor mot viltskador

58 inlägg 51811 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

itfc  
#402592 Tejpade tallplantor på en höjd där övriga hygget planterades med otejpad gran. Granarna avbetade men samtliga tallar klarade sig. Tallplantorna tog sedan snytbaggarna hand om genom att gnaga i sig av de obehandlade årsskotten. Hur skydda man dessa årsskott då plantan från början var behandlad med conniflex?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

morco  
#402616 Jag tejpade ett par hundra tallar i 1-2 meters höjd med frystejp förra hösten, tejpen sitter fortfarande kvar på ett flertal. Den verkar dock halkat ner ett grenvarv nu under våren (-:

Min erfarenhet är att det funkat nästan 100 %, med lite träning går det riktigt fort att sno dit en snutt som fästes klister mot klister. Utan Trico eller tejp har jag inte fått behålla tallen överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402688 Har fått tips att man skall använda vanlig maskeringstejp, inte frystejp som tallen kan ha 'jobbigt med' nästa vår ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402689 Vid vilken tidpunkt kan man börja att tejpa?
Kan mitten av septermar vara ok?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Bränderyd  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402690 Om man ska spruta med Trico vilken tidpunkt är bäst då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sv: Skydda tallplantor mot viltskador

Äboda  
#402694
Bränderyd skrev:Är det någon som har 'tejpat' tallplantor för viltskador.
Fick tips om att sätta fast en remsa av maskeringstejp längst upp på plantan .
Tacksam för synpunkter på detta!


Jag har inte tejpat själv men ett skifte på en grannmarken har tejpats varje år. Där ser plantorna ut att ha klarat sig väldigt bra från betning.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

morco  
#402702 Jag tror inte maskeringstejp sitter kvar över hösten, frystejpen är ju gjord för att klara fukt och kyla. När jag ser att frystejpen sitter kvar sitter den lika löst och ledigt som mina kalsonger, ingen risk att den/ de stryper toppskottet(-:

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

Flax12  
#403122
Bränderyd skrev:Om man ska spruta med Trico vilken tidpunkt är bäst då?

Sensommar och tidig höst brukar jag göra det. Viktigt med torr väderlek. Funkar bra på alla mina planteringar utom en där är det kulor och krut som gäller.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#416497 Är det fler som upplevt att Trico inte fäster så bra och blir tydligt vitt som det blev förra hösten? Jag och flera med mig i sydöstra Småland har noterat detta. Jag har sprutat två gånger på samma planta och ändå känns det osäkert om det kommer att fungera. Förra året hade jag inga skador på tallplantorna men undrar hur det blir i år. Jag ska förstås informera säljaren Granngården om detta. Kanske har det blivit något fel i tillverkningen?

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#416509 Ja jag har upplevt Tricon ojämn i år, en dunk hade separerat så den var som alldeles för gammal filmjölk. Sedan upplevde jag att de dunkarna jag köpte via Sundins var tjockare än den jag köpte på granngården. Färgen har även den varierat något men det har den gjort tidigare år också.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

TJWJohnsson  
#416522 Jag sprutade trico på de kvarvarande obetade tallplantorna en solig söndag för nån vecka sen. Dagen efter regnade det som himlen hade öppnat sig. Har kollat på plantorna denna helg o det verkar som det mesta av trico är borta. Tycker att det skulle ha hunnit torka. Har aldrig gjort detta förut. Blir medlet blekare när det torkat eller är det lika vitt? Sprutade ganska mycke med en solospruta. Svår att dosera exakt på grammet. Vad är era erfarenheter? Sorry om jag "kapade"lite i tråden. Är ju så intressant.

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

saekb  
#416529 Trico ska tåla nederbörd efter ett antal timmar enligt infon på förpackningen. Förra året varade den vita färgen hela vintern och färgen syns fortfarande trots att det nu gått ett helt år. Förutom lukten från medlet så är färgen också av betydelse för att man ska kunna lura älgen. I år blev jag osäker på om sprutmunstycket verkligen var det rätta eftersom medlet inte fastnade så bra på plantorna. Jag byte till ett munstycke som ger mer sprayeffekt men det blev ändå inte mycket bättre, medlet verka rinna av. Man får väl klaga hos Granngården.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

TJWJohnsson  
#417292 Ok. Då har nog det mesta regnat bort tyvärr. Får ge mig ut tidig vår o en gång på sensommmaren nästa år. Gör om-gör rätt!

Avatar Fallback

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#417293 Det är inte säkert det har regnat bort, färgen har varit svag på en del partier med Trico. Det är ingen mening att vårbehandla tallplantor, vänta du till nästa höst och behandla något tidigare då istället. Jag har börjat i slutet augusti något år med gott resultat. Tall växer ju klart på höjden innan barren kommer så egentligen skulle det gå att behandla dem så fort barren växt klart. Gran och lärk är lurigare då de kan väga sent in på hösten.

Användarvisningsbild

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

TJWJohnsson  
#417294 Ok. Då lägger jag en insats i augusti enbart. Medlet var vitt när jag sprutade det på plantorna. Nu ser det ut som lasyr. Får hoppas älgarna väljer de redan betade. De ska ju enligt expertis vara godare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).