Öppna kategorin

Torstamåla torvmuseum

58 inlägg 23126 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391959 Hema; Jag har två krokar i grävaren. En märkt "El" och en med "Vatten". Lite skoj och magic, men "det fungerar ju" - faktorn gör att folk funderar när de kommer hem.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#391960 Menar du typ böjda koppartrådar ?
Har provat och de har funkat

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391961 Mina krokar är två st ca 7 mm koppartrådar, totalt 70 cm vikna 90 grader på mitten. Hålls fritt hängande över tummarna.
Mina koppartrådar är innerledare till 7/8" 50 ohm högfrekvenskabel. Vill någon ha, har jag gott om. Kan distribuera på SFO- träff, ELMIA eller så. Kan lägga en hög i SFO-montern hos Fredrik och Torbjörn om de har plats.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#391962 Demo av kopparkrokar skulle kunna vara en suverän "ögonfångare" vid en SFO-monter.

Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

Mats på Södergården  
#391964 Funkar inte på alla med koppartråd, men det räcker att någon det funkar på håller i den det inte funkar på så ger det utslag!

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Erre  
#391981 Nästa visning är den 12 juni.
Klockan 13.00-16.00

   TS
Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

Robertberg  
#392007 Torvmuseet måste besökas! När vi i gymnasiet besökte bilkyrkogården i Ryd så var resterna efter torvbrytningen mest intressant..

Att söka efter ledningar med koppartrådar gör vi på jobbet med blandad framgång efter förmåga. El, tele, VA, fjärrvärmerör hittas. Kollegan som har mest känsla för det hittar även fjärrvärmens T-rör, där ställer dig trådarna i 90 graders vinkel utefter röret.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

JensSkoog  
#392027
hlb skrev:Hema; Jag har två krokar i grävaren. En märkt "El" och en med "Vatten". Lite skoj och magic, men "det fungerar ju" - faktorn gör att folk funderar när de kommer hem.


Har provat det där, men för mig är det dött som salt sill, men jag har sett andra som
har funnit vatten og el med stor precision :wink:

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

hlb  
#392029 Som gjort för roliga debatter, och inte hjälper det mycket att googla heller.

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#392254 Får väl passa på att kapa tråden och länka till Ryttarens torvströfabrik http://www.ryttaren.nu/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Erre  
#395444 Glöm inte bort visningen nu på söndag!
Ragnar kommer att vara där.
Den som bröt på mossen sist. 83 år gammal nu. Han har historier att berätta den mannen. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395960
Niking skrev:Får väl passa på att kapa tråden och länka till Ryttarens torvströfabrik http://www.ryttaren.nu/
/Niklas

@Niking Det fanns också en intressant variant på tätortsskylt i Vistorp för flera år sedan. Finns den kvar?

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395962 @th Ingen aning! Är aldrig i Vistorp.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Torstamåla torvmuseum

Erre  
#402548 Stor dag i söndags.

   TS
Avatar Fallback

Re: Torstamåla torvmuseum

Robertberg  
#402645 Jag läste om det i tidningen idag! Hade varit kul att varit där och beskådat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).