Traktorer och processorer

Montera mercaturbo på Valmet 365?

14 inlägg 9847 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Montera mercaturbo på Valmet 365?

Emil_pj  
#402599 Hej alla! Äger en Valmet 365 1996 som jag har planerna att montera turbo i.. Min fråga till er är, håller motorn att montera turbo på? Och jag har en turbo liggnas i garaget som tillhör en mercedes 290tdt, vad tror ni om det? Mvh PJ



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

ÅsaNisse  
#402617 Som alltid är det en risk att sätta en stressfläkt på en gammal motor. Nu är det väl så att Valmetmotorerna är ganska lika, så till vida att det är olika block, men samma kolvar och slaglängder mm. Dock kan det ju vara så att turbomotorerna har lite lägre kompression än sugmotorer och då ber du om en blåst toppackning. I och för sig så gjorde jag liknande montage på en 250 diesel och en gammal Opel 2,3D, men då begränsade jag laddtrycket till 0,7 bar, och den höll. ( Opeln gick som ett spjut men lamellerna höll inte)

Användarvisningsbild

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

Emil_pj  
#402618 Okej,men om jag sänker laddtrycket då så borde den hålla? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

magnus samuelsson  
#402619 Monterade turbo på min ih 585
Tog en turbo från 2,5liters Volvo diesel
Laddar kilot och inte haft några problem med det
Har haft på den i 10 år nu
Pigg som attan e den blev piggare än min valtra 900
Så skruva på bara [emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

Emil_pj  
#402620 Perffa tror det får bli så ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

Ferguson system  
#402621 Tja, det kommer vel an på hvilken tilstand motoren din er i. Jeg ville nok gjort som Åsenisse, begrense trykket til 0,6-0,7 bar. Andre ting som kan forlenge levetiden på motoren: ekstra kjølevifte, oljekjøler og intercooler.

Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

magnus samuelsson  
#402625 Dieselmotorer tål mer än man tror[emoji6] hade e golf diesel som jag skruvade lite med
Laddade 3 bar med den ich då gick den gott[emoji4] klart med sånna laddtryck så blev det allt nåt haveri men det fick man räkna med

Användarvisningsbild

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

Emil_pj  
#402626 Motoren er i god stand og dricker ikke mye olje, takk

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

rikard_e  
#402658 Ja, både 465 och 565an har turbo, så motorn bör vara byggd för det. Tror inte dom har gjort allt för stora ingrepp för att den ska ha turbo.


Tänk på att ska du turboladda en traktor som inte varit det förut, får du börja möta laddet med mer bränsle.

Håller själv på att turbokonvertera. Har en kkk turbo från VW -T5 2.5 liters, så får laddet rätt tidigt vad det verkar än så länge (mindre avgashus) Jag siktar på 4-5 hekto i laddtryck. Vill bara hamna på runt 10-15 hk och 20-40 nm till.
Problemet jag har just nu är wastegateklocka och plats, jag har fått vrida båda turbinhusen för att få plats.
Så turbon sitter baklänges kan man säga, med avgashuset mot fronten.

Som tryck och retur till olja har jag an-slangar och kopplingar ihop med bitar av det gamla oljerören.
Returnippeln fick bli egenbyggd då plats inte fanns för annat.
Returen är dessutom kopplad till oljepåfyllningen där det sitter en sil som renar.


Tänk på att du måste ha en wastegateklocka som är tryckande!


Såhär är det än så länge

1470701371_img_20160712_211048.jpg

Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

rikard_e  
#402659 Provade oljetryck och justerade tomgång. Ställde upp det efter klippet. Ligger på runt 450 vpm annars. Nu blir det 500-550. Lite synd att det inte är bättre kvalité på filmen, det är lite skönare vinande ljud i verkligheten :wink:


Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

tallen100  
#402684 Hur mycket får du ställa på pumpen 40- 45%?

Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

ÅsaNisse  
#402696 Kollade min Valmet 6200 och den laddar 0,5-0,8 bar vid arbete

Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

rikard_e  
#402738 Nä ska ställa upp min efter behov. Man ser lite på röken. Ingen rök= mer bränsle behövs

Avatar Fallback

Re: Montera mercaturbo på Valmet 365?

rikard_e  
#403811 Hur går det med ditt turbobygge?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).