Öppna kategorin

Björnloka

14 inlägg 5313 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Björnloka

sundelius  
#402537 Grannen fick brev från vägföreningen att hon skulle spruta mot den Björnloka som var i dikesrenen på hennes mark. Tanten är 96 år så hon ringde mig och undrade hur hon skulle bete sig.
Är det det ett rimligt krav och är det någon som varit med om något liknande?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Björnloka

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402540 Dikesrenen är vägföreningens skötsel

Användarvisningsbild

Re: Björnloka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402541 Det är förmodligen inte vanlig björnloka http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/herasph.html som avses utan jätteloka http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.html

Jättelokan räknas som främmande art, vars växtsaft kan ge upphov till svåra brännskador i solsken. Jättelokan bör därför utrotas med t.ex. round up.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Björnloka

tallen100  
#402544 Det är knappast lämpligt för en tant på 96 år, det måste ha blitt ett missförstånd? Annars kan det inte stå rätt till i "övervåningen" på den som skickat ut brevet :shock: .

Avatar Fallback

Re: Björnloka

bgl  
#402549 Begreppen vägren, dikesslänt, vägområde är inte enkla för enskilda vägar och olika former av gemensamma lösningar.
Länk till sida som ger viss ledning:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... wFI_Wj50_g
Dessutom kan den aktuella kommunen ha antagit ett handlingsprogram för bekämpning som bör följas.

Avatar Fallback

Re: Björnloka

svenssons  
#402556 Kolla föreningens stadgar, ofta brukar vägrenen vara föreningens ansvar. Exempel; Från vägkant och två meter ut. Således bör växtligheten inte vara markägaren problem.

Avatar Fallback

Re: Björnloka

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402564 Växer det jättebjörnloka i dikesrenen och 96-åringen själv aldrig odlat dessa så är det väl mest troligt att det är vägföreningens entreprenör som spridit dessa frön vid kantslåtter. Minst ansvar av alla borde 96-åringen ha.

Avatar Fallback

Re: Björnloka

axwell  
#402584 Helt meningslöst att bekämpa jättelokan med punktinsatser. Det krävs en organiserad engagerad återkommande bekämpning. 😡 :|

Kommunerna borde ha bäst förutsättningar att klara av den grannlaga uppgiften. :geek:

Avatar Fallback

Re: Björnloka

bevakare  
#402611 Vad är och hur ser björnloka ut ?
Kanske dum fråga men jag vet faktiskt inte...............

Kanske nån kan lägga upp en bild ??

Användarvisningsbild

Re: Sv: Björnloka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402612
bevakare skrev:Vad är och hur ser björnloka ut ?
Kanske dum fråga men jag vet faktiskt inte...............

Kanske nån kan lägga upp en bild ??


Följ länkarna i mitt tidigare inlägg i denna tråd...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Björnloka

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402613 Den kan bli sådär 2m hög så den syns!

Avatar Fallback

Re: Björnloka

jannee  
#402614 Förekommer på flera ställen intill småvägar på Österlen, verkar vara väldigt svår att utrota. återkommande Roundupbehandlingar under minst 10 år är vad som kan behövas.
Har tidigare använts till prydnad i trädgårdar.
Är för övrigt väldigt pampig när den blommar. Där den växer tar den i princip död på all annan växtlighet.

Användarvisningsbild

Re: Björnloka

sundelius  
#402633 Tack allesammans för svar :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Björnloka

Oden  
#402656 När jag i min ungdom jobbade i Sthlms parker så stötte jag på Jättebjörnlokan ofta!
Vid ett tillfälle när solen lyste starkt o jag gick med röjsåg o trimmertråd o banade väg genom ett snår av lokor med mkt stänk..... Slutade med utslag på armarna som höll i sig flera månader... Gjorde inte ont men vart som födelsemärken i 2 kronors storlek!

Vidare så experimenterades det med gifter apropå att utrota dem. Jag minns att man högg av dem vid roten o fyllde den ihåliga håligheten i marken "stubben" med allt ifrån diesel Totex Gesatop o Caseron...... Om jag nu minns fabrikaten rätt. Gjorde även detta själv! Har för mig att Totex var bäst!

Oden

Ps Har för mig att Jättebjörnlokan fördes in av någon sjöman som ville ha något annorlunda.....
Kanske en skröna?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).