Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fjärrstyrning starkran

7 inlägg 4450 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fjärrstyrning starkran

Chrester  
#402409 Jag har köpt en beg. Starkran från -98. Allt verkar fungera fint efter lite hamrande och smörjning. Nu återstår bara att ge fjärrstyrningen ström, men hur fasen ska jag koppla kablarna? De som skall kopplas förmodar jag är plus och minus men vilken skall till vart!? Se bifogad bild. Har köpt en kontakt som passar och har kollat vart plus respektive minus skall men jag vet ju inte vilken av kablarna som är vilken.

Tacksam för svar!

PS. Att ta loss mottagaren och öppna den är mycket omständigt så det är slita och krökta skruvar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning starkran

Chrester  
#402509 Någon som blev klokare av detta? Jag är för lusig på el för att detta ska ge mig något. Det är 3an och 4an jag skall koppla in. De andra två går till cylindern.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning starkran

Erre  
#402520 Det ser ut som att det står 24 v på plats 1 och 2.
Och 12 v på plats 3.
Sitter bygeln även i plats 3?

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning starkran

Jens Håkon  
#402552 Hei. På alt CE merket utstyr (Nyere enn 94) skal blå være minus og brun pluss

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning starkran

Rolfnilsson400  
#402571 Fins det inge etikett som talar om vad radiostyrningen heter

Avatar Fallback

Re: Fjärrstyrning starkran

Fredrik N  
#402573 Hej. Lägg brun tråd på mitten kontakten och blå på kontakten ner till höger.(31)

Användarvisningsbild

Re: Fjärrstyrning starkran

Chrester  
#402601 Tack för svar!

Ringde och kollade med Sonnys i grästorp som fortfarande säljer kranen om de kunde hjälpa till. Han jag pratade med hittade i en gammal pärm hur det har kopplats genom åren(har tydligen ändrats flera gånger) och denna modellen fick 12v kopplad till blå. Han rekommenderade dock att INTE. koppla in fjärrstyrningen i släpvagnskontakten. Om en säkringen går till där 12v är ikopplad under vinchning med fjärrstyrning då kommer inte cylindern som styr spaken ge efter utan fortsätta mata. Han tyckte man skulle dra en helt ny kabel från batterier.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).