Skogsmiljö och Trädlära

Myror i gran

13 inlägg 6217 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Myror i gran

erikl  
#402388 Hittade en gran med massor av sågspån som en massa myror dragit ut. Ser inte ut som vanliga skogsmyror.
ImageUploadedByskogsforum forum1470505014.106794.jpg
ImageUploadedByskogsforum forum1470505028.097691.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Myror i gran

Skogshuggaren83  
#402393 Vi kallar dem hästmyror. Bäst är att såga ner trädet och elda upp boet med drottningen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Myror i gran

Blivande snickare  
#402394
Skogshuggaren83 skrev:Vi kallar dem hästmyror. Bäst är att såga ner trädet och elda upp boet med drottningen.

Samma namn här.
Såga ner och elda upp snabbt innan den nya drottningen flyttar in i följande gran eller gud bevare hus..

Användarvisningsbild

Re: Myror i gran

svampbob  
#402395 Så oroliga behöver ni inte vara. Jag har kört hem väldigt många sånna granar vintertid som ved. När man börjar klyva så ramlar myrorna ut. Vi brukar lägga den veden lite på sidan och på en stund har fåglarna varit där och plockat åt sig godsakerna. Hade dom varit så aggressiva så borde dom ha gett sig på någon av de alla timmerhusen som finns runt vedplatsen.

Avatar Fallback

Re: Myror i gran

jannee  
#402396 Bruka inte spillkråkan käka upp dessa myror :?:
Eller någon annan hackspett?

Avatar Fallback

Re: Sv: Myror i gran

Blivande snickare  
#402401
jannee skrev:Bruka inte spillkråkan käka upp dessa myror :?:
Eller någon annan hackspett?

Har ingen erfarenhet av myror i stående trä men av liggande stock på sågplan. Å då är det bara eld som gäller.. tyvärr.. :(

Användarvisningsbild

Re: Myror i gran

svampbob  
#402404
jannee skrev:Bruka inte spillkråkan käka upp dessa myror :?:
Eller någon annan hackspett?


Ja nog är det något ätbart som dom är ute efter då dom hackar hål på stammen :lol:

Avatar Fallback

Re: Myror i gran

Bosse1  
#402406 Hästmyror i skogen är bara nyttigt, var rädd om de små liven :-BD

Avatar Fallback

Re: Myror i gran

erikl  
#402411 De är för små för att vara hästmyror och det är inga andra granar i närheten som har fått synliga besök.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Myror i gran

JensSkoog  
#402420 Finns tre olika "hästmyror" - "stokkmaur", i Norge, och den där är nog en av dem.
Dom går ju gärna i fuktigt och ruttent virke, men kan ochså gå in det som är turt.
Därför vil man inte ha dom i väggar.

Om man hugger ett träd med hästmyror i, är det bara att kapa i bitar och lämna några
dagar, så är dom borta, uppätna :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Myror i gran

erikl  
#402434 [emoji106]

   TS
Avatar Fallback

Re: Myror i gran

Hema  
#512118 Är dessa svarta myror runt 2-3cm i längd? För nu när jag står o klyver ser jag att det finns lite myror här o där av den sorten. De flesta med vingar, men även utan. Såg en myra som bet/slet av en vinge. De är inte agresiva och vet inte var i från de kommer. Men stora är de.

Avatar Fallback

Re: Sv: Myror i gran

Hanatorp  
#512146
Blivande snickare skrev:
jannee skrev:Bruka inte spillkråkan käka upp dessa myror :?:
Eller någon annan hackspett?

Har ingen erfarenhet av myror i stående trä men av liggande stock på sågplan. Å då är det bara eld som gäller.. tyvärr.. :(


Hästmyror kan angripa granar ibland. Ofta ser man då spillkråkans stora hål rakt in i trädet. I en gran försvann myrorna, men granen överlevde och hackspettens hål har vallats över. 😊

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).