Traktorer och processorer

Vitryss & Västgöte

20 inlägg 8192 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#402048 Har kört en gammal IH B-275 med hemmabyggd enaxlad timmervagn och vajerkran i ett par år nu, men ledsnade ur nyligen. Varje gång man ska igång med traktorjäveln eller kranfan så är det något som racklar eller behöver svetsas, och i sanningens namn så börjar väl hela ekipaget vara pensionsmoget. Räknar man i kronor så hade den nog redan tjänat in sig själv innan jag tog över den efter far.

Hittade mig en Belarus 562XL och en Sonnys 6-tons vagn i hyggligt skick till en överkomlig summa (130+moms). Har väl förstått att de flesta inte tycker att komforten i dessa kommunisttraktorer inte är mycket att hurra för, men sådan lyx som servostyrning, fyrhjulsdrift - ja till och med hytt - verkar vara rena himmelriket jämfört med vad jag har att jobba med just nu.

Har inte kikat på traktorn ännu, står en bit bort, men det skulle vara kul om man fick lite info om vad man till exempel ska kolla upp, om det nu finns några generalfel på dessa. Har förstått att XL modellerna har förstärkningar till PTO;n vilket kan vara bra då den nog kommer att få snöslunga påhängd under vintern.

Vad gäller vagnen så är det väl bara kolla att den inte är sned i ramen och att hjulen snurrar. Kranen som följer med är av modellen som man monterar i trepunkten, vilket skulle passa mig då jag på vissa ställen har det lite trångt och att slippa ha kärran bakom för att lyfta fram kan underlätta.

Ska dra igång med en ganska stor gallring av överårig gran nu i höst och det skulle vara kul med en lite mer arbetsvillig kompis i skogen, även något som orkar lyfta lite grövre. IH;n vill gärna bli lätt i nosen då man börjar vinscha in 60cm grovt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402142 Har egentliga inga åsikter om ekipaget som sådant men en vagn som inte har vagnsstyrning är betydligt svårare att komma fram med i skogen.
Vagnsstyrningen gör de lättare backa o vända i skogen när de lite trångt

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402146 Jag får för mig, även efter att ha tittat på Blocket, att 130+moms är dyrt för ett sådant ekipage. Är det med lastare på traktorn och från vilket år är ekipaget?
Är det 60 cm-stockar du ska köra tror jag inte på en så liten huggarvagn och Sonnys grejer ser i varje fall på bilder ganska klena ut och med lite "hemmaritad geometri".

Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

Torbjörn Johnsen  
#402148 Skapliga gallringar i Arjeplog med 60 cm diam på stocken :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

magnusbygg  
#402150 Det är en bra skogstraktor, har en själv och funkar jättebra i skogen. Har väl inte haft mer än två större problem med den, balkarna som sitter mellan fram och bakvagn, alltså dom som håller ihop traktorn, var för klena i orginal. Jag har fått byta ut vänster och fått höger svetsad.
Jag har eget hydraulsystem till huggarvagnen, med pump på kraftuttaget. Detta gör att det blir lite trångt när man har vagnen på hitchen. På det bakre locket runt kraftuttaget har dom fäst två bultar till hitchen med, det gör att när man knäcker vagn o traktor, typ i ett dike, så är risken att man bryter sönder locket. Annars inga större problem med den.

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#402174 Nja, gallring var väl fel ord :) Lite mera åt blädningshållet, har tätt med gran precis där vi planerat anlägga en slinga för ridning och körning med häst.

Traktorn i fråga var från 1993, såld ny 1996 (tog dem tre år att sälja den tydligen) med få timmar (1500), vagnen är ombyggd och ska ha ramstyrning och rejäla stödben. Sitter vinsch på också, samt att jag har en rysk hydraulvinsch av jättemodell monterad i fronten på IH;n, för övrigt det enda som fungerat oklanderligt under alla år. Orkar nog dra lös en stridvagn bara man hittar något rejält att fästa vajern i.

Ser onekligen fräsch ut på de bilder jag har fått, ser inte ut att ha ens en repa på bukplåtarna, och förra ägaren köpte den ny, skottade lite snö och drev en vedmaskin med den till i höstas då han trillade av pinn. Får åka och klämma och känna lite på grejorna. Vet inte var jag ska hitta en fyrhjulsdriven för under 130 i vettigt skick med under 8000 timmar, åker man runt på frimor här i norra delen av landet vill de gärna ha 200+moms för en 80-tals Valmet med minst 10k timmar på. Ska man dessutom ha lastare (satt en på Bellan) så får man slanta ännu mer. Lastare är nära på ett krav då det hanteras en hel del traktorägg här under vinterhalvåret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

magnusbygg  
#402177 Låter som en fin traktor, bara till att slå till! ;-)

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#402200
lm skrev:Jag får för mig, även efter att ha tittat på Blocket, att 130+moms är dyrt för ett sådant ekipage. Är det med lastare på traktorn och från vilket år är ekipaget?
Är det 60 cm-stockar du ska köra tror jag inte på en så liten huggarvagn och Sonnys grejer ser i varje fall på bilder ganska klena ut och med lite "hemmaritad geometri".


Då ska du se mitt nuvarande skogsekipage :) Vagnen består av en avkapad bakram från en Ford Transit, hopfogad med allsköns järnskrot (bland annat en bit järnvägsräls i framkant). Vajerkranen (hemmabygge) med Star-spel är också ett kapitel för sig, och den geometrin är nog ännu mera hemmaritad :) Har inte så höga krav som synes, allt är en förbättring - eller som jag brukar säga - "Det ska inte bara vara fattigt, det ska se fattigt ut också!"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

Göt  
#402204 Hoppas det blir bra

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402212 Ok, det lät ju väldigt bra på din beskrivning här om traktorn! :-BD

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

jannee  
#402213 Du har ju i princip bestämt dig så bara handla, ångra dig får du göra i framtiden. Sämre grejor än vad du redan har är det ju int. Tror att vitryssen är ganska hållbar.
Lycka till med kommande nyförvärv :!:

Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

Vardon  
#402214 Tror du du blir nöjd med traktorn så slå till. Vagnen går alltid att byta om den är för liten.

Möjligen att jag skulle ringa runt och se om det går att få tag på typsikt vanliga reservdelar, typ en start, dieselpump, tooplockspackning. Så meningen köper nått unikum där varje del får egentillverkas.

Och bilder till skogsforum så klart.

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

grålle-68  
#402255 Har en 820 95 årsmodell reservdelar är inget problem från en av världens största traktor tillverkare men kvalitén är sisådär finich är ett okänt ord för dessa

Avatar Fallback

Re: Vitryss & Västgöte

Plassarn  
#402302
jannee skrev:Du har ju i princip bestämt dig så bara handla, ångra dig får du göra i framtiden. Sämre grejor än vad du redan har är det ju int. Tror att vitryssen är ganska hållbar.
Lycka till med kommande nyförvärv :!:

Njaa, är nog mästare i att vela fram och tillbaka. Men visst är jag lite sugen - bara tanken på en varm hytt till hösten får väl en att överväga en investering. Har kompledigt oktober/november för lite jobb här hemma, och vädret då brukar inte vara lämpligt för att köra nercabbad gammal engelsman i alla fall. Har väl uppfunnit nya svordomar när man vinschat hem både traktor och timmerlass i snöglopp och allmänt surväder.

grålle-68 skrev:Har en 820 95 årsmodell reservdelar är inget problem från en av världens största traktor tillverkare men kvalitén är sisådär finich är ett okänt ord för dessa

Ungefär som Engelska traktorer från 60-talet då 8) Har kollat lite på Noli's hemsida om reservdelar, men vet av en bekant (Zetor-ägare) att i gamla östblocket kan man handla väldigt billigt till Zetor/Ursus/Belarus. Han tog hem en omgång nya däck med fälg för mindre än vad däcknasaren skulle ha för ett sketet däck, vad för kvalitet det var på dessa vet jag dock inte men de var svarta, runda och verkar tydligen hålla luften i alla fall. Nu underlättar väl det för honom att han kan prata språket, men att hyra in en tjänst av honom torde kosta en starköl eller två :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vitryss & Västgöte

svampbob  
#402403
Plassarn skrev:Nja, gallring var väl fel ord :) Lite mera åt blädningshållet, har tätt med gran precis där vi planerat anlägga en slinga för ridning och körning med häst.

Traktorn i fråga var från 1993, såld ny 1996 (tog dem tre år att sälja den tydligen) med få timmar (1500), vagnen är ombyggd och ska ha ramstyrning och rejäla stödben. Sitter vinsch på också, samt att jag har en rysk hydraulvinsch av jättemodell monterad i fronten på IH;n, för övrigt det enda som fungerat oklanderligt under alla år. Orkar nog dra lös en stridvagn bara man hittar något rejält att fästa vajern i.

Ser onekligen fräsch ut på de bilder jag har fått, ser inte ut att ha ens en repa på bukplåtarna, och förra ägaren köpte den ny, skottade lite snö och drev en vedmaskin med den till i höstas då han trillade av pinn. Får åka och klämma och känna lite på grejorna. Vet inte var jag ska hitta en fyrhjulsdriven för under 130 i vettigt skick med under 8000 timmar, åker man runt på frimor här i norra delen av landet vill de gärna ha 200+moms för en 80-tals Valmet med minst 10k timmar på. Ska man dessutom ha lastare (satt en på Bellan) så får man slanta ännu mer. Lastare är nära på ett krav då det hanteras en hel del traktorägg här under vinterhalvåret.


Har det funnits/finns en återförsäljare för Belarus i trakterna? Jag har en kompis i dina trakter(ett antal mil närmare Arvidsjaur) som köpte en liknande Belarus härom året. Försiktigt pensionärsägd med få timmar. Han är är väldigt nöjd. Han har fått fixa lite med elen på den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).