Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

44 inlägg 14630 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

saekb  
#402172 Mycket information och erfarenhet om hyggesfritt hittar man i läroboken om Naturkultur av Mats Hager. Läroboken är tillgänglig på hemsidan Hyggesfritt.se.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Hema  
#402186
husqvarna_med_sthil skrev:Det här är ett ämne som tar en del av mina funderingar i beslag, det ligger mig varmt om hjärtat, just valfriheten. När morfar gick ur tiden och min mamma och pappa tog över fanns det liksom inget annat än att göra hyggen och bolagen gick på med att det måste avverkas osv och det var nästan som om de hävdade att man inget fick röra på egen hand för då kunde allt gå åt pipan. Senast -13 när skogsköparen satt vid köksbordet och nästan hånlog när jag pratade om att hugga frötall självverksamt, han hade åkt ut med huvudet före om detta skulle hända idag. Nu visade sig karln vara ända in i märgen vettig trots allt men det säger lite om inställningen som indoktrinerats under tid.
Jag är glad för all valfrihet som ges och glad är jag över att hyggesfritt ses som ett seriöst alternativ för skogsägare som vill göra så. Att man utbildar i det här kan ha flera bottnar men i det här fallet tycker jag det är av godo och så länge det inte begränsar för de som vill på annat sätt göra är det väl inte dåligt ? Man kan ju använda sig av bägge alternativen på olika områden.

Kanske kan man släppa på tanken att känna sig som en idiot som vill hålla på med motorsåg och hugga försiktigt eftersom. Nu gillar jag ungskogen skarpt, den växer så det knakar och bildar nya salar och den hade jag inte haft utan ett hygge i grunden. Var sak har sina fördelar.

Kanske starta en tråd här på skogsforum där det går att diskutera hyggesfritt lite mera ingående, metoder osv. eller kanske finns sådan tråd ?

Väl talat! :-BD

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#402241 [quote="saekb"]Mycket information och erfarenhet om hyggesfritt hittar man i läroboken om Naturkultur av Mats Hager. Läroboken är tillgänglig på hemsidan Hyggesfritt.se.[/quot

Jag har ju en betydande del av skogen här som är skött med hyggesfria metoder. Jag har även varit med under ett antal år när det höggs. Jag kan gå och titta på resultaten idag. Grejen är väl att vill man behålla sin blädskog så måste man hugga innan självgallringen stått i full blom för då blir bara grov gammal skog kvar och man får börja om att hugga upp i den.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

saekb  
#402336
husqvarna_med_sthil skrev:
saekb skrev:Mycket information och erfarenhet om hyggesfritt hittar man i läroboken om Naturkultur av Mats Hager. Läroboken är tillgänglig på hemsidan Hyggesfritt.se.[/quot

Jag har ju en betydande del av skogen här som är skött med hyggesfria metoder. Jag har även varit med under ett antal år när det höggs. Jag kan gå och titta på resultaten idag. Grejen är väl att vill man behålla sin blädskog så måste man hugga innan självgallringen stått i full blom för då blir bara grov gammal skog kvar och man får börja om att hugga upp i den.


"Det finns mycket skrivet om hyggesfritt. Skogsvårdsstyrelsen säger att hyggesfritt bara bör tillämpas på god granmark. Naturkultur säger att det passar på all typ av mark. Några äldre gubbar i mina hemtrakter i östra Småland har fullt upp med att hinna ta ned all grov gran som produceras på marken. På deras mark har aldrig förekommit hyggen. Jag prövar på 10-15 ha Naturkultur i gammal ca 80-årig skog med mest gran. De inledande gallringarna där grova och skadade träd tagits bort visar att skogen frisknar till betydligt och skjuter tydliga fina toppskott. Tråkigt nog har mycket blåst ner i svackorna sedan starten för ca 4 år sedan men i luckorna kommer oftast fin självföryngring.
Enl Naturkultur ska skogen vara skiktad så mycket som möjligt. Alltså istället för likåldrigt ska man sträva efter olikåldriga träd s.k. rekryter som fungerar som ersättare när man fällt det fullvuxna trädet. Uppstår större luckor ska dessa planteras men aldrig närmre träden än 4 m. Detta har jag också prövat t.o.m. med tall i granskog med bra resultat."
Läroboken om Naturkultur av prof. Mats Hagner är som jag ser det mycket intressant och läsvärd. Boken är tillgänglig på hemsidan http://www.hyggesfritt.se.
Från boken Naturkultur: "Min svärfar hade lärt av sin far och han hade själv arbetat i skogen under ett långt liv. Han hade hunnit se att det han lärt sig också stämde när tiden haft sin gång. Som ung jägmästare på 1960-talet var jag uppfylld av ”den vetenskapligt grundade” tron på kalhyggesbruket. Nu vet jag att min svärfar hade rätt och jag hade fel. "
Bild: 10-taggad 4-årig älgtjur från i höstas.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

isteskog  
#402343 Jag tror att man måste ha ett högt virkesförråd som grundförutsättning för att idka hyggesfritt skogsbruk. En fördel är om skogen är skiktad. Problemet som jag ser är att risken för att de grova träden tar slut innan de som planterats i luckorna fyller ut beståndet är stort. Hyggesfritt skogsbruk kräver engagerade skogsägare som är på tå, och inte lyssnar för mycket på virkesköparna när det är dags att "gallra", annars är risken stor att uttaget blir för hårt! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#402344
kungsis skrev:Varför håller dom på och utbildar/informerar skogsägare om hyggesfritt, när det inte finns några skogsbolag/entreprenörer som har intresse/kunskap om det. Då känns det meningslöst i nuläget. Eller menar dom verkligen att alla de riktar sig mot ska hugga manuellt? Fast jag antar att det kan skilja beroende på vart man befinner sig i landet.

Med vänlig hälsning
Kungsis


Nej dom erbjuder entreprenörer den utbildningen och Skogsstyrelsen motivering är att många skogsägare är intresserade av hyggesfritt.
Det som stör mig är att Skogsstyrelsen indirekt befrämjar något som inte har stöd i forskningen. Hyggesfritt är en vacker idé som inte funkar i praktiken. Visst är man inte intresserad av produktionsskog och nöjer sig med att över tid endast ha granskog så funkar det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#402347 Jag kan tro att det funkar hjälpligt om man har en begränsad areal granskog som bedrivs hyggesfritt. Driver det självverksamt och åker runt med snöskoter/fyrhjuling varje år och plockar några träd. Att ge sig in med skördare och skotare med jämna mellanrum kan inte ge något annat än en sönderhuggen/sönderblåst skog.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402350
svampbob skrev:Jag kan tro att det funkar hjälpligt om man har en begränsad areal granskog som bedrivs hyggesfritt. Driver det självverksamt och åker runt med snöskoter/fyrhjuling varje år och plockar några träd. Att ge sig in med skördare och skotare med jämna mellanrum kan inte ge något annat än en sönderhuggen/sönderblåst skog.


Nu pratar vi blädning här tolkar jag det som. Jag har sett nutida blädningsbestånd ägda av SCA i jämtland där det körts med vanlig skördare och skotare och det såg inte alls pjåkigt ut. Men det ställer ju helt andra krav på planering, långsiktighet och kunnande hos den som utför jobbet. Mycket lätt, som någon nämnde här längre upp, att uttaget blir för hårt och då hamnar man i en jobbig sits när de tänkta skördeträden börjar ta slut.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Sunilorblede  
#402351
saekb skrev:Från boken Naturkultur: "Min svärfar hade lärt av sin far och han hade själv arbetat i skogen under ett långt liv. Han hade hunnit se att det han lärt sig också stämde när tiden haft sin gång. Som ung jägmästare på 1960-talet var jag uppfylld av ”den vetenskapligt grundade” tron på kalhyggesbruket. Nu vet jag att min svärfar hade rätt och jag hade fel. "


Ett lite provokativt uttalande från en av mina lärare (en lärare som för övrigt haft många duster med just mats hagner om naturkultur) under utbildningstiden på SLU hade ungefär budskapet att sett ur ett vetenskapligt perspektiv gör den stora variationen av massa olika faktorer och de långa tidsramarna ute i naturen (skogen i detta fall) i princip personliga erfarenheter värdelösa när det kommer till att tillämpa erfarenheterna på annan plats, och annan tidpunkt, än där och då man gjorde erfarenheten.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402369
saekb skrev:Mycket information och erfarenhet om hyggesfritt hittar man i läroboken om Naturkultur av Mats Hager. Läroboken är tillgänglig på hemsidan Hyggesfritt.se.


Erfarenheten bygger huvudsakligen på ett fåtal försöksytor som följts under ca 25 år, men Hagner tar numera avstånd från flertalet av dom eftersom skogen inte utvecklats så som han förutsatt att den ska göra.

När man läser om Naturkultur bör man komma ihåg att alltihop bygger på en enda persons idéer och att inget av det som presenteras i läroboken har testats och utvärderats på normalt sätt av andra forskare. Det har inte ens publicerats på gängse sätt så att andra forskare har kunnat granska och nagelfara det som presenteras.

Så sent som för 10-15 år sen var Hagner noga med att påpeka att det som han presenterade bara var otestade hypoteser, men numera presenteras det hela som ett komplett, testat system, trots att inget har ändrats i sak.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402370
saekb skrev:Från boken Naturkultur: "Min svärfar hade lärt av sin far och han hade själv arbetat i skogen under ett långt liv. Han hade hunnit se att det han lärt sig också stämde när tiden haft sin gång. "


Svårigheten med skog är att alla förändringar sker så långsamt. Det gör att det är nästintill omöjligt för en enskild skogsägare att lära sig av egna erfarenheter på det sätt som man kan göra inom exv jordbruket. Man kan lära sig när det gäller processer som går fort, så föryngring går ofta lätt att lära sig av egna erfarenheter. Vilken markberedning som fungerar, planttyper, trädslag, osv. Men när det gäller beståndsbehandling som röjning och gallring, och därmed allt det som idag klassas som hyggesfritt, är det i praktiken omöjligt.

Vem minns exakt hur skogen såg ut för 20 år sen? Och vem minns exakt hur gallringen gjordes, och varför? Och hur många skogsägare mäter och registrerar noggrant exakt vad som händer, hur skogen faktiskt växer? Och kanske ännu viktigare – vem kan i efterhand säga vad som hade hänt om man inte hade gallrat, eller om man gallrat på ett annat sätt än man faktiskt gjorde?

Enda sättet att lära sig hur skog fungerar och reagerar på olika sorters gallringar är att ha långliggande försöksytor som man följer noggrant under flera decennier. Man måste ha tillräckligt många och tillräckligt stora ytor där man återkommande mäter alla träd och registrerar alla ingrepp som görs och allt annat som händer. Ovanpå det krävs dessutom en teoribildning som kan förklara och förutsäga ungefär hur skogen förväntas utvecklas efter olika ingrepp. De slutsatser man drar måste sedan matchas mot vad andra forskare kommit fram till, så därför är publicering i internationella vetenskapliga tidskrifter helt avgörande. Först när allt detta finns på plats kan man dra generella slutsatser om hur skogen reagerar på olika sorters gallring och hyggesfria ingrepp.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

svampbob  
#402373 [quote="Skogsforskare"]
Men när det gäller beståndsbehandling som röjning och gallring, och därmed allt det som idag klassas som hyggesfritt, är det i praktiken omöjligt.

Då är vi tillbaka frågan om det är principiellt rätt av skogsstyrelsen att lägga kraft och resurser på det som i praktiken är omöjligt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402375 Om Skogsstyrelsen begränsar sig till att föra ut det vi faktiskt vet så är det väl okej. Det vi vet är väl ungefär det som står i Skogsskötselserien, så om man begränsar sig till det så ser jag inga problem. Om man däremot börjar hitta på egna fakta så blir väl din fråga närmast retorisk, eller hur? :)

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

husqvarna_med_sthil  
#402635 Intressant diskussion ! Jag har ju en åsikt av det jag sett av det som huggits här på marken och jag vet ju att både morfar och hans far högg hyggesfritt. Jag vet ett tiotal ställen morfar högg på slutet och sedan har jag gått tillbaka i dagböckerna för att kolla det jag inte själv kom ihåg, det som var före min tid. Där han var på slutet när jag var så pass gammal att jag har ordentliga minnen av att jag var med där är det full blädningsskog ännu men det som är betydligt längre tillbaka i tiden där blir det till slut bara gammal skog som har självgallrat, det gäller att vara med i matchen annars försvinner blädningsskogen är min tanke. Det kan inte hjälpas men det känns som att gå miste om något som byggts upp under lång tid, att inte ta chansen att bruka en del av skiftet som blädning.
Hans läror var solklara hur det skulle göras.
Av den skog som har självgallrat har vi gjort en del hyggen enligt trakthyggesmetoden och maskiner men flera andra områdena är fortfarande blädningsskog och skulle lämpa sig för att fortsätta självverksamt på dessa. Skillnaden i trakthyggesbruk och blädning blir mindre för den självverksamme tänker jag också, alltså rent ekonomiskt.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen utbildar i hyggesfritt

Skogsforskare  
#402644 Det finns två,generella sanningar om skogsbruk:

Ju mindre du hugger, desto mer har du kvar.
Ju mindre du hugger, desto mindre tjänar du. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).