Bioenergi

Iranska träd snart i Sverige kanske

6 inlägg 3866 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Iranska träd snart i Sverige kanske

norrskog  
#402137 Iran
Forskarna hoppas hitta större genetisk mångfald bland de lövträd som finns i de kaspiska skogarna i Iran.

Många av de trädarter som finns i norra Irans kaspiska skogar finns även i norra Europa. Bok, lind, alm, ask och lönn växer här som där. Men till skillnad från de nordeuropeiska exemplaren så har de iranska trädens genetik inte påverkats av upprepade istider och mycket lite av mänsklig påverkan, skriver Köpenhamns universitet i ett pressmeddelande.

Större motståndskraft
Danska och iranska forskare väntar sig därför att de iranska träden ska visa på större genetisk mångfald, något som kan vara mycket användbart i ett klimatförändrat Europa. Större variation kan också innebära bättre motståndskraft mot sjukdomar och skadedjur.

I projektet som leds av forskare från Research Institute of Forests and Rangelands i Teheran och Köpenhamns universitet ska fröer tas från båda länderna och odlas i båda länderna, för att kunna jämföra skillnader och likheter. Fältförsök och DNA-undersökningar ingår i projektet som ska pågå i fem år.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Iranska träd snart i Sverige kanske

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402162 Att iranska träd har större motståndskraft mot inhemska skadegörare, kan nog stämma då skadegörare brukar vara väldigt artspecifika. Men jag tvivlar starkt på att iranska träd är mer motståndskraftiga mot iranska skadegörare, än vad svenska träd är mot svenska skadegörare. Å får vi en massa iranska träd i våra skogar, så är det ju garanterat bara en tidsfråga innan vi också får besök av en massa iranska skadegörare...

För den som tvivlar på ovanstående, är det bara att studera vad som hände med den irländska potatisen under andra halvan av 1840-talet...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Iranska träd snart i Sverige kanske

jannee  
#402163 Varför inte iranska träd, vi är ju redan en liten vagga för IS soldater :oops:

Avatar Fallback

Re: Iranska träd snart i Sverige kanske

Toumo Mäkinnen  
#405708 Heter det inte persiska träd :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Iranska träd snart i Sverige kanske

Holgo  
#405729 Om det nu kommer nya arter så kan man kanske förvänta sig nya skadedjur, det är just därför detta är ett forskningsprojekt. Forskning sker under särskilda förhållanden som ska motverka att nya arter sprider sig utanför försöksområdet. Projektet initieras med en omfattande riskbedömning, och under en extensiv period ska rigorösa tester genomföras, sedan samlas data och prover in för att sammanställas, ifrågasättas, presenteras, försvaras och slutligen publiceras. Men innan det blir det knappast på tal om att odla träd ifrån Iran här (reserverar mitt uttalande ifrån privata aktörer som ev skulle bedriva detta på eget bevåg).

De doktorer inom biologi jag känner tjänar knappast några enorma summor på sitt arbete, många gånger verkar de förväntas arbeta gratis och konstigt nog för mig gör några även det. De ursäktar det beteendet med att dom brinner för sitt arbete. Att dom inte kommer att hinna betala tillbaka CSN lånet förrens pensionsåldern är uppnådd är väl något som gnager på en del, de har ju trots allt studerat i 8 år och det kan man ju tycka skulle vara värt en del. Vill man däremot bli förmögen utan utbildning så ska man satsa på att bli politiker, då kan man tydligen slösa bort flera dussin av doktorers studieskulder och komma undan med det*.

Att sedan jämföra en potatis och ett träd? Tillåt mig tvivla på att de är artfränder, det kan tom jag avgöra utan 8 års utbildning inom biologi.

Detsamma gäller även samtalsämnet utanför ramarna, IS representerar inte Iran eller vice versa! IS är psykopatiska banditer och sadister, och för att lugna dina nerver finns det knappast några terroriserande självmordsträd, om du nu var av den uppfattningen.

/ Holgo

"Det som skiljer den vise ifrån den envise är förmågan att idag tänka annorlunda ifrån igår".



* http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 3436200.ab

Avatar Fallback

Re: Iranska träd snart i Sverige kanske

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405823
Toumo Mäkinnen skrev:Heter det inte persiska träd :ugeek:

[img]http://www.trädgårdsväxter.com/frukttrad/persikotrad.jpg[/img]
Persikoträd!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).