Motorsåg och handhållet

Köra på egenblandat?

62 inlägg 18829 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köra på egenblandat?

forest.  
#400004 Har slut på aspen färdigblandat bränsle, går det bra att köra på egenblandat aspen 2-takt helsyntetolja + 95?

Eller kommer den att korka igen i förgasaren?


Senast redigerad av forest. mån 18 jul 2016, 19:25, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

jannee  
#400018 Hoppas du menar tvåtaktsolja för luftkylda motorer, i så fall går det bra.
2% oljeinblandning är det som gäller.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

SawTroll  
#400054 I mesteparten av verden er jo Aspen ganske ukjent, og mer og mindre tvilsom bensin fra pumper Iblandet 2-3 prosent olje av varierende kvalitet det vanlige. De fleste sager varer en stund allikevel, selv om det ikke er noe jeg vil anbefale.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

SawTroll  
#400055 I mesteparten av verden er jo Aspen ganske ukjent, og mer og mindre tvilsom bensin fra pumper Iblandet 2-3 prosent to-takt olje av varierende kvalitet det vanlige. De fleste sager varer en stund allikevel, selv om det ikke er noe jeg vil anbefale.

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

totte  
#400931 Tillfälligtvis går det förstås bra, några tankar eller så. Längre tid körning på macksoppa är inte så bra om du sen skall återgå till alkylat.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401706
totte skrev:Tillfälligtvis går det förstås bra, några tankar eller så. Längre tid körning på macksoppa är inte så bra om du sen skall återgå till alkylat.

Och vad grundar du det på.

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

totte  
#401755 På de erfarenheten av att macksoppa skaopar en massa beläggningar, skadar membran och slangar och vid återgång till alkylat så lossnar skiten och kan ställa till det. Nåt som de flesta vid det här laget begripit.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401967
totte skrev:På de erfarenheten av att macksoppa skaopar en massa beläggningar, skadar membran och slangar och vid återgång till alkylat så lossnar skiten och kan ställa till det. Nåt som de flesta vid det här laget begripit.

Din erfarenhet av motorer må vara liten jag har lagt upp bilder på forat på cylindrar som har gått på aspen 2 takt och hur har dom sett ut sotiga som fan och inte ett dugg rena men när man lägger upp bevisen då håller dom flesta förespråkarna käften när beviset levereras i nyllet på dom.
Och att membran och slangar skall gå sönder skitsnack säger jag att dom går sönder är nog mera att dom är sönder torkade.
Jag kan överbevisa dig på mindre än 1 minut.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

Hema  
#401984 Skulle du vilja posta eller länka till dessa bilder? Samt det iaf utan någon vetenskap så låter det iaf betydligt mycket bättre att köra med ett renare bränsle. För du håller väl med att alkylatsoppa är renare än vanlig bensin?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

jannee  
#401990 Vänd på det hela.
Vad är Aspen? Måste vara ett sjusärdeles starkt lösningsmedel?
När man kan köra en tvåtaktsmotor år ut och år in på vanlig 95 oktanig bensin utan att några incidenter inträffar. MEN så fort du provar med Aspen blir det tvärnit. Skär inte sågen så slutar den i alla fall att gå bra om den över huvud taget går. Membran slutar fungera, kanaler täpps igen o.s.v.
M.a.o. måste ju vara Aspen (lösningsmedlet) som inte är bra för en motor eller :?:

Användarvisningsbild

Re: Köra på egenblandat?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#401998 Eller vänd igen.
Om kanaler täpps igen måste det ju bero på att Aspen inte är ett lösningsmedel utan det som täpper till kanalerna, För inte kan ju macksoppan som är så bra för motorn bidra med material som täpper till kanalerna :surp:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

tallen100  
#402007 Har som sagt alltid kört på mackbensin i sågar skoter m.m. och aldrig haft några problem, tror det är med alkylaten och vanlig bensin som med motor sågar, kör man Hq så går det inte med en Stihl. :lol:

Själv kör jag både Stihl och Hq, och har inget emot alkylatbensin men macksoppan funkar ypperligt och är billigare.
Det är ingen hälsokur men det vet man inte om alkylaten är heller innerst inne :wink:

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#402022
Hema skrev:Skulle du vilja posta eller länka till dessa bilder? Samt det iaf utan någon vetenskap så låter det iaf betydligt mycket bättre att köra med ett renare bränsle. För du håller väl med att alkylatsoppa är renare än vanlig bensin?

knaggen - BigBore
Har bara gått på alkalyt se vad fint den har spikat i toppen på alkalyt se vad fint den har sotat i toppen på alkalyt.

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

Hema  
#402025 Med tanke på den tråden och denna tråd, så får du ursäkta mig, men var det självblandad soppa (alkylat + olja)? Då kanske isf der är oljan eller mängden olja som är osaken?

Avatar Fallback

Re: Köra på egenblandat?

åberg  
#402154
Hema skrev:Med tanke på den tråden och denna tråd, så får du ursäkta mig, men var det självblandad soppa (alkylat + olja)? Då kanske isf der är oljan eller mängden olja som är osaken?


Eller porthöjder och kompression kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).