Jakt och Fiske

Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

10 inlägg 4016 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

husqvarna_med_sthil  
#401569 Jag hoppas aldrig denne får som han vill. Det skulle förstöra jakten för väldigt många boende i bygden till fördel för välbetalande stadsbor istället... är det det man vill ha så går man på denna linje.

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

kungsis  
#401671 Jag instämmer till 100% med artikelförfattaren. Viltvårdsområden är ett otyg som man bör akta sig för och ger en stor inskränkning i äganderätten. Finns många andra, mycket bättre alternativ, som främjar viltvård och även ger alla inblandade parter möjligheter att påverka.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

t4bb3  
#401964 Till viss del kan jag hålla med artikelförfattaren.
Men tror att det rent praktiskt är svårt hur man än gör. Bor du med fel grannar kommer viltvården knappast fungera bättre än vad den gör i ett större VVO.

Jag själv tycker nog att det stora problemet, iaf här uppe i norr, är att det enda som är "viktigt" är älgjakten så viltvård sm gynnar småviltet existerar inte på många ställen.

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

kungsis  
#402107
t4bb3 skrev:Till viss del kan jag hålla med artikelförfattaren.
Men tror att det rent praktiskt är svårt hur man än gör. Bor du med fel grannar kommer viltvården knappast fungera bättre än vad den gör i ett större VVO.

Jag själv tycker nog att det stora problemet, iaf här uppe i norr, är att det enda som är "viktigt" är älgjakten så viltvård sm gynnar småviltet existerar inte på många ställen.


Älgskötselområde? Då sker det frivilligt och man kan när som helst lämna. Och du kan fortfarande vara osams med närmaste grannen, men var kompis med övriga.
Personligen har jag aldrig träffat på något viltvårdsområde (eller för den delen skötselområde) som brytt sig om småvilt.

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

husqvarna_med_sthil  
#402123 Klart som tusan man behöver sköta småviltet lika väl som älgen i ett vvo, det gör då vi iaf även om intresset inte finns hos alla så är det iaf en trupp i mitten som jobbar för hela vvo´t.

Skulle området lösas upp blir det ju mer eller mindre omöjligt för någon av markägarna eller arrendatorer att bedriva jakt, åtminstone vad gäller älg.

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

kungsis  
#402305
husqvarna_med_sthil skrev:Klart som tusan man behöver sköta småviltet lika väl som älgen i ett vvo, det gör då vi iaf även om intresset inte finns hos alla så är det iaf en trupp i mitten som jobbar för hela vvo´t.

Skulle området lösas upp blir det ju mer eller mindre omöjligt för någon av markägarna eller arrendatorer att bedriva jakt, åtminstone vad gäller älg.


Klart man ska, teoretiskt, men min erfarenhet är att viljan absolut inte är detsamma som med större klövvilt.
Varför måste det vara vvo? Varför funkar det inte med skötselområde? Är ni så osams eller vad?

Med vänlig hälsning
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

husqvarna_med_sthil  
#402317 Dessa två står väl inte i valet mellan varandra, älgskötselområde alternativt licensområde där ett vvo kan ingå. Men du menar alltså att vvo´t ska upplösas och de separata markägarna ska ingå i ett skötselområde för älg istället helt utan ett vvo. Det är helt nytt för mig. Vi har ingått ett älgskötselområde med hela vvo´t och det är väl det normala där flera vvo ingår i ett älgskötselområde.

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

eqlazer  
#402349 Företeelsen med VVO existerar inte i stora delar av landet, verkar framförallt vara något som sysslas med i Norrland.

När det gäller ÄSO så kan jaktlag/markägare välja att vara med eller ej. På samma sätt som ni kan ha flera VVO:n i ett ÄSO så har vi flera jaktlag som bildar ett ÄSO (samma område som kommunen i vårat fall).
Väljer ett jaktlag/markägare att stå utanför ÄSO så är de kvar i det gamla systemet som lyder direkt under länsstyrelsen, dvs licensområde. Man kan också som jaktlag/markägare välja att gå med/ur när man vill (såklart inte hur som helst, då årliga tilldelningar ska ansökas om osv).

Allt utom älg är helt upp till jaktlag/markägare själva att styra över, alla är sina egna, på gott och ont!

Avatar Fallback

Re: Tiden har sprungit ifrån viltvårdsområden

kungsis  
#402414
husqvarna_med_sthil skrev:Dessa två står väl inte i valet mellan varandra, älgskötselområde alternativt licensområde där ett vvo kan ingå. Men du menar alltså att vvo´t ska upplösas och de separata markägarna ska ingå i ett skötselområde för älg istället helt utan ett vvo. Det är helt nytt för mig. Vi har ingått ett älgskötselområde med hela vvo´t och det är väl det normala där flera vvo ingår i ett älgskötselområde.


Du har förstått mig rätt. Här där jag bor har vi inget vvo utan alla markägarna (iaf de flesta) har gått samman i ett älgskötselområde och samarbetar genom det. Funkar mycket bra.

Med vänlig hälsning
Kungsis

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).